جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2648 13:40 1393/03/30
زنگنه: فازهای پارس جنوبی حکم نان شب را دارند

زنگنه: فازهای پارس جنوبی حکم نان شب را دارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زنگنه: فازهای پارس جنوبی حکم نان شب را دارند

زنگنه: فازهای پارس جنوبی حکم نان شب را دارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امور زیر بنایی :رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران صنعت نفت در عسلویه بر نگاه حمایتی مجلس به حوزه‌ نفت تاکید کرد و گفت: به زنگنه توصیه می‌کنم که به شرکت‌های فعال در این حوزه که سرمایه‌های ملی هستند توجه کند و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهد

دکتر علی لاریجانی در نشست مشترک با مدیران صنعت نفت ضمن تشکر از برخی توضیحاتی که از سوی مدیران شرکت نفت صورت گرفت، افزود: برای من نیز افتخاری است که از نزدیک زحمات شما را ببینم؛ قصد ما این بود که از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفته و خداقوتی به شما بگوییم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برداشتی که از این بازدیدها می‌توان داشت آن است که به طور حتم نسبت به سال‌ها پیش شاهد پیشرفت ارزشمند در حوزه فنی کشور بوده‌ایم که به طور حتم انسان احساس غرور می‌کند که فرزندان این مرز و بوم به چنین پیشرفتی در حوزه‌های فنی دست یافته‌اند.
وی تاکید کرد: به طور حتم این کار بسیار عظیم و سخت بود و تحریم‌ها نیز فشار زیادی بر ما تحمیل کرد، اما باید این واقعیت را پذیرفت که اینگونه مشکلات باعث مسلط شدن شما به کارها و امور می‌شود. گزارشاتی که ارائه شد شاید تا حدودی انسان را نگران کند، زیرا تصمیمات گرفته شده در سال‌های گذشته نشان از نبود پیشرفت درست در این حوزه‌ها است؛ که به طور حتم این تصمیمات باعث پخش کردن سرمایه‌های زیادی بود که هیچ‌یک به نتیجه نرسید.
لاریجانی با بیان اینکه ما کشوری نفتی و گازی هستیم، یادآور شد: در این شرایط مسئولیت ما این است که این موضوع را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه قرار دهیم و نفت و گاز را عاملی برای توسعه قلمداد کنیم.
وی تصریح کرد: البته تصمیمات گرفته شده در کشور شاید تاکنون توجه به نفت و گاز را اولویت اصلی خود قرار نداده، اما همواره در بودجه سالانه وضع نفت ممتاز دیده شده است؛ به گونه‌ای که درآمدهای حاصله ۱۴٫۵ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. امسال هم سقف قابل توجهی در بودجه در نظر گرفته شد که به طور حتم باید در این شرایط اقدامات مهمی در راستای پیشرفت کارها صورت گیرد.
رئیس نهاد قانونگذاری یادآور شد: عده زیادی از شرکت در این طول مدت تربیت شده‌اند و این مهم سرمایه ملی برای کشور به شمار می‌رود. البته ناگفته نماند که راه‌های عقلایی نیز در این زمینه وجود داشت، اما به هر حال شاید در جاهایی ضرر کردیم اما دستاوردهای مهمی را نیز به دست آوردیم.
وی در توصیه‌ای خطاب به وزیر نفت مبنی بر اینکه ما باید سرمایه ملی را حفظ کنیم، تاکید کرد: البته ایشان هم به دنبال این قضیه هستند و در این زمینه باید تلاش کرد شرکت‌های کارآفرین که به نوعی موتور کاری فعالیت‌ها به شمار می‌روند، مورد حمایت قرار گیرند.
رئیس قوه مقننه گفت: به طور حتم فعالیت شرکت‌های نفت و گاز نوعی کار جهادی تلقی می‌شود و باید حمایت‌های زیادی از شرکت‌های نفت و گاز صورت گیرد.
لاریجانی افزود: در گزارشی که به دست من رسیده بود متوجه شدم که هنوز بودجه‌ها به استان‌ها تخصیص پیدا نکرده که متاسفانه این اقدام را نمی‌توان مثبت ارزیابی کرد؛ در همین شرایط باید کشور از این حالت خارج شود، زیرا پروژه‌های عمرانی اثر مستقیم بر فعالیت‌ها دارند و یکی از مسائل تحول‌بخش در این زمینه هستند.
وی به شرایط داخلی و صحنه بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و یادآور شد: برخی تصور غلطی دارند مبنی بر اینکه با این فشارها مشکلات زیادی در کشور به وجود آمده و بر این اساس قرار است هر طور که شده کارها پیش رود، در حالی که این تلقی غلطی است و برای اینکه کشورهای دیگر از این توهم درآیند باید منابع گازی غنی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید هر روز کارها را به پیش ببریم که در این شرایط به منافع ملی و امنیت کشور کمک می‌کنیم.
لاریجانی ادامه داد: البته مهندس زنگنه وزیر نفت نیز فکر توسعه‌گرایی دارند و جزو افرادی هستند که گزارش خوبی را درباره اقتصاد مقاومتی به مجلس ارائه کردند که نشان از برنامه‌ریزی دقیق ایشان در خصوص اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه منابع مالی نیز یکی از موضوعات پراهمیت به شمار می‌رود، یادآور شد: لازم است تا در زمان کوتاهی این معضلات و مشکلات رفع شود تا شاهد پیشرفت کارها باشیم.
هیچ کدام از فازهای پارس چنوبی تعطیل نشده است
وزیر نفت در نشست رئیس مجلس با مدیران صنعت نفت ابراز امیدواری کرد که پیمانکاران فازهای ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ و۱۷ و ۱۸ قول داده‌اند که تولید گاز به بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب برسد.
بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست مشترک رئیس مجلس شورای اسلامی با مدیران این صنعت در محل فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی گفت: میدان گازی پارس جنوبی مهمترین میدان گازی جهان است اگر این منطقه را در نظر بگیریم هیچ نقطه‌ای امروز در دنیا نیست که تا این اندازه گاز داشته باشد.
وزیر نفت با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها و سایت‌هایی که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند به نتیجه نرسیده‌اند به دلایل آن اشاره کرد و گفت: یک بحث بحث مدیریتی است ودیگری تامین منابع مالی که البته قبل از بحث تحریم‌ها بوده است و بعد از این که تحریم‌ها ایجاد شد کار را سخت‌تر وشدید‌تر کرده است.
وزیر نفت خاطر نشان کردک پیمانکاران فازهای ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ فازهای پارس جنوبی قول دادند که امسال بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب گازامسال تولید شود.
وزیر نفت افزود: البته شبحه‌ای به وجود آمده بود که بعضی از فازها تعطیل شده‌اند در حالی که این گونه نیست و ما اولویت بندی کرده‌ایم و فازهای ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در اولویت بندی قرار گرفتند اما با این وجود می‌بینیم که در تابستان هم کمبود گاز داریم در حالی که باید این گونه نباشد.
زنگنه در ادامه مشکل تامین منابع مالی را از دیگر مسائل مطرح در حوزه‌ی نفت عنوان کرد و گفت:امسال ده میلیارد دلار نیاز داریم اگر امسال را هم از دست بدهیم مشکل مالی سال بعد خودرا به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد و ما باید بتوانیم حداکثر ظرف ۳ سال این مساله را جمع کنیم.
زنگنه به حمایت مجلس نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم روزی بتوانیم به تولید هزار میلیون متر مکعب تولید در روز برسیم و از نظر تولید گاز از قطر جلو بزنیم.
بسیج ۶۰ درصد توان صنعت نفت برای توسعه پارس جنوبی
وزیر نفت با تاکید بر اینکه فازهای اولویت نخست پارس جنوبی برای تامین گاز کشور "حکم نان شب" دارند، گفت: امسال ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.
به گفته وی امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار برای همه فازهای پارس جنوبی اعتبار نیاز است.
وزیر نفت افزود: هم اکنون کشور قطر روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می کند، در حالی که ایران تنها بیش از ۳۲۰ میلیون متر مکعب به طور متوسط در روز از این میدان تولید دارد.
افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی ظرفیت تولید گاز کشور در سال ۹۳
زنگنه به ترتیب مدیریت، تامین مالی و تحریمهای بین الملی را بزرگترین عوامل و مشکلات عقب ماندگی توسعه پارس جنوبی دانست و گفت: امسال با بهره برداری از فازهای ۱۲ و ۱۵ تا ۱۸ این میدان بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.
وی با تاکید بر اینکه فازهای دارای اولویت نخست پارس جنوبی از نظر تامین گاز کشور "حکم نان شب" را دارند، گفت: همزمان با توسعه این فازها (فازهای اولویت نخست) کارها در فازهای اولویت دوم در حال انجام است، زیرا در صورت توقف این فازها ما در سالهای آینده برای تحویل گاز مصرفی و صادراتی به مشکل بر می خوریم.
وزیر نفت با اشاره به مدیریت مصرف و تولید گاز در سال گذشته گفت: امسال با وجود افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز، کشور باز هم به مدیریت مصرف نیاز دارد.
وی گفت: هم اکنون بحث مدیریتی در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی تا حد مقدور ساماندهی و متعادل شده و شاهد آن هستیم که پیمانکاران با حداکثر توان در حال کار هستند.
پیشرفت ۹۵ درصدی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از پیشرفت ۹۵ درصدی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داد.
 علی‌اکبر شعبان پور در بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از فازهای پارس جنوبی اظهار داشت: پارس جنوبی منبع عظیمی از انرژی است و به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان سهم بسیار بزرگی در تامین سبد انرژی کشور دارد.
وی با بیان اینکه پارس جنوبی در قالب ۲۹ فاز طراحی شده است، خاطرنشان ساخت: سایت پارس یک دارای ۱۶ فاز است که از هشت پالایشگاه تشکیل شده و سایت دو هم ۱۳ فاز دارد که دارای شش پالایشگاه است.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در حال حاضر دارای ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی است که با برنامه‌ریزی های صورت گرفته امسال یک پالایشگاه از این فازها وارد مدار می‌شود.
وی ادامه داد: برای اجرای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ۶٫۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود که برای تکمیل آن به یک میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
دو ردیف فازهای ۱۵و ۱۶ امسال راه‌اندازی می‌شود
شعبان‌پور به مزایای راه‌اندازی ردیف نخست فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اشاره کرد و بیان داشت: با بهره برداری از این ردیف ظرفیت تولید روزانه گاز در کشور ۱۴ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.
وی همچنین از پیشرفت ۹۵ درصدی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داد و اضافه کرد: دو ردیف گازی از فازهای ۱۵ و ۱۶ وارد مدار شده که امسال هم دو ردیف گازی دیگر اضافه می‌شود که دارای ۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت تولید گاز است.
ورود پارس‌جنوبی به باشگاه ۱۰۰ تایی‌ها
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برداشت ۱۰۰ میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: راه اندازی هر فاز پارس جنوبی سالانه ۳٫۸ میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه دارد.
 رکن الدین جوادی با ارائه گزارشی به رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پیک مصرف، روزانه ۳۲۴ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی تولید می شود، گفت: ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی تا سه سال آینده به ۸۲۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
معاون وزیر نفت با یادآوری تولید ۹۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی در سال ۹۲، تصریح کرد:  پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک با قطر به بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه طبق قراردادهای بسته شده در پارس جنوبی باید ۴۳ میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه این میدان مشترک هزینه شود، بیان کرد: تاکنون در مجموع برای توسعه فازهای گازی این میدان مشترک حدود ۳۴ میلیارد دلار پرداخت شده است. این مقام مسئول کل ارزش تولیدات یک فاز استاندارد پارس جنوبی سالانه ۳٫۸ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از این رو با توجه به درآمدزایی بالا در این فازها باید سرمایه گذاری در پارس جنوبی شتاب گیرد.
جوادی در باره کمکهای عام المنفعه در استان بوشهر نیز گفت: تاکنون ۴۲۴ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد و براساس برنامه ریزی انجام شده باید ۴۱۳ میلیارد تومان دیگر هزینه شود.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ابتدای توسعه پارس جنوبی تا پایان سال ۹۲، بیش از ۲۳۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم از میدان پارس جنوبی درآمد کسب شده است.
تکمیل فازها نیازمند ۲۰ میلیارد دلار اعتبار
وزیر نفت گفت: در حال حاضر ۱۷ فاز در پارس جنوبی در دست اجراست که برای تکمیل آن ۲۰ میلیارد دلار نیاز است.
 بیژن نامدار زنگنه ظهر پنجشنبه در نشست با مجریان و پیمانکاران و مدیران پارس جنوبی اظهار داشت: تلاش‌های بسیار خوبی به منظور توسعه پارس جنوبی صورت گرفته و امیدواریم در برنامه زمان‌بندی مناسب شاهد تکمیل این فازها باشیم.
وی به اهمیت بهره برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پارس جنوبی در تامین گاز کشور و تامین سبد انرژی نقش بسیار مهمی دارد و باید تلاش کنیم تا هر چه سریعتر اجرا و به بهره‌برداری برسند.
وزیر نفت از تلاش برای بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی در سال جاری خبر داد و افزود: یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت نفت تکمیل فازهای در دست اجرای پارس جنوبی است.
۳۰ میلیارد دلار برای اجرای ۱۷ فاز هزینه صورت گرفته است
وی در ادامه به تعداد فازهای اجرا شده در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ فاز در پارس جنوبی در دست اجراست.
زنگنه اضافه کرد: تاکنون برای اجرای این فازها ۳۰ میلیارد دلار هزینه صورت گرفته و برای تکمیل آنها به ۲۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
وی خاطرنشان ساخت: تلاش داریم تا همه این فازها تا سه یا سه و نیم سال آینده تکمیل و بهره برداری برسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |