پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 177643 13:43 1401/02/07
ریزش بورس های جهانی

ریزش بورس های جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ریزش بورس های جهانی

ریزش بورس های جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، اخبار مربوط به کاهش عرضه گاز روسیه به اروپای شرقی بر حال و هوای تیره و تار رشد اقتصادی افزوده است و شاخص سهام جهانی ام‌اس‌سی‌آی را به پایین‌ترین حد در ۱۳ ماه گذشته رساند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۱ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از ۱۵ مارس رسید. شاخص نیکی توکیو و شاخص کوسپی سئول نیز به ترتیب ۱.۸ درصد و ۱.۱۹ درصد کاهش یافتند.

بلوتراشه‌های چین پس از سقوط به پایین‌ترین میزان خود در دو سال اخیر در روز سه‌شنبه ثابت بودند و معیار هنگ‌کنگ ۰.۷۲ درصد سقوط کرد. سهام استرالیا نیز ۰.۷۳ درصد کاهش یافت.

روسیه که به دلیل تحریم‌های ناشی از تهاجم به اوکراین، خواستار پرداخت به روبل برای گاز خود شده است، اعلام کرد که از چهارشنبه عرضه به لهستان و بلغارستان را متوقف خواهد کرد. این اقدام که به عنوان تشدید تنش بزرگ تلقی می‌شود، قیمت نفت و گاز را افزایش داد. بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۰۰۱۹ به وقت گرینویچ ۱.۱۱ دلار یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶.۱۰ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۴ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش به ۱۰۲.۵۴ دلار در هر بشکه رسید.

بانک مرکزی چین این هفته اعلام کرد که از اقتصاد این کشور حمایت خواهد کرد زیرا نگرانی‌ها از اینکه اصرار پکن بر ادامه سیاست «کووید صفر» به رشد داخلی و جهانی آسیب می‌رساند و در عین حال مشکلات عرضه را تشدید می‌کند، افزایش یافته است.

دلار که در این هفته بالاترین حد خود در دو سال گذشته را ثبت کرد، در برابر سبدی از ارزهای رقیب به ۱۰۲.۳۴ واحد رسید. طلا نیز بالاتر رفت و به ۱۹۰۳ دلار در هر اونس رسید.

جریان‌های ایمنی نیز از ین حمایت کردند که از پایین‌ترین سطح اخیر به بالاترین سطح یک هفته‌ای ۱۲۶.۹۶ رسید و یک شبه بهترین روز خود را در بیش از دو سال اخیر بر روی پوند انگلیس تجربه کرد.

تحلیلگران می‌گویند: بازارها نگران هستند که سرعت مورد انتظار افزایش نرخ توسط فدرال رزرو می‌تواند به رشد آسیب برساند درست زمانی که بسیاری از اقتصادها شروع به بهبودی از رکود ناشی از همه‌گیری کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران همچنین از بی‌ثباتی قیمت‌های کالاها در پی جنگ اوکراین نگران بوده‌اند و صندوق بین‌المللی پول این هفته درباره خطرات رکود تورمی در آسیا هشدار داد.

فروش یک شبه در وال استریت بر نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد ضربه زدن به درآمد تاکید کرد، به طوری که  نزدک به میزان ۴ درصد کاهش یافت و پایین‌ترین سطح از اواخر سال ۲۰۲۰ تاکنون را ثبت کرد.

پس از بسته شدن بازار، آلفابت مادر گوگل (NASDAQ:GOOGL)، اولین فقدان درآمد سه ماهه خود را گزارش کرد که حدود ۳ درصد کاهش یافت. شرکت مایکروسافت (NASDAQ:MSFT) قبل از نتایج خود ۴ درصد سقوط کرد اما پس از پیش‌بینی رشد دو رقمی درآمد در سال آینده، بهبود یافت.

معاملات آتی نزدک ۰.۲۸ درصد کاهش یافت. بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز کاهش یافت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |