پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 150932 15:36 1400/05/24
ساخت مراکز تولیدی در غنا توسط ایرانی ها

ساخت مراکز تولیدی در غنا توسط ایرانی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساخت مراکز تولیدی در غنا توسط ایرانی ها

ساخت مراکز تولیدی در غنا توسط ایرانی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی – رییس اتاق بازرگانی ایران – در هفته‌های گذشته با تعدادی از سفرای کشورهای خارجی در تهران دیدارهای جداگانه‌ای داشته و بخش خصوصی ایران برنامه‌ها و ظرفیت‌های خود برای حضور در بازار این کشورها را ارائه کرده است.

اریک اسوبواتنگ – سفیر غنا در تهران – جدیدترین مهمان شافعی در اتاق بازرگانی ایران بود تا دو طرف دیدگاه‌های خود برای افزایش همکاری های اقتصادی را بررسی کنند. ایران در سال‌های گذشته حضور بسیار کمرنگی در آفریقا داشته و از محدودیت تحریم ها تا مشکلاتی که حمل و نقل کالا از ایران به آفریقا دارد، موجب شده بخش مهمی از این بازار عملا از دسترس تجار ایرانی خارج شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این نشست گفت: اقتصاد غنا به‌عنوان یک الگوی پیشرفته اقتصادی میان کشورهای آفریقایی مطرح است؛ اقتصاد این کشور بزرگ‌ترین قاره افریقا بعد از نیجریه است. میزان رشد اقتصادی در غنا بسیار قابل‌توجه بوده و این کشور برای تجار بسیار حائز اهمیت است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: ثبات اقتصادی و سیاسی غنا بسیار ممتاز است و این ثبات، جاذبه‌های همکاری بسیاری را به وجود آورده است.

به‌گفته شافعی اقتصاد دو کشور ایران و غنا می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. به‌عنوان‌مثال در طرح‌های عمرانی و ساخت‌وساز در غنا، ایران از امکانات بالقوه‌ای برخوردار است و همچنین غنا برای ایران درزمینهٔ چوب، کائوچو و کاغذ حائز اهمیت بالایی دارد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در طول چند سال گذشته، کشور غنا توسعه کشاورزی را در برنامه خود قرار داده و ایران در تولید ماشین‌آلات کشاورزی در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد. زمینه‌های همکاری دیگری میان دو کشور ازجمله تولید دارو، سیمان، کاشی، صنایع نساجی و غذایی وجود دارد.

شافعی تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی میان دو کشور، عدم شناخت فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های همکاری یکدیگر است. در شرایط موجود تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و غنا می‌تواند بسیار مهم باشد؛ هر دو کشور باید تلاش کنند تا این کمیسیون هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

در ادامه اریک اسوبواتنگ، سفیر غنا در تهران هم گفت: ارتباطات سیاسی میان دو کشور در سطح عالی قرار دارد، ما در حوزه منافع مشترک و در محافل چندجانبه حمایت‌های خود را از یکدیگر نشان داده‌ایم. سفیر غنا در تهران گفت: تبادل هیات عالی‌رتبه بسیاری با ایران داشته‌ایم. در حال حاضر چالشی که با آن مواجه هستیم این است که این روابط گرم سیاسی را نمی‌توانیم به روابط گرم اقتصادی تبدیل کنیم. ما باید موانع را رفع کنیم تا بتوانیم روابط اقتصادی را رونق ببخشیم.

او در دیدار با رئیس اتاق ایران گفت: باید بخش خصوصی را در رفع مشکلات وارد کنیم و این کار از طریق اتاق بازرگانی امکان‌پذیر است. تمام تلاش ما این است که بتوانیم روابط گرم سیاسی را وارد عرصه اقتصادی بکنیم.

سفیر غنا در تهران ادامه داد: پتانسیل کشور غنا در شاخص‌های اقتصادی بسیار بالاست. برخی از این شاخص‌های خوب اقتصادی غنا باعث شده کسب‌وکارهای بین‌المللی به غنا بیایند. به‌عنوان‌مثال سوزوکی، کیا و هیوندا در غنا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. امنیت موجود در غنا، سبب شده که غنا به‌عنوان مقصد سرمایه‌گذاری خارجی انتخاب شود و این مورد می‌تواند بخش خصوصی ایران را جهت سرمایه‌گذاری در غنا ترغیب کند.

او ادامه داد: حوزه‌ای که مشتاق هستیم در آن زمینه همکاری کنیم، امکان ایجاد مراکز تولیدی ایران در غنا است. ما در مناطق آزاد اقتصادی قاره آفریقا شرایطی را می‌توانیم ایجاد کنیم که کالاهای ایرانی معاف از مالیات در غنا و سایر کشورهای قاره عرضه شوند.

او تأکید کرد: فناوری که ایران در اختیار دارد برای کشورهای آفریقایی بسیار مهم است. کشور ایران نقش یک برادر را برای کشورهای قاره آفریقا ایفا کرده است. دولت غنا به صنعتی سازی صنایع ورود کرده است این صنعتی سازی از بخش کشاورزی شروع‌شده است. ایران می‌تواند مراکزی را در کشور غنا تأسیس کند که فراوری محصولات کشاورزی را انجام دهند. در بخش مصالح ساختمانی ایران می‌تواند با غنا همکاری کند. خودروسازهای ایرانی می‌توانند در غنا کارخانه تولید خودرو تأسیس کنند.

وی به چالش‌های حمل‌ونقل اشاره کرد: امیدواریم با رفع تحریم‌ها یک خط کشتیرانی و یک خط مستقیم هوایی میان دو کشور راه بیفتد. درباره کشت فراسرزمینی باید گفت که بر اساس توافقی که در سال ۲۰۱۴ میان دو کشور امضاشده، قطعه زمینی در اختیار ایران جهت کشت فراسرزمینی قرار گرفته، پیشنهادم این است به‌صورت پایلوت کار روی این زمین‌ها انجام گیرد.

در ادامه بار دیگر شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: ایجاد مراکز تولیدی ایران در غنا بسیار اهمیت دارد. با توجه به تعرفه‌های ترجیحی میان غنا و کشورهای دیگر قاره، این مسئله می‌تواند یک موقعیت خوب اقتصادی برای هر دو کشور را ایجاد کند. در حوزه کشاورزی، کشت فراسرزمینی و بخصوص کشت برنج را می‌توان مورد توجه قرار داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |