پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 13191 14:22 1394/03/18
ساخت ۶۰ درصد آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه خاتم

ساخت ۶۰ درصد آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه خاتم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساخت ۶۰ درصد آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه خاتم

ساخت ۶۰ درصد آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه خاتم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: روز دوشنبه درحالی عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم در محور سبزوار- نیشابور، مشهد آغاز شد که مسوولان حاضر در این مراسم اعلام کردند ۶۰ درصد آزادراههای کشور توسط قرارگاه خاتم الانبیا ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: در حال حاضر دو هزار کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که طبق برنامه ریزی تا انتهای دولت یازدهم این تعداد باید به ۵ هزار کیلومتر برسد.

عباس آخوندی بیان کرد: در حال حاضر ساخت ۱۷۰۰ کیلومتر آزادراه در دست مطالعه است و ۱۳۰۰ کیلومتر دیگر نیز فعال است.

وی با بیان اینکه در خصوص شبکه راه‌ها و حمل و نقل و با وجود حجم راه‌ها و آزادراه‌های موجود در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم تامین مالی کنیم، گفت: در حال حاضر در تنگنای شدید مالی قرار داریم و چنانچه در این تنگنا نبودیم نیز امکان تامین مالی حجم زیاد راه‌ها و آزادراه‌های کشور توسط دولت به تنهایی ممکن نبود.

آخوندی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه‌های مختلف از جمله راه روستایی در کشور وجود دارد،گفت: برای نگهداری معمولی این راه‌ها سالانه ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه سبزوار-نیشابور-مشهد آزادراه حرم تا حرم ۴ سال دیگر به اتمام می‌رسد، برآورد مالی این قطعه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه برای احداث سه هزار کیلومتر آزادراه به ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، گفت: تامین منابع این حجم عظیم از طریق بودجه دولتی ممکن نیست و چنانچه بخواهیم فقط از طریق منابع دولتی به ساخت آزادراه ها بپردازیم سرعت توسعه بسیار کند خواهد شد.

آخوندی با بیان این که هیچ کس با توسعه کند راه‌ها موافق نیست، گفت: در حال حاضر با توجه به این که امکان تامین مالی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فراهم است تمرکز ما نیز به این سمت معطوف شده به طوری که در حال حاضر ساخت آزادراه مراغه-تبریز و مراغه –هشت‌رود و حرم تا حرم با مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی انجام می شود.

وی با بیان این که باید امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی را افزایش داد، گفت: در گذشته مشارکت این بخش خصوصی در ساخت آزادراه ۶۰ درصد بود که اکنون این میزان به ۷۰ درصد رسیده و در آینده این سهم افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی در موقعیتی قرار گرفتیم که علاوه بر توسعه اقتصادی نیازمند توسعه ارزش‌های معنوی ایران هستیم گفت: مشهد همواره بیش تر از یک شهر و به عنوان مرکز تمدن خراسان بزرگ بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد مقدس موقعیت مذهبی این شهر بسیار مهم است و نقش عمده ای در توسعه و آبادانی ایران دارد و ما باید بتوانیم با فناوری های جدید یک بار دیگر این منطقه را باز تعریف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه من به مشهد نگاه به یک شهر نبوده بلکه به عنوان تاریخ کهن به آن نگاه می کنم، گفت: شبکه آزادراهی مرتبط با خراسان بزرگ یک شبکه فراملی است و تمامی شبکه های آزادراهی- ریلی، خطوط هوایی و توسعه شهری مشهد از این حیث حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته شبکه ارتباطی شمال- جنوب اهمیت زیادی داشت، گفت: با توجه به توسعه کشور چین شبکه آزادراهی شرق- غرب نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به دنبال توسعه شبکه های ریلی و آزادراهی در این محور باشیم تا بتوانیم به شبکه آزادراهی آسیایی متصل شویم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: ۶۰ درصد از آزادراه‌های کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته می شود.

سردار عبداللهی در آغاز عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم در محور سبزوار- نیشابور- مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۵۰ کیلومتر آزادراه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء به صورت مشارکتی با دولت ساخته می‌شود، گفت: سهم قرارگاه خاتم الانبیاء از ساخت این آزادراه ها ۷۰ درصد است.

وی با بیان این که در حال حاضر آزادراه اراک، خرم آباد کمربند جنوب تهران و آزادراه حرم تا حرم و مراغه تا هشت رود با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم الانبیا ساخته می شود، گفت: به طور کلی ۶۰درصد از آزادراه‌های کشور توسط خاتم الانبیاء ساخته می‌شود.

عبداللهی با بیان این که ساخت راه آهن چابهار نیز به طول ۶۵۰ کیلومتر توسط این قرارگاه انجام می شود، گفت: امیدواریم بتوانیم گام‌های موثری را در زمینه خطوطی ارتباطی برداریم.

وی با بیان این که امروز قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان بزرگترین و قوی ترین بازوی دولت در مباحث مهم عمرانی، صنعتی، نفت و گاز و سایر پروژه های اولویت‌دار عمل می کند، گفت: با توجه به مشکلات مالی کشور ما سرمایه‌گذاری در پروژه ها را تعطیل نکردیم و با تمام توان و انگیزه الهی و مدیریت جهادی پای کار هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با بیان این که با ساخت آزادراه حرم تا حرم در قطعه اول سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود، گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در زمان مقرر این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

عبداللهی با بیان این که زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای به عنوان یکی از چهار اولویت دولت است، گفت: مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد که ما نیز باید به منظور احداث و به‌سازی این خطوط تلاش کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |