سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 165276 19:32 1400/09/21
زیرساخت نابالغ شبکه‌ بانکی مانع توسعه مسکن

زیرساخت نابالغ شبکه‌ بانکی مانع توسعه مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زیرساخت نابالغ شبکه‌ بانکی مانع توسعه مسکن

زیرساخت نابالغ شبکه‌ بانکی مانع توسعه مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-در سال‏های اخیرمسکن، از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‎ای برای مردم تبدیل شده است به طوری که می‎توان سرازیرشدن حجم بالایی از سرمایه‎های سرمایه‌گذاران ایرانی را دراین حوزه در کشورهای دیگر به ویژه ترکیه مشاهده کرد .

به گزارش جهان اقتصاد؛ در سال‏های اخیرخروج سرمایه از کشورافزایش یافته است به طوری که بسیاری از ایرانیان به خرید ملک در کشورهای همسایه مانند ترکیه روی آوردند و با وجود این حجم از سرمایه‌گذاری ایرانیان در این حوزه کاهش ارزش لیر ترکیه را نیز شاهد هستیم که موجب تجدیدنظر و دوراندیشی سرمایه‌گذاران در حوزه املاک خواهد بود.

در این زمینه با مسعود نجفی قدسی، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفت‌وگویی ترتیب داده شده است که در ادامه می‏خوانید.

این کارشناس ارشد حوزه مسکن اظهار کرد: با توجه به نوسانات متعدد در حوزه ارز، تفاوت ارز خارجی و ایرانی در یک فراز و نشیب بسیار نامناسبی بود یعنی این تعادل به صورت نزولی به ضرر ریال ایرانی بود.

نجفی قدسی گفت: در حوزه اقتصاد عنوان می‌شود، که ارزش ارز داخلی کاهش پیدا کند، صادرات کشور افزایش پیدا می‏کند. در حوزه مسکن به دلیل سبقه خوب ایرانی‏ها در ساخت و ساز بسیاری از کشورها به ویژه کشورعراق، ترکیه و افغانستان به معماری ایرانی علاقه‌مند هستند.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفت: متاسفانه بسیاری از ایرانیان در زمینه معماری و مسکن در کشورهایی مانند ترکیه سرمایه‌گذاری کردند و میلیاردها دلار ارز کشوررا به جهت خرید مسکن و سرمایه‌گذاری را خارج نمودند.

وی افزود: برخی ازسرمایه‌گذاران ایرانی سرمایه‏های خود را از کشور برای ساخت و ساز درکشوری مانند ترکیه اختصاص دادند و برای آن‏ها مقرون به صرفه است زیرا برای آن‌ها ارز آوری به دنبال دارد.

نجفی قدسی افزود: اختلاف ارز خارجی بین ریال ایرانی و لیر ترکیه برای ایرانی‏ها به صرفه است زیرا آن‏ها مصالح مانند سیمان و گچ را از کشور وارد و با هزینه اندک ساخت و ساز را آغاز می‏کردند و به طور مثال هزینه تمام شده‌ای که برای آن‏ها به ازای هر مترمربع در ایران یک میلیون تومان تمام می‏شد در ترکیه به راحتی می‏توانستند 5 میلیون تومان بفروشند اما با سقوط لیرترکیه یک مقدار این مزیت برای ایرانیان کاسته شده است و افرادی که قرارداد بستند باید کارخود را ادامه دهند اما سرمایه‌گذاری جدید برای ساخت و ساز با کاهش ارزش لیر کاهش پیدا کرده است و ایرانی‏ها با احتیاط نسبت به بحث ساخت و ساز ورود می‏کنند.

وی اظهار کرد: به دنبال کاهش ارزش لیر واردات ایران از این کشور افزایش می‏یابد و برای بازرگان ایرانی به صرفه است اما صادرات ما کاهش پیدا می‏کند یعنی اگر قرار بود سیمان صادر کنیم این حجم کاهش می‌یابد اکنون با کاهش لیر برای صادرکننده ایرانی هم این صرفه منفی خواهد بود.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصریح کرد: گاهی در کشوری مانند ایران به دلیل نفت خیز بودن نفت را صادر می‏کند و ممکن است نفت را نیز وارد کند چرا به دلیل مباحث حمل و نقل یا فاکتورهایی که درحوزه اقتصاد مطرح است، گاها ممکن است ازیک قسمت از کشور به کشور دیگر نفت را صادر و در یک نقطه دیگر نفت را وارد کنیم که برای ما این اختلاف صرفه بیشتری دارد به نفع ماست.

به گفته وی، در بحث مسکن هنگامی که سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن در یک کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، درعین حال این مساله  کشوری مانند چین سرمایه‌گذاری در ایران در ساخت مسکن صرف می‏کند و این مهم به زیرساخت‏های آن کشور بستگی دارد.

نجفی قدسی گفت: با توجه به زیرساخت قوی چین در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری برای آن کشور در ایران با منفعت بسیاری همراه است و این برای ما مقرون به صرفه است و ارزان‌تر تمام می‏شود.

وی بیان کرد: اگرسیستم دستگاه‏های عمومی و دولتی، سیستم بانکی و قوانینی که مربوط به سیستم قانون‌گذاری کشوراست، در یک خط مطلوبی حرکت کند، بهترین فردی که می‏تواند سازنده مسکن برای ایران باشد خود ایرانی است زیرا با فرهنگ وساختارایرانی آشناست اما در این زمینه هم با مشکل مواجه هستیم زیرا هنوزسیستم بانکی ما نتوانسته به بلوغ زیرساختی در حوزه مسکن دست پیدا کند تا بتواند پناهگاه خوبی برای سرمایه گذار باشد و سیستم قانونی به آن حد و حدود نرسیده است.

وی عنوان کرد: اکنون سرمایه گذار نمی‏داند چه اتفاقی می‏افتد وچه تضمینی وجود دارد که قیمت مسکن بالا برود یا ثابت بماند و در نهایت هیچ چیز این مساله مشخص نیست در حالی که در کشورهای دیگر هیچ گاه مسکن به این صورت نیست چرا که به مسکن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نمی‎‏کنند اما در کشور ما به دلیل تورم، مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است که افزایش یا کاهش سرمایه را می‏تواند نسبت به آن به دنبال داشته باشد. به دلیل نوسانات عریض و طویل این حوزه سازنده با یک اتفاق یا قانون قیمت مسکن بالا و پایین می‏شود و این نوسانات خطری برای آرامش بازار ایجاد می‏کند به همین دلیل به سرمایه گذاری در خارج از کشور در حوزه مسکن روی می‏آورد در حالی که اگر زیرساخت‏ها در کشور مناسب بود، مسکن از این وضعیت خارج می‏شد.

 به عقیده وی، دولت به آسانی می‏تواند مشکل مسکن را حل کند و ادغام مسکن ملی و نهضت ملی مسکن اقدام خوبی است و امیدواریم مسکن از وضعیت کالای سرمایه‌ای خارج شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |