جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 140074 18:33 1400/02/12
زنگ‌خطر خاموشی‌ها در گرمای بهاری

زنگ‌خطر خاموشی‌ها در گرمای بهاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زنگ‌خطر خاموشی‌ها در گرمای بهاری

زنگ‌خطر خاموشی‌ها در گرمای بهاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مشترکین در کاهش مصرف برق همکاری کنند

فریده خدادادی- فصل بهار درحالی دومین ماه خود را سپری می‌کند که از بارش‌های بهاری خبری نیست و درعین حال به سرعت به روزهای گرم‌تر نزدیک می شویم و گرمایش زمین را می‎توان احساس کرد. در میانه فصل بهار گرمای هوا آنچنان خودنمایی می‎کند که گویا واقعا تابستان آغاز شده است درحالی که تا آمدنش یک و ماه نیم دیگر باقی مانده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ با توجه به این‌که هنوز از میزبانی فصل بهار در دومین ماه سال جدید نگذشته است اما افزایش دمای هوا و گرمی هوا صبر و طاقت را از مردم ستانده و آن‎ها را به استفاده از وسایل سرمایشی سوق داده است. غافل ازاین‌که به دلیل افزایش مصارف خانگی، صنعت و... به‌ویژه در ساعات پیک فشارمضاعفی به زیرساخت‎های برق و تاسیسات آن وارد می‎شود که می‎تواند با خسارات جبران ناپذیری همراه شود. خساراتی که نمی‌توان تا سال‌ها جبران کرد. بنابراین می‌توان گقت عواملی از قبیل گرمای زیاد هوا، خشکسالی، قطعی نیروگاه یا خطوط انتقال، موجب کمبود غیرمترقبه یا آنی تامین برق می‎شود. یکی از راهکارها برای حل مشکل کمبود تولید، اعمال خاموشی به مشترکین است اما همین خاموشی بیش از یکی دو ساعت، ازنظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، قابل قبول نیست بلکه باید با تغییر رفتار مشترکین به سمت صرفه‎جویی در مصرف برق حرکت کرد و یک عزم ملی را درپیش گرفت.

اخیرا نیز رضا اردکانیان، وزیرنیرو با ارسال نامه‌های جداگانه به استانداران سراسر کشور، ضمن تشریح آخرین وضعیت صنعت برق، به تراز منفی تولید و مصرف برق اشاره و خاطرنشان کرد: به‎منظور پیشگیری از بروز خاموشی درسال جاری تا 3200 مگاوات بیشتر از سال گذشته نیازمند اجرای برنامه‌های مدیریت بار هستیم.

در این نامه آمده است: افزایش قابل‌ملاحظه و زودهنگام دمای هوا سبب افزایش بی‌سابقه مصرف برق به‌میزان 22 درصد در فروردین‌ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته شده و این در شرایطی است که کم بارشی نیز موجب کاهش 34 درصدی حجم آب مخازن نیروگاه‎های برق آبی و متناسب با آن، کاهش ظرفیت تولید برق این نیروگاهها و ایجاد عدم توازن تولید و مصرف برق در کشور شده است.

مشکل مضاعف کشورما، تعرفه‌های ارزان برق و رشد مصرف برق است. هرساله تعرفه های جدید برق اعلام می‎شود و برای مشترکین پرمصرف نیز جریمه‌ای لحاظ می‎شود و حتی وزارت نیرو به ناچار خاموشی اجباری را اعمال می‎کند تا شاید بتواند اندکی از رشد بی رویه مصرف جلوگیری کند اما به اقدامات فراگیرتری نیاز است.

** اقدام وزارت نیرو برای گذر از پیک تابستان

اخیرا محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر از «اقدام فراگیر۱۴۰۰» توزیع برق کشور، با هدف گذر از پیک تابستان امسال خبر داده است.

وی اظهار کرد: همه توان خود را برای گذر موفق از پیک ۱۴۰۰ بکار خواهیم بست و امسال این برنامه‌ها در قالب اقدام‌های فراگیر، پیگیری و اجرا خواهد شد.

**همکاری مردم، شرط اعمال نشدن خاموشی برنامه‌ریزی شده

به‌تازگی هم «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق، شرط اعمال نشدن خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده را همکاری همه مشترکان و رعایت سقف مصرف استانی عنوان کرده است.

وی در ادامه ازهمه مشترکان درخواست کرد که از هم‌اکنون نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند.

وی ادامه‌داد: هر ساله ۱۶ تا ۱۷ درصد از برق  مورد نیاز در ساعت‌های پیک توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود، اما امسال به دلیل بارش کم نزولات جوی، ۳۴ درصد از مخازن سدهای نیروگاه‌های برق‌آبی را در اختیار نداریم که منجر به کسری حدود چهار هزار مگاواتی تولید برق در ساعت اوج مصرف می‌شود.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه وزارت نیرو همه تلاش خود را برای جبران این میزان کمبود برق به‌کار بسته است، خاطرنشان‌کرد: در همین زمینه برنامه‌ای با ۴۵ محور اصلی برای جلوگیری از بروز خاموشی تدوین شده است که البته وزارت نیرو اجرای این برنامه‌ها را ابتدا از خود شروع و به‌کارگیری کولرهای گازی و وسایل سرمایشی را از ماه جاری در شرکت‌های زیرمجموعه خود ممنوع کرده است.

وی اضافه‌کرد: در صورتی که روند کنونی مصرف برق ادامه یابد، ناچار به استفاده از ذخایر آبی سدها برای تولید برق هستیم که این موضوع می‌تواند ما را در تابستان به شدت دچار مشکل کند.

سخنگوی صنعت برق درباره مهمترین دلیل افزایش مصرف برق، گفت: بالاترین میزان مصرف به وسایل سرمایشی تعلق دارد که در این میان سهم کولرهای گازی بیشتر از کولرهای آبی است.

رجبی‌مشهدی افزود: افزایش بار سرمایشی به دلیل نبود آمادگی لازم برای تحمل این افزایش، ممکن است شبکه را با مشکل روبه‌رو کند.

وی بر ضرورت مدیریت مصرف وسایل سرمایشی از سوی کاربران تاکید کرد و ادامه‌داد: توصیه می‌شود مشترکان در ساعت‌های اوج مصرف که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است تا حد ممکن از به‌کار بردن وسایل پرمصرف خودداری کرده و کولر گازی خود را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند.

سخنگوی صنعت برق گفت: این درحالی است که شرکت‌های دولتی ذکر شده، فقط در صورت تنظیم دما روی ۲۶ درجه، اجازه استفاده از کولرهای گازی را خواهند داشت.

اخیرا مالک شریعتی‌نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره تامین برق تابستان و تمهیداتی که باید اندیشیده شود، اظهار کرد: از سال‌های قبل موضوع کاهش مصرف و تشویق مصرف‌کننده به صرفه‌جویی برای جبران کمبود برق در زمان پیک تابستان مطرح بوده، این کار گرچه لازم اما کافی نیست.

وی افزود: باید تقویت تولید پراکنده در اقلیم‌های مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد، ترویج فرهنگ استفاده بهینه از برق کمک می‌کند بخشی از برق مورد نیاز پیک تابستان از شبکه سراسری تامین و چنددرصدی بار از دوش شبکه برداشته و پیک مصرف کنترل شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس استفاده از شبکه‌های هوشمند و برنامه‌ریزی دقیق در ساعات پیک را دیگر راهکار برشمرد و تصریح کرد: بازار خاموشی روشی است که می‌توان برای عبور از زمان پیک تابستان به کار بست، به این ترتیب افرادی که امکان دارند خاموشی برق خود را به افرادی که به برق نیاز دارند بفروشند، یعنی در این مکانیزم کسانی که به برق بیشتری در زمان پیک نیاز دارند اقدام به خرید برق از مصرف‌کننده حقیقی و حقوقیِ تجاری و صنعتی می‌کند.

وی ادامه داد: بازار خاموشی زیرساخت‌هایی نیاز دارد از جمله اینکه کنتورها هوشمند شوند و زیرساخت بازار فراهم شود، وزارت نیرو هم از این پیشنهاد مجلس استقبال کرده و ما منتظریم که نتیجه را ببینیم تا بتوانیم از این روش جهت صفر شدن خاموشی استفاده کنیم.

شریعتی استفاده از ظرفیت تهاتر با کشورهای همسایه را از دیگر راهکارهای عبور از پیک تابستان عنوان کرد و گفت: اختلاف زمانی افزایش نیاز به برق با همسایگان مورد توجه قرار گیرد.

 وی تاکید کرد: کاهش مصرف و افزایش تولید به تنهایی پاسخگو نیست، ما در کشور امکان افزایش تولید را داریم، اما بار کشور پایین است، صرفه اقتصادی ندارد که فقط بخاطر پیک تابستان نیروگاه‌های جدید احداث کنیم که در زمان غیرپیک قابلیت استفاده ندارند.

این نماینده مجلس در ادامه درباره افزایش نرخ خرید تضمینی جهت ترغیب به سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بیان داشت: مجلس دخالتی در قیمت‌گذاری ندارد، جلسات متعددی در کمیته برق کمیسیون انرژی مطرح و دنبال کردیم که به مکانیزم خرید تضمینی از بخش خصوصی کمک کند. اما یکی از اقدامات که بخش خصوصی را ترغیب به تولید می‌کند، فراهم شدن امکان صادرات است، یعنی بخش خصوصی هزینه احداث نیروگاه و انتقال را پرداخت کند تا هم برق مورد نیاز داخل را تامین کند و هم در زمان غیرپیک بتواند صادرات داشته باشد.

** احتمال خاموشی در 250شهر ایران در تابستان

چندی پیش در گفتگوی خبرنگار جهان اقتصاد با رضا محبوب فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران به موضوع تنش آبی، کاهش ظرفیت سدها و کاهش محسوس میزان تولید برق اشاره و عنوان شد که به موجب این موضوع احتمال خاموشی‌ها در زمان پیک مصرف افزایش پیدا می‌کند.

وی گفته بود که به موجب تنش‌آبی، احتمال خاموشی‌ها در 250 شهر در تابستان پیش رو وجود دارد.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران اظهار داشته بود: در کنار کاهش 80 درصدی بارندگی‎ها در سال جاری آبی، آب مورد نیازبسیاری از نیروگاه‌های برق‌آبی و تولید برق کشور با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

محبوب فر در ارتباط با وضعیت منابع آبی در شهرتهران تاکید کرده بود: در شهر تهران احتمال قطع برق در تابستان و جیره بندی آب وجود دارد.

و اما سخن آخر...

با همکاری و هم افزایی مشترکان و بهره‌برداران؛ کشاورزان، صنایع، ارگان‌ها و ادارات در رعایت مصرف برق با خاموشی به‌ویژه در روزهای سخت کرونایی مواجه نخواهیم بود و باید تاکید وزارت نیرو به مدیریت و بهینه سازی الگوی مصرف  بیش از پیش  مورد توجه قرار گیرد تا بهاری را بدون خاموشی را پشت سربگذاربم .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |