جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 7928 16:04 1393/09/19
رییس مجلس :  اینقدر دلواپس نباشید٬ بقیه هم مختصر عقلی دارند

رییس مجلس : اینقدر دلواپس نباشید٬ بقیه هم مختصر عقلی دارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رییس مجلس :  اینقدر دلواپس نباشید٬ بقیه هم مختصر عقلی دارند

رییس مجلس : اینقدر دلواپس نباشید٬ بقیه هم مختصر عقلی دارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

       باید بناهای جدیدی با کشور‌ها بسازیم و ببینیم کشورهایی که بیشترین نقاط مشترک را با ما دارند چه کشورهایی هستند تا آن‌ها را در اولویت قرار دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرایط منطقه هماکنون مانند راه رفتن روی شنزار است و پایداری آن ضعیف شده، تاکید نمود: در حال حاضر ایجاد تعادل در منطقه مشکل است چراکه حالت سیال آن زیاد شده که باید با بررسی تحولات ۱۰سال اخیر این شناخت را پیدا کنیم هرچند بسیاری از تحولات روی داده اساسا قابل گمانه‌زنی نبوده است.

به گزارش ایلنا، دکتر علی لاریجانی در همایش نقش جنبش دانشجویی در تحولات اسلامی که در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، تصریح کرد: مسرورم توفیق پیدا کردم در دانشکده مطالعات جهانی حضور پیدا کنم و برایم باعث افتخار و خوشوقتی است.

رئیس‌مجلس ادامه داد: ذات سیاست امری پیچیده است و چون همه ابعاد آن باید در نظر گرفته شود همه افراد جامعه بخصوص دانشجویان و دانشگاهیان باید معطوف به کار باشند؛ لذا کار دانشجویان کاری با اهمیت است.

لاریجانی با بیان اینکه در کل سیاست ما باید این باشد که بدانیم نقاط اشتراک و منافع مشترکمان چیست تا این نقاط مشترک را برجسته‌سازی کرده و بر روی منافع مشترک تاکید کنیم٬ افزود: پس از آنکه این موضوع را دریافتیم باید بناهای جدیدی با کشور‌ها بسازیم و ببینیم کشورهایی که بیشترین نقاط مشترک را با ما دارند چه کشورهایی هستند تا آن‌ها را در اولویت قرار دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط منطقه هماکنون مانند راه رفتن روی شنزار است و پایداری آن ضعیف شده لذا در حال حاضر ایجاد تعادل در منطقه مشکل است چراکه حالت سیال آن زیاد شده که باید با بررسی تحولات ۱۰سال اخیر این شناخت را پیدا کنیم هرچند بسیاری از تحولات روی داده اساسا قابل گمانه‌زنی نبوده است.

رئیس مجلس گفت: در حال حاضر جهان از حالت تک‌بعدی خارج شده و کشور‌ها به نسبت منافع و قدرت خود شرایط را تغییر داده و لغزنده می‌کنند.

وی افزود: هماکنون قدرت‌های منطقه‌ای بروز پیدا کرده‌اند که گاهی منافع مشترکی با قدرت‌های جهانی دارند و گاهی نیز ندارند لذا قدرت‌ها در ظرفیت‌های خود عمل می‌کنند که همین یکی از عوامل لغزندگی منطقه است. مضاف بر اینکه در منطقه جریان‌های موثر نیز به وجود آمده‌اند که حیثیت دولتی ندارند اما از ظرفیت تحول برخوردار هستند. به طور مثال حزب‌الله دولت نیست اما از یک دولت تاثیرگذار‌تر است و به نسبت جریان‌های دیگری مثل صهیونیست و حماس به وجود آمدند که در گذشته نبودند.

دکتر لاریجانی تاکید کرد: جریان‌های به وجود آمده٬ ورژن‌های خوش‌خیم و بدخیم دارند و به این دلیل است که شرایط منطقه را متفاوت می‌کنند لذا مطالعه شرایط منطقه و اینکه بفهمیم به چه سمتی پیش می‌رود و کجا باید پایه‌های خود را قرار داد بسیار حائز اهمیت است.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تروریسم و نقش دانشجویان گفت: موضوع تروریسم در منطقه بسیار مهم است و نقش دانشجویان روشنگری است چرا که تروریسم بر جهل سوار است به طور مثال در منطقه نفرت از آمریکا زیاد است و این جریان‌های تروریستی بر این موج سوار شده و تفکرات دیگر آن‌ها مخفی می‌ماند. البته باید گفت پشت سر بسیاری از جریان‌های سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منطقه‌ای هستند که حامی آنها هستند. نکته مهم این است که در دهه اخیر آمریکا چندین جنگ در منطقه به راه انداخته که بعد از آن شاهد حدوث جریان‌های تروریستی هستیم که کشورهایی همچون افغانستان و عراق نیز نمونه آن است لذا تحقیق روشنگر در این زمینه مهم است.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای همیشه می‌خواهند فضای کف و سوت در دانشگاه باشد و ما نگرانیم که این مجلس برای انتخابات گاهی تبدیل به جایی برای وکیل‌الدوله‌ها شود، آیا قانونی وجود دارد این فضاها و فساد مالی و اداری در دانشگاه‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد٬ گفت: خواهش می‌کنم اینقدر دلواپس نباشید و مطمئن باشید بقیه هم مختصر عقلی دارند و فکر می‌کنند. مسئولین به این دغدغه‌ها می‌اندیشند. در کشور ما مجلس دولتی به وجود نمی‌آید چرا که پایه‌های دینی موجود است. شاید زمانی برخی تلاش می‌کردند این اتفاق صورت بگیرد اما پایه‌های دینی در ‌‌نهایت اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی بیفتد. همان‌طور که رییس دانشگاه به من گفتند در حال حاضر دانشگاه تهران ۴۰میلیارد تومان بدهی دارد که حتما تا به حال درست مصرف نشده و قطعا مشکل اجرایی وجود دارد که اکثر بودجه در بودجه‌های جاری صرف می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |