پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 121997 19:26 1399/09/08
رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل: ارز تأمین نشود، دی ماه بازار موبایل با مشکل عرضه روبرو می شود

رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل: ارز تأمین نشود، دی ماه بازار موبایل با مشکل عرضه روبرو می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل: ارز تأمین نشود، دی ماه بازار موبایل با مشکل عرضه روبرو می شود

رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل: ارز تأمین نشود، دی ماه بازار موبایل با مشکل عرضه روبرو می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رضا قربانی رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل: تا زمانی که شاهد تخصیص ارز کاهشی با نرخ کاهشی امروز برای واردات موبایل نباشیم؛ نرخ ارز این روزها، ملاک قیمت گذاری موبایل و هر کالای دیگری نخواهد بود.

هفته‌ای که گذشت هفته اول محدودیت‌های کرونایی آذر ماه لقب گرفت. هفته‌ای که علی‌رغم نامی که تحت عنوان تعطیلی بر آن گذاشته شده بود شاهد تعطیلی خاصی در بازار خاصی نبودیم. و به قول معروف افراد به صورت زیر کرکره‌ای به فعالیت خود ادامه دادند! این نوع فعالیت تا حدودی در بازار موبایل نیز حکمفرما بود و فعالان بازار موبایل نیز کسب و کار خود را به طور کامل تعطیل نکرده بودند.  

رضا قربانی رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با بازار و در خصوص این موضوع که تاثیرات هفته اول محدودیت کرونایی آذر ماه در بازار موبایل از چه قرار بود؛ با تاکید براین نکته که قیمت‌های بازارموبایل دستخوش تغییر گسترده‌ای نبوده و نوساناتی جزیی و یک تا دو درصدی را پشت سر گذاشته، می‌گوید: همچنان رکود در بازار موبایل حکمفرماست و فعالان بازار؛ در هفته‌ای که گذشت تعطیلی کامل را تجربه نکردند و به شکل زیرکرکرده‌ای فعالیت کردند. عمده فروش‌ها از طریق دفترهای خود به شهرستان ها جنس فروختند. عدم تغییر حجم سفارشات شهرستان‌ها نیز نشان می‌داد در شهرستان‌ها نیز عملا تعطیلی کاملی در بازار حکمفرما نبوده است.

به اعتقاد قربانی علت اصلی عدم توجه فعالان تمامی بازارها به موضوع محدودیت، از موضوع مالیات سرچشمه می‌گیرد. او در توضیح این موضوع می‌گوید: در موج اول کرونا و بعد از تعطیلی دوماهه در فرودین و اردیبهشت، فعالان در خرداد ماه شاهد سیل اظهارنامه‌های مالیاتی زیادی برای تراکنشهای فردی بودند. واقعیت این است که دولت هزینه‌های زیادی دارد و نمی‌تواند از مالیات چشم پوشی کند. بنابراین نه تنها در رابطه با مالیات اغماضی صورت نگرفت که حتی با فشاری چند برابری بر بحث مالی در مقابل اصناف ایستاد. در فاصله زمانی میان برج ۳ تا ۶ چندین برابر سال‌های پیش، اظهارنامه مالیاتی توسط اداره دارایی صادر شده است. با توجه به در جریان بودن سیستم بانکی؛ اصناف نیز به دنبال راهی برای فعالیتند تا از پس هزینه‌های مالیاتی بر بیایند.

قربانی با اشاره به اینکه در تعطیلی و محدودیت قبلی، دولت در دریافت مالیات یک ماه فرصت بیشتر به کسبه داد ولی به هیچ عنوان از دریافت آن مالیات چشم پوشی نکرد، ادامه می‌دهد: از طرفی حتی سازمان تامین اجتماعی نیز حتی برای یک ماه حق بیمه را به کارفرماها نبخشید. با تمام این اوصاف وقتی هزینه‌ها سرجای خود قرار دارند، همه فعالان به دنبال راه گریزی برای دور زدن محدودیتند.

اما موضوع مهم و قابل بحث در خصوص بازار موبایل به بحث مهم آیا ارزانی موبایل در راه است؟ باز می‌گردد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالین این حوزه؛ تخصیص ارز با قیمت کاهشی امروز، زمینه کاهش قیمت موبایل در ماه‌های آینده را خواهد ساخت. با توجه به این موضوع که ملاک قیمت گذاری در کالا به موجود بودن آن کالا نیز بستگی دارد؛ شاید عدم توجه سریع‌تر به این موضوع در ماه های آتی اختلالاتی در بازار موبایل رقم بزند. رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص تاکید می‌کند: تا زمانی شاهد تخصیص ارز کاهشی با نرخ کاهشی امروز برای واردات موبایل نباشیم؛ نرخ ارز این روزها، ملاک قیمت گذاری موبایل و هر کالای دیگری نخواهد بود.

او ادامه می‌دهد: زمانی که در بازاری تامینی که باید در میان نباشد؛ حتی عملا اگر ارز هم با نرخ کاهشی همراه شود، باز هم راه و مسیر بازار وارد دلالی می‌شود. شاید راه اصلی ارزان شدن کالاها و مسدود شدن راه دلالی، تخصیص سریع تر ارز، با هر منشایی از صادرات و شخصی گرفته تا ارز نیمایی باشد.»

قربانی با اشاره به این موضوع که در هفته گذشته شاهد نوسانات خاصی در بازار موبایل نبودیم، در انتها اضافه می‌کند: احتمالا پس از پشت سر گذاشتن محدودیت دو هفته‌ای که یک هفته از آن را پشت سر گذاشتیم، شاهد رونق دوباره بازار موبایلی که دچار رکود است باشیم. این روزها ضمن اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده؛ کاهش نرخ ارز سبب شده افراد برای خرید دست نگه دارند تا قیمت کالاها با نرخ کاهشی همراه شوند. با این وجود، احتمالا پس از گذشت هفته بعدی، و باز شدن بازارها میزان تقاضا بالاتر خواهد رفت. با در نظر گرفتن این مهم، شاید کالای موجود در بازار کفاف‌دهنده نیاز مردم تا ۲۰ آذر و نهایتا اوایل دی ماه باشد. بنابراین بهتر است بانک مرکزی هر چه سریع‌تر در این خصوص وارد عمل شده و ارز لازم برای واردات را تخصیص دهد تا در روزها و ماه های آتی شاهد کمبود و اختلالی در بازار موبایل نباشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |