شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 109225 13:40 1399/05/29
ریزش بازارسرمایه بی ارتباط با فروش سهام عدالت

ریزش بازارسرمایه بی ارتباط با فروش سهام عدالت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ریزش بازارسرمایه بی ارتباط با فروش سهام عدالت

ریزش بازارسرمایه بی ارتباط با فروش سهام عدالت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

طبق جدیدترین تصمیمات دولت قرار بر این شده که معاملات سهام عدالت از تابلو معاملات عادی جدا شده و به تابلویی دیگر منتقل شود؛ این تصمیم  که از روز دوشنبه عملیاتی شد  حجم قابل توجهی از معاملات که مربوط به سهام عدالت بود را در بر گرفت و در خارج از تابلو معاملات عادی انجام شد؛ کارگزاران بانکی و غیربانکی از این روز سهام عدالت مشتریانی که تصمیم به فروش گرفته‌اند را در تابلو معاملات «خرده فروشی» که به معاملات بلوکی معروف است عرضه کرده اند، با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: درباره اثر فروش سهام عدالت بر بازار سهام بحث های زیادی شده و می شود، مهمترین بحث این بود که ماجرای کاهش اخیر شاخص بر گردن سهام عدالت انداخته شد.

حسینی گفت: چند نکته در این خصوص قابل توجه است، اولا سهامداران عدالت مانند سایر سهامداران، مالک و سهامدار شرکت ها هستند و روشی که سهام را دریافت نموده اند، تاثیری در مالکیت و حقوق حقه آن ها ندارد، آن ها نیز مانند سایر سرمایه گذاران مخیر به فروش خود براساس ابلاغیه های دولت هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه فروش احتمالی آن ها عامل کاهش شود، نباید بهانه ای برای ایجاد مانع در فروش سهام و دریافت وجه حاصل از فروش سهام عنوان شود. ما چیزی به نام سهامدار یا «سهامدارتر» نداریم که به دلیل حفظ منافع برخی بخواهیم مانعی برای فروش عده ای دیگر فراهم سازیم.

وی افزود: ثانیا حجم فروش سهام عدالت تاکنون در بهترین حالت کمتر از گردش یک یا دو روز معاملاتی است، زیرا برآورد می شود پس از آزادسازی فاز دوم که یک میلیون نفر نیز درخواست فروش 30 درصد سهام خود را از هفته پیش داده اند، با فرض اینکه ارزش سهام عدالت هر فرد بیست میلیون تومان باشد، ارزش سهام عدالت یک میلیون نفر بیست هزار میلیارد تومان و سهم سی درصدی آن حدود شش هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که ارزش روزانه معاملات در بورس بیش از بیست هزار میلیارد تومان است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |