جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 170943 13:08 1400/11/09
سامان‌دهی وضعیت مالی و ساختار سهام‌داری اولویت صنعت خودرو

سامان‌دهی وضعیت مالی و ساختار سهام‌داری اولویت صنعت خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سامان‌دهی وضعیت مالی و ساختار سهام‌داری اولویت صنعت خودرو

سامان‌دهی وضعیت مالی و ساختار سهام‌داری اولویت صنعت خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در مورد چالش‌های خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا گفت: فرآیند خصوصی‌سازی در بنگاه‌هایی که دولت در آن‌ها سهام دارد، باید در زمان سوددهی و رونق آن بنگاه‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، زیان‌ده هستند و نباید واگذاری سهام در آن‌ها انجام شود، زیرا به دلیل زیان انباشته فراوان این دو خودروساز، ارزش‌گذاری ایران‌خودرو و سایپا به درستی انجام نشده و به قیمتی کمتر از ارزش حقیقی خود واگذار می‌شوند.

خلخالی با اشاره به انحراف صنعت خودرو از مسیر اصلی خود ادامه داد: در سال‌های پایانی دهه ۷۰ صنعت خودرو از ریل اصلی خود خارج شد؛ یعنی سیاست‌گذاری‌ها به شکلی تدوین شد تا شرکت‌های خودروسازی به جای توسعه محصولات با تکیه بر دانش داخلی، صرفاً به سمت مونتاژ کاری محصولات دیگر کشورها حرکت کردند.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت‌های مختلف، تفکر سیاست‌گذاران صنعت خودرو تغییر نکرده و آن چنان که شایسته است، به توسعه محصولات و ارتقا سطح دانش متخصصان داخلی بهایی داده نشده است.

این کارشناس حوزه خودرو افزود: دولت به عنوان یک مقوله دارای اولویت، ابتدا باید وضعیت شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را سامان دهد و آن‌ها را به ریل اصلی خود بازگرداند، سپس بر استمرار واگذاری سهام و مدیریت اصرار کند. یعنی با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و راه‌گشا، این شرکت‌ها را از زیان خارج کرده و به سوددهی برساند و ساختار سهام‌داری آن‌ها را مورد بازنگری قرار دهد، در این صورت این شرکت‌ها در شرایط ایده‌آل واگذاری قرار می‌گیرند.

استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: در گام بعد، دولت باید شرایط واگذاری ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی دارای اهلیت و آشنا به صنعت خودرو را فراهم کند. اهلیت داشتن به این معنی است که بخش خصوصی بتواند صنعت خودرو و این دو شرکت را در ریل اصلی صنعتی حفظ کند، تا بتواند با تکیه بر دانش داخلی و ظرفیت‌های ایجاد شده در طول دهه‌های گذشته، توسعه کمی و کیفی محصولات را رقم بزند.

خلخالی تأکید کرد: واگذاری در شرایط فعلی به هیچ وجه به صلاح ایران‌خودرو سایپا نخواهد بود. اگر وضعیت کنونی اصلاح نشود و صنعت خودرو به ریل اصلی خود بازنگردد، شاهد معضلاتی نظیر هفت تپه خواهیم بود؛ زیرا علاقه‌مندان به خرید سهام ایران‌خودرو و سایپا، مجموعه‌هایی هستند که این شرکت‌ها را در همان مسیر قبلی و خروجی فعلی هدایت خواهند کرد و وضعیت آن‌ها بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تقویت بخش خصوصی برای تأمین کسری خودرو در بازار گفت: با توجه به چشم‌انداز در نظر گرفته شده مبنی بر تولید ۳ میلیون خودرو در سال، باید توجه داشت، ایران‌خودرو و سایپا مجموعاً حدود یک میلیون و دویست هزار خودرو تولید می‌کنند. ما اگر به دنبال خصوصی‌سازی واقعی هستیم، باید شرایط تولید تا سقف ۳ میلیون خودرو را بین بازیگران دارای اهلیت بخش خصوصی در صنعت خودرو تقسیم کنیم تا شرکت‌های خصوصی واقعی تولید خودرو در کشور ایجاد شوند.

خلخالی در بخش پایانی اظهاراتش گفت: در شرایطی که ایران‌خودرو و سایپا دارای زیان انباشته فراوان و مشکلات متعدد ساختاری هستند، نباید برای تولید محصولات بیشتر، آن‌ها را بزرگ‌تر کرد و بر مشکلات آنها افزود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |