جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 162783 09:50 1400/09/02
سازمان ملل در مورد فروپاشی سیستم بانکی افغانستان هشدار داد

سازمان ملل در مورد فروپاشی سیستم بانکی افغانستان هشدار داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
سازمان ملل در مورد فروپاشی سیستم بانکی افغانستان هشدار داد

سازمان ملل در مورد فروپاشی سیستم بانکی افغانستان هشدار داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • به‌گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، سازمان ملل در روز دوشنبه خواستار اقدامی فوری برای نجات بانک‌های افغانستان شد و هشدار داد افزایش تعداد افرادی که توانایی بازپرداخت وام‌های خود را ندارند، پایین آمدن تعداد سپرده‌ها و همچنین کمبود نقدینگی طی چند ماه آینده باعث فروپاشی سیستم مالی افغانستان خواهد شد.

سازمان ملل در یک گزارش 3 صفحه‌ای در مورد سیستم بانکداری و مالی افغانستان اعلام کرد هزینه اقتصادی فروپاشی سیستم بانکی و درنتیجه تأثیرات اجتماعی منفی آن فاجعه‌بار خواهند بود.

قطع ناگهانی حمایت خارجی از افغانستان پس‌از به قدرت رسیدن طالبان، اقتصاد این کشور را در ورطه سقوط قرار داده‌ و سیستم بانکی کشور را با چالش مواجه کرده‌است.

در گزارش این سازمان آمده‌است:« سیستم مالی و پرداخت بانکی افغانستان مختل شده‌است. مشکلات بانکی این کشور باید به‌سرعت حل شوند تا از ظرفیت محدود تولید این کشور حمایت شده و جلوی فروپاشی سیستم بانکی آن گرفته شود.

ولی پیدا کردن راهی برای کمک به سیستم بانکداری افغانستان به‌خاطر تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه سران طالبان بسیار پیچیده‌است.

سیستم بانک‌داری افغانستان قبل‌از روی کار آمدن طالبان هم آسیب‌پذیر بود، ولی از آن زمان کمک‌های توسعه‌ای به این کشور قطع‌شده، میلیاردها دلار از سرمایه‌های افغانستان در خارج از کشور مسدود شده و سازمان ملل و سایر گروه‌های کمکی برای وارد کردن نقدینگی کافی به این کشور با مشکل مواجه هستند.

سازمان ملل با اشاره به بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد:«همکاری با مؤسسات مالی بین‌المللی با توجه به تجربه بسیار آن‌ها در مورد سیستم مالی افغانستان برای روند کمک به این کشور بسیار اهمیت دارد»

سازمان ملل بارها از زمان به قدرت رسیدن طالبان هشدار داده اقتصاد افغانستان در آستانه نابودی است که باعث تشدید بحران پناهندگان می‌شود. این سازمان اعلام کرد:« اگر سیستم بانک‌داری افغانستان سقوط کند، بازسازی آن دهه‌ها طول خواهد کشید».



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |