جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 98169 15:50 1398/02/23
ریسک های کلان، بازار سهام را تهدید نمی کند

ریسک های کلان، بازار سهام را تهدید نمی کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ریسک های کلان، بازار سهام را تهدید نمی کند

ریسک های کلان، بازار سهام را تهدید نمی کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

مدیرعامل کارگزاری جهان سهم گفت: شرکت های بورسی تابع شرایط کلان اقتصادی و سیاسی هستند، به طوری که پیش بینی این شرایط بسیار سخت است و ریسک بازار سهام را افزایش داده است. اما به نظر بنده در حال حاضر ریسک جدی در حوزه کلان، بازار سرمایه ایران را تهدید نمی کند.

فرشید اردبیلیون جهانی، مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: در هفته گذشته بسیاری از سرمایه گذاران فکر می کردند که قانون تجدید ارزیابی دارایی ها از دستگاه های مسئول مجوز دریافت خواهد کرد، تا کلیه شرکت ها از جمله شرکت های مشمول ۱۴۱ قانون تجارت بتوانند از مزیت های تجدید ارزیابی استفاده کنند و سود دهی خود را در این بازار افزایش دهند. به همین دلیل سهام داران علاقه زیادی به خرید نماد های قابل تجدید ارزیابی دارند، اما با توجه به مخالفت مراجع تصمیم گیری مربوطه با قانون تجدید ارزیابی موجب شد تا جلوی رشد بازار سهام گرفته شود. در این جا لازم است به این موضوع بپردازیم که در بازار سرمایه اول جلوی رشد گرفته می شود و سپس شاخص کاهش می یابد.

جهانی افزود: در عین حال تحریم های یک جانبه ترامپ و سیاست های ضد برجامی او موجب شد تا بازار سرمایه در فاز احساسی دست به معامله بزنند، به همین دلیل در روز یک شنبه شاهد ریزش حدود پنج هزار واحدی بازار سهام بودیم، اما در روز دو شنبه شاخص کل سه هزار ۶۰۰ واحد تقویت شد.

مدیرعامل کارگزاری جهان سهم بیان داشت: در حال حاضر شرایط بازار سرمایه به گونه ای است که در شرایط عادی نمودار شاخص کل بازار سهام در یک محدوده مشخص بالا و پایین می شود و به نوعی روند حرکت بورس ثابت است. اما برخی خبرها موجب می شود این نمودار یا خط به سمت بالا یا پایین پرت شود. این خبر ها شامل تغییرات نرخ ارز، کاهش یا افزایش قیمت کالاهای جهانی، توافق اقتصادی آمریکا و چین و... است. این دسته از خبرهای کلان بر همه نمادهای بورسی تأثیرات شایانی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: صورت های مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد که وضعیت کلی شرکت ها خوب و رو به رشد است؛ در عین حال بحث اصلی این است که  شرکت ها تابع شرایط کلان اقتصادی و سیاسی هستند و آن چه کار را در این شرایط سخت تر کرده است، پیش بینی آینده و یا پیش بینی ریسک است.

وی در پایایان افزود: به نظر من تا کنون ریسک جدی در حوزه کلان بازار سرمایه ایران را تهدید نمی کند.

 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |