جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13710 13:27 1394/04/07
ساختمانهای تسلیم در برابر زلزله

ساختمانهای تسلیم در برابر زلزله

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ساختمانهای تسلیم در برابر زلزله

ساختمانهای تسلیم در برابر زلزله

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

از ۲۰ میلیون ساختمان کشور ۱۱ میلیون ساختمان نامقاوم است

هفت دستورالعمل مقاوم سازی ساختمان مختلف کشور در برابر زلزله رونمایی شد

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

بحث مقاومت ساختمانهای کشور دربرابر زلزله سالهاست به عنوان هشداری جدی در بخش ساخت و ساز کشور مطرح است اما با این حال نبود مقررات لازم برای ساخت و ساز و یا عدم ضمانت اجرایی قوانین موجود همواره این موضوع را از سطح اعلام هشدار فراتر نبرده است.

روز یکشنبه مسئولان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشستی خبری ضمن ارایه آمارهایی به شدت نگران کننده از وضعیت سازه های غیرمقاوم کشور از هفت دستورالعمل مقاوم سازی ساختمان مختلف کشور در برابر زلزله رونمایی کردند.

در این نشست مدیربخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از مردم تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند گفت: بیش از نیمی از ساختمانی های کشور در برابر زلزله مقاوم نیستند.

بیت‌اللهی درنشستی خبری صبح امروز با بیان اینکه در ده سال گذشته ۴۶ هزار و ۹۶۹ زلزله در کشورمان رخ داده است گفت: در ۱۰ سال اخیر ۴۵ زلزله بالای ۵٫۵ ریشتر ایران را تکان داده است.

وی ادامه داد: این درحالی است که وضعیت ساخت و ساز در شرایط مطلوبی قرار ندارد و همچنان بر روی گسل‌ها ساخت و ساز می‌شود.

وی با اشاره به عدم دوام خانه‌های تهران در برابر زلزله گفت: از یک میلیون پلاک رسمی در تهران ۲۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده قرار دارند و همچنین از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت کلانشهر تهران یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر آن در مناطق بافت فرسوده زندگی می‌کنند که زندگی این افراد در خطر است.

مدیر بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به حجم ساخت و سازهای تجربی و بنایی در کشور ما گفت: از نزدیک به ۲۰ میلیون ساختمان موجود در کشورمان ۱۱ میلیون ساختمان به صورت بنایی ساخته شده است که مقاومت چندانی در برابر زلزله ندارند.

وی گفت: طبق استانداردهای جهانی بیش از ۹۰ درصد تلفات جانی ما به دلیل زلزله بوده که متاسفانه مدیران همواره درباره زلزله به صورت نوسانی عمل کرده‌اند.

سامانه های جدید اطلاع رسانی راه اندازی شد

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم در این نشست از راه اندازی سامانه های جدید اطلاع رسانی تدوین مقررات ملی ساختمان، مدیریت اطلاعات راه، مسکن و شهرسازی و کارخانجات قیر و آسفالت توسط متخصصان و اساتید دانشگاهی این مرکز خبر داد.

محمد شکرچی زاده از مجموعه هفت دستورالعمل مقاوم سازی ساختمان مختلف کشور در برابر زلزله رونمایی کرد و گفت: برای مقاوم سازی تمام سازه های شهری از جمله اسکلت، بتنی، آجری، خرجینی و خشتی باید جامعه مهندسان از این دستور العمل ها استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پژوهش های تخصصی در حوزه راهسازی و ساختمانی از رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی است که با تشکیل شورای عالی تحقیقات، آموزش و فناوری در این وزارتخانه تمام فعالیت های این مرکز در بخش های مختلف در این راستا انجام می شود.

وی ایجاد بانک اطلاعاتی برای پژوهشگران، صاحب نظران، اساتید، مهندسان و متخصصان کشور را از جمله وظایف اصلی این مرکز اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این سامانه ها متخصصین می توانند با استفاده از منابع اطلاعاتی آنها، ضوابط و مقررات را در بخش های مختلف ساخت وساز رعایت کنند.

شکرچی زاده از راه اندازی سامانه جدید اطلاعات پژوهشی در حوزه راه و شهرسازی خبر داد و افزود: در این سامانه اطلاعات بیش از ۱۷۰۰ پروژه ساختمانی مهم کشور قابل دسترسی است تا از موازی کاری در این حوزه ها جلوگیری شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |