پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 29576 18:06 1395/01/14
سال مبهم برای صنعت خودرو

سال مبهم برای صنعت خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سال مبهم برای صنعت خودرو

سال مبهم برای صنعت خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

از افت تولید در سال ۹۴ تا حضور جدی خارجی ها در سال ۹۵

گروه تولید-اگرچه دست اندرکاران صنعت خودرو و مسئولان دولتی معتقدند سال ۹۵ سال امیدبخشی برای صنعت خودروی کشور خواهد بود اما برخی شواهد حاکی از این است که این صنعت در سال جدید با چالش های مهمی روبرو خواهد بود. از یک سو افت تولید خودروی ایرانی در سال گذشته و عدم اقبال عمومی به خرید در چندماه میانی سال خودروسازان را دچار بحران سختی کرد و از سوی دیگر حضور جدی خودروسازان خارجی درسال جدید، هم خریداران را دودل کرده است و هم تولیدکنندگان را دچار نوعی هراس از پدیدآمدن یک رقابت جدی در این عرصه کرده است. اگرچه بسیاری از آگاهان معتقدند ورود خارجی ها به بازار خودروی ایران به سال ۹۶ موکول خواهد شد اما همین انتظار برای ورود خودروهای خارجی،احتمالا بازار در رکود رفته خودرو را در سال جاری با تکانه های خاصی مواجه نخواهد کرد. حال باید منتظر ماند و دید خودروسازان با چه شیوه ای خواهند توانست در این فرصت یک ساله طلایی قبل از ورود خارجی ها هم کسری تولید سال گذشته را جبران کنند و هم بازار به خواب رفته خودروی کشور را تحریک کنند.

سالی پر فراز و نشیب برای خودروسازان

در همین راستا دبیر انجمن خودروسازان ایران، سال ۹۴ را ، سالی پر فراز و نشیب برای خودروسازان دانست و گفت : با وجود اینکه در بخش عمده ای از سال گذشته صنعت خودرو در تحریم قرار داشت اما خوشبختانه مذاکرات تیم هسته ای و پذیرش و اجرای برجام در ماههای پایانی سال ۹۴، چشم انداز و شرایط امیدوار کننده ای را برای کلیه صنایع به خصوص خودروسازان بوجود آورد. احمد نعمت بخش در گفتگو با «خبرخودرو» درباره افت تولید خودرو درسال ۹۴ اظهار داشت: درسال گذشته به جهت  تحریم ها و از سویی رکود حاکم برکشور، تولید خودرو به یک میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سال ۹۳ نشان از افت حداقل ۱۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۴ است. وی گفت : امید است با اقداماتی که دولت در جهت خروج از رکود اجرایی می کند ، سال ۹۵، سال بهتری به لحاظ تولید و فروش برای خودروسازان باشد. وی همچنین به تاثیر اجرای برجام و رفع تحریم ها بر تغییر شرایط خودروسازان پرداخت و اظهار داشت :  پیش بینی می شود با رفع تحریم ها و رفع موانع ورود قطعات مورد نیاز از شرکتهای مادر ، کیفیت خودروهای تولیدی در کشور افزایش یابد هر چند خودروسازان همواره برنامه های زیادی جهت رفع عیوب و توسعه محصول را دنبال می کنند و در این راستا در نظر دارند تا  با عرضه  محصولات جدید به بازار، به تدریج خودروهای قدیمی را از چرخه تولید خارج نمایند.

کور سوی امید به «صنعت خودرو» در سال ۹۵

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان هم دراین باره اعتقاد دارد: سال ۹۴، سال چندان دلچسبی برای صنعت خودرو ایران نبود. آرش محبی نژاد در گفت و گو با «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب اظهار داشت: صنعت خودرو البته مانند سال ۹۱ دچار افت وحشتناک فروش نشده است اما گرچه سال گذشته طبق برنامه ریزی ها باید سال مطلوبی برای صنعت خودرو ایران می بود اما این اتفاق در این سال به وقوع نپیوست. وی در همین رابطه ادامه داد: اتفاقات سال جاری از جمله هجمه اجتماعی به صنعت خودرو ایران در قالب کمپین نخریدن خودرو، نرسیدن به تعداد لازم تولید خودرو آنطور که در ابتدای سال پیش بینی می شد و عوامل متعدد محیطی حول محور صنعت خودرو ایران از این دست اتفاقاتی است که سال ۹۴ در صنعت خودروی ایران روی داده است. البته نباید فراموش کنیم صنعت خودروی ایران به همراه بانک ها تحریم هایی بودند که ۴ سال پیاپی ادامه داشتند و بر روند رشد و پیشرفت این صنعت در کشور تاثیر به سزایی گذاشتند. محبی نژاد با اشاره به سومین همایش بین المللی صنعت خودرو که اسفندماه سال گذشته برگزار شد اظهار کرد: شاید بهترین اتفاق خودرویی سال گذشته برگزاری این همایش در آخرین ماه سال بود که به نظرم اتفاق بسیار مهمی نه تنها در صنعت خودروی ایران که در کل منطقه بود. تصور می کنم این همایش در واقع به نوعی مجوز ورود دوباره خودروسازان معتبر دنیا به صنعت خودرو ایران بود و فرصت بی نظیری را نصیب صنعت کشور کرد. دبیر انجمن صنایع همگن خودرو در پایان اظهار کرد: این امیدواری میان دست اندرکاران صنعت خودرو احساس می شود که بعد از رفع تدریجی تحریم ها و اجرای برجام، صنعت خودرو انقلابی عظیم در خود مشاهده کند. نباید فراموش کنیم هنوز به طور رسمی به اصطلاح یخ تحریم ها آب نشده و به همین علت برخی از مدیرانی که قرار بود خود را به سومین همایش بین المللی صنعت خودرو در تهران برسانند به خاطر برخی مشکلات ناشی از تحریم نتوانستند به کشور بیایند.

۹۵؛ سال امید به صنعت خودرو

معاون بازاریابی مدیران خودرو هم در این باره می گوید سال ۹۴ سال رکود صنعت خودرو بود که البته «امید حاصل از موفقیت مذاکرات هسته ای»، همراه با این رکود شد و یک سیستم ۲ وجهی را پدید آورد. بابک صدرایی افزود: صنعت خودرو ایران در ابتدای سال ۹۴ در یک برزخ قرار گرفته بود که خوشبختانه در نیمه اول سال و مصادف با پیشرفت مذاکرات هسته ای و به طبع آن پایان یافتن تحریم ها باعث شده بود صنعت خودرو یک کور سوی امید نسبت به آینده داشته باشد. وی مهمترین چالش سال ۹۴ را رکود بازار عنوان و ادامه داد: چند اتفاق تقریبا ناگوار در سال ۹۴ صنعت خودرو کشور را تحت فشار قرار داد اما به واسطه شرایط سیاسی، اقتصادی و صنعتی کشور بازار خودرو در رکود قرار گرفته بود که به نظر من مهمترین چالش سال ۹۴ صنعت خودرو ایران بود. وی در پایان تاکید کرد: تقویت زیر ساخت ها و عمیق تر شدن همکاری های دو یا چند جانبه می تواند صنعت خودرو ایران را در سال جاری به سمت بهبود و شکوفایی سوق دهد.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |