شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 3937 13:16 1393/05/10
زمینه بازگشت پتروشیمی ها به بورس فراهم شد

زمینه بازگشت پتروشیمی ها به بورس فراهم شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زمینه بازگشت پتروشیمی ها به بورس فراهم شد

زمینه بازگشت پتروشیمی ها به بورس فراهم شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه :با برطرف شدن اختلاف نظرها میان شرکت های پالایشی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، این شرکتها یکی پس از دیگری اقدام به انتشار گزارش 12 ماهه در بازار سرمایه کرده و زمینه بازشدن نماد خود را فراهم می کنند

بعد از انتشار گزارش 12 ماهه پالایشگاه نفت تهران در هفته گذشته و تعدیل مثبت سود این شرکت، شرکتهای پالایشی یکی پس از دیگری در حال ارائه گزارش های جدید خود هستند تا زمینه بازگشت نماد خود را به تالار شیشه ای فراهم کنند به طوری که در روزهای اخیر سایر شرکتهای پالایشی نیز اقدام به انتشار گزارش های خود کرده و از تعدیل مثبت سود هر سهم خبر دادند.
بر این اساس شرکت پالایش نفت شیراز نیز با انتشار گزارش 12 ماهه برای سال مالی 1392 از تعدیل مثبت 24 درصدی سود هر سهم خود خبر داده و اعلام کرده است که سود 2985 ریالی پیش بینی شده در آخرین برآوردها با افزایش 24 درصدی 3686 ریال محقق شده است.
"شراز" با تولید حدود سه میلیون و 500 هزار مترمکعب انواع محصولات و فرآورده های نفتی و فروش بیش از سه میلیون و 400 هزار مترمکعب فرآورده های تحویلی طی عملکرد سال 1392 موفق به تحقق 3686 ریال سود به ازای هر سهم شده است.
مجمع این شرکت پالایشی در حالی مانند سایر شرکتهای این گروه در مرحله اول به تنفس کشیده بود که این شرکت اعلام کرده است که میزان سود قابل تخصیص این مجتمع بیش از 387 هزار میلیارد تومان بوده و میزان سود قابل تقسیم از این رقم طبق پیشنهاد هیأت مدیره، مبلغ حدود 341 میلیارد تومان اعلام شده است.
علاوه بر پالایشگاه شیراز، پالایش نفت تبریز نیز با انتشار صورت های مالی خود عملکرد 12 ماهه سال مالی 1392 به ازای هر سهم 4689 ریال سود محقق کرده که این مبلغ با افزایش 34 درصدی نسبت به آخرین برآوردها همراه شده است.
بر این اساس "شبریز" با افزایش 102 درصدی فروش خالص سال 1392 نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن همراه شده و این مجتمع پالایشی علت تغییر اطلاعات واقعی دوره 12 ماهه سال مالی 1392 نسبت به اطلاعات قبلی را اصلاح اشتباهات و تغییر رویه و یا اصلاح طبقه بندی اعلام کرده است. چراکه با توجه به اینکه تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادلاتی در نیمه دوم سال حسب نظر شرکت ملی پالایش و پخش بوده و به عنوان شرایط استثنایی در نظر گرفته شد، لذا به عنوان درآمد سال جاری شناسایی و در سرفصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی منعکس شده است.
مجمع این شرکت نیز در حالی به تنفس کشیده شده بود که شبریز" قرار است در 13 مرداد ماه سهامداران خود را جهت تصویب صورت های مالی و تقسیم سود نقدی به مجمع دعوت کند.
پالایشگاه بندرعباس دیگر شرکتی است که جدید ترین گزارش 12 ماهه خود را منتشر کرده است؛این شرکت نیز در گزارش جدید خود پیش بینی سود هر سهم را تعدیل کرد و EPS خود را از 757 ریال به 2248 ریال افزایش داد.
اما گران ترین شرکت بازار سرمایه نیز پس از چهار ماه توقف در جدید ترین گزارش ارائه شده به بورس ،سود محقق شده هر سهم خود را 33 درصد تعدیل کرده و از 59 هزار و 563 ریال به 79 هزار و 551 ریال افزایش داده است.
با برطرف شدن اختلاف موجود میان شرکت های پالایشی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص کیفی سازی محصولات پالایشی و ارائه گزارش های جدید این شرکتها، به زودی نماد این شرکتهای تاثیر گذار در بازار سرمایه بازگشایی می شود زیرا بعد از چهار ماه بلاتکلیفی شرکت‌های پالایشی موفق شدند با فرمول قیمت فوب خلیج فارس حسابرسی صورت های مالی شرکت خود را انجام داده و گزارش مالی سال 1392 را اعلام کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |