سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 8491 13:41 1393/10/12
زارعی: ژست مخالفت آمریکایی‌ها برای امتیازگیری از دولت سوریه است

زارعی: ژست مخالفت آمریکایی‌ها برای امتیازگیری از دولت سوریه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
زارعی: ژست مخالفت آمریکایی‌ها برای امتیازگیری از دولت سوریه است

زارعی: ژست مخالفت آمریکایی‌ها برای امتیازگیری از دولت سوریه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ژست مخالفت آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها با نشست مسکو به خاطر تردیدشان از نتیجه مذاکرات بین معارضان و دولت سوریه است.

سعدالله زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشنهاد روسیه برای برگزاری نشستی میان معارضان و دولت سوریه به منظور حل مسائل این کشور، خاطرنشان کرد: روس‌ها در هفته‌های اخیر نسبت به تحولات سوریه فعال‌تر شده‌اند و تلاش می‌کنند تا ابتکار عملی با محوریت خودشان برای مسائل مربوط به سوریه انجام دهند.

او ادامه داد: طی هفته‌های اخیر شاهد سفرهای پی در پی مقام‌های روسیه به منطقه بودیم. در این راستا معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار داشت و در این دیدار اظهارنظرهایی مبنی بر جانبداری روس‌ها نسبت به حزب‌الله ابراز شد و به طور کلی دیدارهای اخیر مسوولان روسی از فعال‌تر شدن روسیه در رابطه با بحران سوریه حکایت می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که هنوز این‌که نشست معارضان و دولت سوریه با محوریت چه کشورهایی برگزار می‌شود مشخص نیست، گفت: قطعاً در صورتی که چنین نشستی برگزار شود، محور اصلی آن روسیه خواهد بود. ولی هنوز اطلاعاتی از سایر کشورهای شرکت کننده و جزییات طرحی که قرار است در این نشست ارائه شود در دست نیست.

وی ادامه داد: تا آنجا که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود ایران با برگزاری نشستی برای کنار گذاشتن مسائل بین معارضان و دولت سوریه موافق است و در این رابطه دیدگاه مثبتی دارد و این مطلب را نیز به روسیه اعلام کرده است. ولی این به آن معنا نیست که ما از تمام توافق‌ها و جزییات طرحی که قرار است در این نشست ارائه شود با خبر هستیم.

زارعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با تمایل مصر برای میانجیگری و حل بحران سوریه، گفت: مصر به طور کلی با ابتکار روسیه برای برگزاری نشست میان معارضان و دولت سوریه موافق است. بر همین اساس مصر در دولت السیسی تمایل خود را برای از سرگیری رابطه با دولت سوریه ابراز کرده بود.

او ادامه داد: در همین راستا وزیر امور خارجه مصر و برخی دیگر از مسوولان این کشور سفرهایی برای برقراری رابطه نزدیک با سوریه داشتند البته هنوز برای مصری‌ها هم دقیقاً روشن نیست که جزییات طرحی که قرار است در نشست بین معارضان و دولت سوریه مطرح شود به چه صورت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با موضع‌گیری اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال برگزاری نشست میان معارضان و دولت سوریه، خاطرنشان کرد: آن چه از صحبت‌های دی‌میستورا به نظر می‌آید این است که طرح پیشنهادی او در این نشست تکرار همان طرح روسیه خواهد بود و همان‌طور که او اعلام کرده است طرحش بر اساس توافق "ژنو 1" خواهد بود.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها مشکلی با طرح روسیه و دی‌میستورا ندارند و تنها ژست مخالف می‌گیرند چرا که نمی‌دانند این طرح به نتیجه می‌رسد یا نه و از سوی دیگراین‌که آمریکایی‌ها برای سنگین‌تر کردن وزن معارضان سوری در مقابل دولت این کشور تلاش می‌کنند تا خود را مخالف این طرح نشان دهند تا بر همین اساس بتوانند از سوریه امتیازهای بیش‌تری بگیرند تا موافقت خود را برای انجام گفت‌وگو بین دولت و مخالفان سوریه ابراز کنند. بنابراین ژست مخالفت آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها به خاطر مخالفت با طرح روسیه نیست



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |