پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7973 15:21 1393/09/22
ساخت ۱۰۹ سد جدید در دستور کار

ساخت ۱۰۹ سد جدید در دستور کار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساخت ۱۰۹ سد جدید در دستور کار

ساخت ۱۰۹ سد جدید در دستور کار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: در سالیان اخیر به ویژه پس از خشک شدن تدریجی دریاچه ها و تالاب های کشور به ویژه دریاچه ارومیه بسیاری از کارشناسان که پیش از آن سدسازی را خطری عظیم برای محیط زیست و میراث فرهنگی کشور می دانستند،

با تکیه بر موضوع خشکی دریاچه ارومیه بر انتقادات خود افزوده و تا جایی پیش رفتند که خواستار توقف سد سازری در کشور شدند.
از آن سو اما مسوولان حوزه تامین آب کشور با استناد بر وقوع چندساله خشکسالی، سد سازی را یکی از مهمترین راههای تامین آب و پس از آن تامین انرژی کشور عنوان کرده و این جدال همچنان ادامه دارد.
اغلب مخالفان سدسازی اعتقاد دارند: احداث سدها نه تنها نقشی در کنترل سیلاب یا بهبود تامین آب مورد نیاز ندارد، بلکه باعث افزایش سیلاب در حوضه ها و همچنین ایجاد اختلال در تامین حقابه های تاریخی نیز می شود.‏
آنها با استناد به اینکه سدسازی در کشورهای توسعه یافته منسوخ شده است بر گفته های خود اصرار می کنند، اما موافقان می گویند اطلاعات موجود نشان می دهد سدسازی در کشورهای توسعه یافته منسوخ نشده، بلکه تمام شده است. ‏
در همین حال و پس ارایه لایحه بودجه سال ۹۴ ، وزیر نیرو از ساخت ۱۰۹ سد جدید خبر داده است. وی با اعلام افزایش ۴۰ درصدی بودجه این وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: ۱۰۹ سد جدید در حال ساخت داریم‎.
‎حمید چیت چیان گفت: این سدها به همراه میزان قابل‌ توجهی طرح‌ های شبکه آبیاری و زهکشی و همچنین شبکه‌ های متعدد آبرسانی در حال ساخت در نقاط مختلف کشور است. همچنین بیش از ۶۰۰ سد در کشور داریم که از آنها بهره برداری می شود‎.
‎بیش از ۷ میلیون نفر در روستاها برای تامین آب شرب مشکل دارند
در همین حال معاون وزیر نیرو نیز از چالشی دیگر در حوزه تامین آب سخن گفت، رحیم میدانی تاکید کرد: بیش از هفت میلیون نفر در روستاهای کشور آب شرب خود را به سختی تأمین می کنند‎.
‎میدانی‌ در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تأمین آب برای روستاها از اولویت مهمی برخوردار است، اظهارکرد: بیش از هفت میلیون نفر در روستاهای کشور از جمله روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد آب شرب را به سختی تأمین می کنند که در صورت تحقق اهداف وزارت نیرو و جذب اعتبارات مورد نیاز تلاش برای رفع این مشکل و معضل شروع خواهد شد‎.
‎استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این دیدار تصریح کرد: به وزیر نیرو یادآور شده‌ایم که در ساخت و ساز سدها بیشتر مباحث فنی توجه شده و مباحث اجتماعی، محلی و قانونی منظور نشده و نگاه جامع حاکم نبوده است‎.
‎خادمی افزود: این مسئله به نحوی است که در ساخت سدها در منتهی الیه استان مصالح و منافع استان رعایت نشده است و امروز آب شرب، صنعت و کشاورزی برخی از استان ها از استان ما تامین می شود ولی کهگیلویه و بویراحمد برای شرب، صنعت و کشاورزی مشکل دارد‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |