سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 11553 13:08 1394/01/22
زمین گیری ۱۰۰ هواپیمای پهن پیکر به دلیل مشکلات تعمیر و نگهداری

زمین گیری ۱۰۰ هواپیمای پهن پیکر به دلیل مشکلات تعمیر و نگهداری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زمین گیری ۱۰۰ هواپیمای پهن پیکر به دلیل مشکلات تعمیر و نگهداری

زمین گیری ۱۰۰ هواپیمای پهن پیکر به دلیل مشکلات تعمیر و نگهداری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: رییس پژوهشگاه هوافضا با استقبال از تحولات صورت گرفته در ساختار فضایی کشور و منفک شدن این پژوهشگاه از سازمان فضایی فهرست بلندی از برنامه های این پژوهشگاه در حوزه های مختلف هوافضا

از طراحی و ساخت دو کاوشگر «تیر» و «مهر» به سفارش سازمان فضایی، ساخت کپسول زیستی یک نفره، طراحی موتورهای فضایی، رفع مشکل هواپیمای ملی «ایران - ۱۴۰» با تعویض موتور و بازگرداندن این هواپیما به خطوط هوایی کشور، استفاده از پیل های سوختی در موتور سوم هواپیماها خبر داد.

دکتر فتح‌الله امی در نشستی خبری با بیان این که سال ۹۳ دستاوردهای خوبی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشت، افزود: طلوع این دستاوردها در اول سال ۹۴ بوده است وآن دستاوردهای تیم مذاکره کننده در جلسات وین بوده است.

امی با اشاره به زمین‌گیر بودن ۱۰۰ هواپیمای پهن‌پیکر در کشور اظهار داشت: دلیل این امر مشکل تعمیر و نگهداری بوده است به گونه‌ای که هیچ مرکزی خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما را ارائه نداده است.

وی با اشاره به سرنوشت هواپیمای ملی ایران ۱۴۰ گفت: در حال حاضر این هواپیما اجازه پرواز ندارد و یکی از سیاستهای ما رفع مشکل این هواپیما است تا بتوان این هواپیما را در خطوط حمل و نقل هوایی کشور فعال کنیم.

اشکال موتور، عامل سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰

امی با اشاره به جزییات مشکلات موجود در طراحی و ساخت هواپیما ۱۴۰ توضیح داد:‌ مشکل این هواپیما نوع موتور استفاده شده در این هواپیما است. در این هواپیما که دو موتوره است از نوعی موتور استفاده شده که در دمای بالا قادر به عملکرد مناسب نیست و محفظه موتور آن راندمان خود را از دست می‌دهد از این رو یکی از موتورهای این هواپیما در دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد از کار می‌افتد.

رییس پژوهشگاه هوافضا اضافه کرد: سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ و کشته شدن ۴۰ تن از مسافران آن هم به همین دلیل بوده است که در این راستا موتورهایی برای بهبود عملکرد این هواپیما پیشنهاد دادیم تا بتوان از این هواپیما در مناطق نزدیک به خط استوا مانند شهرهای جنوبی استفاده کرد.

امی دربخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به انتصابات اخیر کشور در حوزه هوا فضا خاطرنشان کرد: این انتصابات نتیجه مشاوره‌ها و جلساتی بوده است که در ابتدای سال جاری در هیات دولت انجام شده است.

تصمیمات غیرقانونی دولت دهم در ادغام پژوهشگاه ها و مراکز فضایی

رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم با غیرقانونی خواندن تصمیمات دولت دهم در ادغام پژوهشگاه ها و مراکز فضایی کشور در سازمان فضایی و خروج آن از زیرمجموعه وزارت ارتباطات به زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این تصمیمات موجب جدا شدن بخش‌های فضایی و هوا فضایی کشور از پیکره اصلی آنها بوده است که در گذشته مصوبه مجلس را داشته است.

امی در این زمینه توضیح داد: سازمان فضایی ایران در سال ۸۲ با مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مستقل در وزارت ارتباطات ایجاد شد که با اختیاراتی که بر عهده سازمان قرار داده شد، رییس آن وزیر ارتباطات انتخاب شد. این سازمان تا سال ۹۰ مسیر قانونی خود را طی می‌کرد ولی پس از این سال این سازمان از وزارت ارتباطات منفک و تحت نظر دفتر رییس جمهور قرار گرفت که این امر موجب شد که در روند پرشتاب آن توقف ایجاد شود.

رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم تصمیمات اتخاذ شده در خصوص این پژوهشگاه در سال ۹۰ را نیز غیرقانونی خواند و گفت: در سال ۱۳۸۲ شورای گسترش وزارت علوم، مجوز اصولی و در سال ۸۴ مجوز قطعی ایجاد پژوهشگاه هوافضا را صادر کرده بود ولی در سال ۹۰ با تنزل جایگاه این پژوهشگاه، این مرکز به عنوان پژوهشکده ادامه حیات داد. بدین ترتیب پژوهشکده هوا فضا تنها در حوزه فضایی فعال بود و بخش‌های هوایی آن منحل اعلام شد و طی سه سال هیچ گونه فعالیتهای هوایی در این پژوهشکده انجام نشد.

امی با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و ارائه شکایت‌نامه‌ای از سوی اعضای هیات علمی پژوهشگاه هوا فضا به وزارت علوم، خاطرنشان کرد: در این شکایت‌نامه اعضای هیات علمی این پژوهشگاه نسبت به اقدامات غیر قانونی در قبال این پژوهشگاه شکایت کردند و وزارت علوم با پیگیری این شکایت‌نامه بر اساس مصوبه سال ۸۲ و ۸۴ با تصویب کارگروهی در هیات دولت این پژوهشگاه به وزارت علوم برگردانده شد. همانطور که سازمان فضایی به وزارت ارتباطات واگذار شد.

رییس پژوهشگاه هوافضا احیای مجدد به پژوهشگاه هوا فضا را یکی از سیاست‌های مهم این پژوهشگاه نام برد و گفت: در حال حاضر تا ۵۰ نفر پرسنل در این پژوهشگاه فعال هستند در حالی که پرسنل فعال در حوزه فضایی نیز غیر فعال شدند که درصدد فعال‌سازی این پژوهشگاه هستیم.

فرودگاه مهرآباد جزو فرودگاه‌های آلوده دنیا است

امی با اشاره به نشست و برخاست سالیانه صد هزار هواپیما در فرودگاه مهرآباد گفت: فرودگاه مهرآباد جزو فرودگاه‌های آلوده دنیا است از این رو ما به دنبال این هستیم که موتور سوم هواپیما با استفاده از باتری‌های سوختی عملکرد خود را انجام دهد.

امی همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه هوانوردی عمومی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از فرودگاه‌های کشور بلا استفاده شده اند که با توسعه هوانوردی عمومی بخشی از مشکلات موجود در بخش حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم.

امی همچنین طراحی و ساخت هواپیمای هیبریدی با استفاده از انرژی خورشیدی از دیگر برنامه‌های این پژوهشگاه ذکر کرد.

برنامه‌های پژوهشگاه در زمینه ساخت ماهواره‌ها

رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اهداف سند هوافضا کشور یادآور شد: بر اساس این سند تا سال ۱۴۰۴ ایران باید ماهواره ۵۰۰ کیلویی خود را در مدار ژئو (۳۶ کیلومتری) قرار دهد.

امی از طراحی و ساخت دو کاوشگر در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: دو کاوشگر تیر و مهر به سفارش سازمان فضایی در دستور کار قرار گرفته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |