پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 125061 12:12 1399/09/27
سال گذشته فروش شرکت های دانش بنیان به  ۱۲۰ میلیارد رسید

سال گذشته فروش شرکت های دانش بنیان به ۱۲۰ میلیارد رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سال گذشته فروش شرکت های دانش بنیان به  ۱۲۰ میلیارد رسید

سال گذشته فروش شرکت های دانش بنیان به ۱۲۰ میلیارد رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، سورنا ستاری امروز در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار و هشتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت، با تاکید بر اینکه در ۷ سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه تولید فناوری رخ داده است، افزود: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و جهت‌گیری جدید دانشگاه‌ها و اساتید و اکوسیستم جدیدی که در این حوزه در کشور ایجاد شده، اتفاقات خوبی است که فرهنگ جدیدی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه مردم در زندگی روزمره خود محصولات دانش بنیان جدید شرکت‌ها را می‌بینند و از آنها استفاده می‌کنند، اظهار کرد: هدف ما از برگزاری نمایشگاه‌های ایران‌ساخت این است که کودکان از زمانی که به مدرسه می‌روند و در پژوهش‌سراها فعالیت می‌کنند، تا زمانی که در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند، با تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت آشنا شوند و بدانند که تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در کشور قابل ساخت است.

ستاری با اشاره به ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری در کنار دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در کنار دانشگاه‎‌ها ایجاد شده است، ضمن آنکه بین ۶ هزار تا ۱۰ هزار استارتاپ و بیش از ۱۵۰ شتابدهنده در بخش خصوصی فعال شده‌اند.

وی گفت: همچنین ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت‌ می‌کنند و بر اساس آمار سال ۹۸، ۱۲۰ میلیارد تومان میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته بوده و در این شرکت‌ها ۳۰۰ هزار شغل مستقیم برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص جذب نخبگان و متخصصان ایرانی خارج از کشور، گفت: طی ۳ تا ۴ سال اخیر با برنامه‌های اجرا شده توانستیم بسیاری از کارآفرینان و متخصصان ایرانی را به کشور بازگردانیم، به گونه‌ای که طی این برنامه ۲ هزار متخصص و کارآفرین ایرانی از ۱۰۰ دانشگاه برتر به کشور بازگشتند و اکنون در قالب استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت شدند.

ستاری با اشاره به فعال شدن سیستم سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور یادآور شد: اکنون سرمایه‌گذاری VC در کشور در حال توسعه است و ۹ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بورش ثبت شدند و به تدریج تعداد آنها نیز افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص افزایش ظرفیت اخذ وام شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ظرفیت وام گرفتن شرکت‌ها به بیش از ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان رسیده و این میزان روز به روز در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصاد جدیدی ارائه می‌دهند که دانشگاه‌ها مبدأ حرکت این اقتصاد هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی این سال‌ها همکاری صمیمانه‌ای با معاونت علمی داشته است و همه کمک کرده‌اند که اکوسیستم نوآوری شکل بگیرد؛ همچنین وزارت بهداشت، وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و … از جمله دستگاه‌هایی هستند که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری‌هایی داشته اند تا این اتفاق بزرگ در اکوسیستم نوآوری رخ بدهد.

ستاری در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی گفت: محققان در شرکت‌های دانش بنیان تاکنون تجهیزات پیشرفته‌ای در کشور ساخته‌اند که اکنون در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و اخیرا در پژوهش‌سراها و هنرستان‌ها قابل استفاده هستند. وی با اشاره به فروش تجهیزات و مواد آزمایشگاهی دوره هفتم نمایشگاه تجهیزات گفت: ۳۲۰ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی در نمایشگاه سال گذشته به فروش رسیده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |