جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 147761 17:56 1400/04/20
ساعت، نماد دولت موفق

ساعت، نماد دولت موفق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساعت، نماد دولت موفق

ساعت، نماد دولت موفق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمدرضا اکبری جور،پژوهشگر اقتصاد بین الملل

1- در مردادماه سال 1392، مصاحبه ای با طراح نماد کلید، حسن روحانی انجام شد. وی در این مصاحبه‌ای مفصل در خصوص رسیدن به نماد کلید، حرف های قابل تاملی زد. برای من اما، بخش آخر مصاحبه اهمیت ویژه ای داشت. آنجاکه چنین عباراتی را به زبان آورد. « ولی چنانچه تصمیم داشتم به دکتر قالیباف نمادی را پیشنهاد دهم نماد ساعت را پیشنهاد می کردم. زیرا از قابلیت های آقای قالیباف این بود که وی دقت و سرعت بالایی دارند و در شهرداری تهران ثابت کردند که به مهمترین سرمایه مردم یعنی وقت و عمرشان احترام می گذارند وهمیشه به قرارهایشان پایبند هستند.»

2- این روزها شاهد مسافرت های درمانی به یکی از کشورهای شمال ایران هستیم. مثل هر پدیده اجتماعی، بازخوردهای مختلف و بعضاً متناقضی را در فضای مجازی شاهد هستیم. از اعتماد کورکورانه و عدم انجام هرگونه اقدامی تا آماده شده واکسن ایرانی در هرزمانی، تا مطالبه های سنگین و مقایسه با کشورهای ثروتمند جهت محافظت از جان یکایک مردم به قیمت خرید گرانترین و بهترین کیفیت واکسن و تزریق در اسرع وقت، طیف بسیار گسترده ای از نظرات را شاهد هستیم. اما به راستی انتخاب بهینه در این فضای پر از نظر و راهکار کدام است؟ اینکه کشوری با اتکاء به دانش بومی و متخصصان پرورش یافته در داخل مرزهای خود، با یک بیماری مشکوک و مرموز مقابله نماید و ابتدا آن را کنترل نماید و بعد در مرحله بعد آن را مانند کشورهای پیشرفته از یک بحران به یک بیماری پیش پا افتاده تبدیل نماید، باعث افتخار است. اما کجا این ایده زیبا و آن تلاش شبانه روزی به نتیجه ای که مد نظر است، نمی انجامد؟

3 - یک جستجوی ساده در اینترنت با موضوع زمان تولید واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون سراسری بدون وقفه، یعنی همانی که در سایر کشورها به وقوع پیوست، شما را با وعده های متعدد مسئولان مواجه می سازد که با حرکت بر روی محور زمان، آنها هم به موازات زمان در حال جابجایی می باشند. مساله وقتی ناراحت کننده تر می شود که یکی ادعایی می کند و دیگر تکذیب می کند. و ضجرآور می شود وقتی که با عباراتی همچون « امکان ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه وجود ندارد.» نیز مزین می شود.

به زودی دوره ریاست جمهوری حسن روحانی با فراز و نشیب های فراوانش به پایان می رسد و دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی آغاز می‌گردد. او وارث مسایل و مشکلات فراوانی است که به جرات می توان گفت حل هر کدام از آنها نیاز به زمان طولانی، حوصله فراوان و پیگیری بی نهایت دارد. بر خلاف تصور و افکار بخش هایی از جامعه، این مشکلات، از سر بی خیالی، غربگرایی، نگاه ملتمسانه به غرب جهت بهبود روابط و... به وجود نیامده اند که با حذف این فروض ، مساله بر روی جریان منطقی خود بازگردد.

4 - اینکه بالاخره «ما می توانیم» یا «نمی توانیم» کم کم دارد تبدیل به آن دسته سوالات غامضی می شود که طرفداران پرو پا قرص اختصاصی خود را با استدلال های دقیق و منطقی قابل بررسی  دارد. آنان که معتقدند می توانیم، هر روز از ساخت وسیله ای رونمایی می‌کنند که تا دیروز در انحصار چند کمپانی خاص خارجی بوده است اما حالا تنها با سرمایه گذاری اندک، به دست متخصصان ایرانی و عمدتا در این روزها «شرکت های دانش بنیان» ظرف چند روز یا چند ماه ساخته شده است. پس «ما می توانیم.» در مقابل آبشخور استدلالهای آنانکه معتقدند ما نمی توانیم آنستکه لطفا چندتا از آن محصول هایی که چندسال پیش رونمایی کردید را نشان دهید که الان در منزل ها یا محل های کار ما در حال استفاده می باشند.

اکنون سکان در اختیار رییس دولتی قرار دارد که در طیف عقیدتی قرار دارد که نسل جوان ایرانی با اتکا به دانش خود می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. از اینرو باید به رمز موفقیت این نوع تفکر توجه ویژه نماید. «ساعت». تجربه نشان داده است که موفقیت ها وقتی حاصل گردیده اند که به  زمان وعده داده خود وفادار بوده اند.

از اینرو به دولت جدید، توصیه جدی می گردد، از کارگزاران دولت خود، در خصوص انجام تعهدات سرزمان موعود تعهد گرفته و در صورت عدم پایبندی بدون هیچگونه اغماضی برخورد گردد. به عبارت دیگر «ساعت» می بایستی نماد این دولت باشد. نمادی که به مردم اعلام می نماید، شما مهم هستید و جان و مال و وقت و زندگی شما برای ما مهم است و ما به تعهد خود به شما پایبندیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |