جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 136548 17:43 1399/12/19
زنگ خطر فاجعه زباله‌های کرونایی

زنگ خطر فاجعه زباله‌های کرونایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زنگ خطر فاجعه زباله‌های کرونایی

زنگ خطر فاجعه زباله‌های کرونایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران در گفتگو با جهان اقتصاد هشدار داد

فریده خدادادی- نزدیک به یکسال است که از ورود ویروس ناخوانده کرونا به جهان و ایران می گذرد. ویروسی که با آمدنش همه ی انسان ها را غافل گیرکرد و مصائب و گرفتاری‌های فراوانی از جمله اضافه شدن زباله های کرونایی را به بار آورد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ ویروس کرونا یا همان کووید19 که این روزها با بی رحمی هرچه تمام می تازد وبه آسانی بر تن آدمیان رخنه می کند، به گفته مسئولین وزارت بهداشت، تنها راه کنترلش رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است که با زدن ماسک، برخورداری از دستکش و الکل و ملزومات بهداشتی امکان پذیر است. در مراکز درمانی، مراکز پرازدحام و تقریبا در تمام مکان های عمومی، افراد از ماسک برخوردار هستند اما متاسفانه گاها با رهاسازی این ماسک ها در خیابان ها و محل عبورعابران مواجه هستیم که صحنه های بسیار تلخی را به وجود می آورد و چیزی جز اضافه شدن کار پاکبانان و انباشت زباله را در پی ندارد.

از طرفی با گذراندن مراحل درمان بیماران کرونایی حجم زباله های بیمارستانی در مراکز درمانی شدت یافته است که به منظور خطرناک بودن این زباله ها، در راستای پیشگیری از انتشار و ابتلا به این ویروس باید پس از بی خطرسازی توسط دستگاه اتوکلاو برای دفع آن ها اقدام شود. مساله ای که گویا از سوی مسئولین یا فراموش شده یا هر از چند گاهی انجام می شود. باید به خاطر داشته باشیم که سلامت مردم در این شرایط سخت، بیش از هر اقدامی در اولویت است و باید با حساسیت بیشتری به این مساله توجه کرد. در ادامه بررسی این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفتگویی ترتیب داده شده است که پیش روی شماست.

**اقدام عاجل برای جداسازی پسماندهای کرونایی

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت زباله های کرونایی در کشور گفت: میزان تولید زباله در کشور در دوران کرونا تا سه برابر افزایش یافته است و حجم قابل توجهی از این زباله ها، زباله های ویژه عفونی و بیمارستانی هستند که در بیمارستان ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه های تشخیص طبی، مطب پزشکان و منازلی که بیماران کرونایی قرنطینه هستند تولید می شوند.

محبوب فر افزود: کووید19 و اکنون کووید20 که نوع جهش یافته ویروس قبلی و تحت عنوان ویروس انگلیسی در کشور شیوع یافته است با ویژگی هایی مثل سرعت شیوع و ماندگاری بالا نسبت به ویروس ها و باکتری های رایج باعث نگرانی است. سرایت ویروس از طریق زباله ها وجود دارد و در مورد جداسازی پسماندهای کرونایی باید اقدام عاجل صورت گیرد.

 به گفته وی، هر نوع زباله یا پسماند از مهمترین عوامل انتقال ویروس خطرناک و کشنده کرونا هستند.

** نبود اقدام لازم در راستای تفکیک و پردازش زباله های تولیدشده

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار با بیان اینکه بی خطرسازی زباله های عفونی کرونایی در مراکز درمانی و در منزل یک چالش زیست محیطی در کشور پدید آورده است، تصریح کرد:  در شرایط کنونی اقدامی در راستای تفکیک و پردازش زباله های تولیدشده در کشور صورت نمی گیرد.

محبوب فر بیان کرد: زباله های تولیدشده در مراکز درمانی پیش از انتقال به محل دفع نهایی باید توسط دستگاه اتوکلاو بی خطرسازی شوند و سپس توسط مامورین آموزش دیده شهرداری به سایت های دفن زباله های بیمارستانی یا محل کوره های زباله سوزی زباله های بیمارستانی منتقل شوند.

وی افزود: در مورد زباله های تولیدشده در داخل منازل هم باید زباله های عفونی از قبیل ماسک و دستکش و اقلام دیگر در داخل یک کیسه پلاستیکی که کاملا پوشیده باشد، قرار داده و بسته بندی شوند و سپس بسته بندی شده و در سطل زباله درب دار انداخته شود تا باعث انتقال ویروس کرونا نشود.

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران گفت: اگربسته بندی زباله های عفونی کرونایی در منازل از طریق آب و آهک یا آب و وایتکس بی خطرسازی شوند و سپس این زباله ها در درون کیسه های پلاستیکی قرمزرنگ با قید عبارت زباله های عفونی کرونایی از سایر زباله های خانگی، تفکیک شده و جمع آوری و دفع شوند که در این صورت این اقدام بسیار مناسب و ارزنده ای در حفظ بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست خواهد بود.

** اعلام لیست افراد بیمار و مشکوک به معاونت خدمات شهری شهرداری

محبوب فر یادآورشد: پسماندهای عفونی خانگی بیشتر شامل دستکش، ماسک و وسایل حفاظتی هستند و باید لیست افراد بیمار و مشکوک به کرونا که در خانه قرنطینه هستند، در اختیار معاونت خدمات شهری شهرداری ها قرار گیرد.

وی بیان کرد: مراکزدرمانی و تشخیصی مثل کلینیک ها و آزمایشگاه های تشخیص طبی که دستگاه اتوکلاو ندارند، حتما باید نسبت به بی خطرسازی زباله های تولیدشده با شرکت های مورد اعتماد و دارای مجوز عقد قرارداد انجام بدهند.

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران با ذکر این نکته که در شرایط کرونایی نباید فرهنگ بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست کمرنگ شود، تاکید کرد: وظیفه شهروند مسئول این است که نسبت به تولید زباله کمتر، تفکیک زباله ها و بی خطرسازی زباله ها اقدام کند تا کارگران شهرداری ها و پاکبانان در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنند.

محبوب فر بیان کرد: در بسیاری از شهرهای کشور در راستای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا کارگران شهرداری ها زباله ها و پسماندها را پس از جمع آوری به صورت مستقیم دفن می کنند و اقدامی در راستای تفکیک و پردازش زباله ها صورت نمی گیرد و این درحالی است که مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسی کشور و با در نظر گرفتن تهدیدات جدی و خطرات زیست محیطی پسماندهای عفونی بیمارستانی، مخلوط کردن پسماندهای مذکور با سایر پسماندها و فقدان مدیریت صحیح و هرگونه تخطی از قوانین برابر مواد 13 و 18 قانون مدیرت پسماندها و ماده 688 قانون مجازات اسلامی جرم بوده و بدون هیچ ملاحظه کاری با توجه به شیوع ویروس کرونا باید با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد.

به گفته وی، زباله های خانگی در شرایط حاضر شیوع ویروس کرونا حتی خطرناک تر از زباله های بیمارستانی هستند به طوری که زباله های بیمارستانی محدود هستند و بی خطرسازی می شوند اما زباله های خانگی به مقدار زیاد تولید می شوند و ظرفیت بی خطرسازی تمامی آنها در سطح منازل یا در سطح شهرها وجود ندارد.

** نبود برنامه ای در شهرداری برای جمع آوری جداگانه زباله های کرونایی

این کارشناس محیط زیست وتوسعه پایدارعنوان کرد: متاسفانه شهرداری ها برنامه ای برای جمع آوری جداگانه زباله های کرونا ندارند و مسئولان شهرداری ها هم معتقد هستند که متولیان باید مشخص کنند که پسماندها یا زباله های حاصل از شیوع ویروس کرونا ویژه است یا عادی؟

مجبوب فر تاکید کرد: ادغام و مخلوط سازی پسماندهای عفونی با زباله های عادی خطرناک است.

وی گفت: براساس قانون؛ وظیفه جمع آوری، حمل، تفکیک و دفن زباله برعهده شهرداری ها است و درخصوص پسماندهای عفونی و بیمارستانی هم بیمارستان ها و مراکز درمانی و تشخیصی وظیفه دارند که پسماندهای خود را بی خطرسازی کنند و سپس برای دفن یا سوزاندن به شهرداری ها تحویل دهند.

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران با بیان این که  مدیریت پسماندهای عفونی و بیمارستانی برعهده وزارت بهداشت است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر قانونی مدیریت پسماندها باید مشخص کند که پسماندهای حاصل از بیماری کرونا چه نوع پسماندی محسوب می شود.

** ناکافی بودن مدیریت فعلی پسماندها

مجبوب فر افزود: آنچه مسلم است این پسماندها پسماند عادی نیستند و مدیریت فعلی پسماندهای عادی کفایت نمی کند و چون این پسماندها ویژه نامیده می شوند، سازمان حفاظت محیط زیست باید متولی آن را مشخص کند و درصدد ارائه راهکاری باشد تا شهرداری ها به همراه وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست قادر باشند با ایجاد زیرساخت و اختصاص ردیف بودجه های خاص در زمینه مدیریت پسماندهای عفونی و بیمارستانی اقدام کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |