جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 167914 13:12 1400/10/13
ریزش ارزش لیر به ضرر ماست

ریزش ارزش لیر به ضرر ماست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ریزش ارزش لیر به ضرر ماست

ریزش ارزش لیر به ضرر ماست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، سید مصطفی موسوی با بیان اینکه کاهش ارزش لیر به نفع اقتصاد ترکیه تمام شده است، اظهار کرد: کاهش ارزش لیر گردشگری در ترکیه را رونق می‌دهد؛ در همین مدت با توجه به ارزان شدن سفر به این کشور، پروازها به مقصد ترکیه اوج گرفته است. همین مساله صنعت هوایی ترکیه را رونق می بخشد و درآمدهای ترکیه از راه گردشگری به شدت افزایش می‌یابد.

ترکیه می‌تواند بازارهای هدف ایران را قبضه کند

نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران افزود: از سویی دیگر صادرات کالای ترکیه به دلیل کاهش قیمت تمام شده، بسیار مناسب شده است و با توجه به اینکه ترک‌ها استانداردهای بسته بندی بین المللی را رعایت می‌کنند توانسته اند بازار ایران را در سطح منطقه قبضه کنند. اگر قیمت تمام شده محصولات ترکیه به همین روال کاهش یابد، به ضرر ماست.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش لیر به نفع ما نیست، ادامه داد: کاهش ارزش لیر همچنین موجب مقرون به صرفه شدن سرمایه گذاری در ترکیه و خروج پول بیشتر از ایران برای خرید ملک در این کشور می‌شود.

دولت از فرصت کاهش ارزش ریال هیچ بهره‌ای نبرد

موسوی با اشاره به کاهش ارزش ریال طی سالهای گذشته، گفت: ما نیز طی سنوات گذشته درگیر کاهش ارزش پول ملی شده‌ایم اما به هیچ وجه نتوانستیم از این فرصت برای بهبود صادرات و ارزآوری استفاده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در مورد تأثیر اعطای مشوق صادراتی در بهبود صادرات، تصریح کرد: اعطای مشوق صادراتی ۷، ۸ سال پیش می‌توانست به بهبود صادرات کمک کند اما الان تأثیر خاصی نمی‌گذارد. متأسفانه طی سنوات گذشته شرکت‌های خصولتی بیشترین بهره را از مشوق‌های صادراتی بردند.

وی با بیان اینکه صادرات نیاز به حمایت ندارد، همین که موانع متعدد سر راه تجار و صادرات نگذارند، خودش حمایت محسوب می‌شود، اظهار کرد: اعمال سیاست‌هایی همچون رفع تعهد ارزی بدون کار کارشناسی، فعالیت تجار را سخت کرد. در واقع دولت در زمانی که باید از فرصت کاهش ارزش ریال استفاده می‌کرد و صادرات را رونق می‌داد و منابع ارزی مورد نیاز خود را از این طریق تأمین می‌کرد، با اعمال سیاست‌های نادرست و سخت گیری های شدید، نه تنها صادرات را افزایش نداد بلکه موجب کاهش صادرات نیز شد.

ایران کشور صادراتی نیست

موسوی با بیان اینکه کشور ما صادراتی نیست، گفت: وقتی کالایی کم می‌شود دولت فوراً صادراتش را ممنوع می‌کند. در واقع ما فقط مازاد تولید داخل را صادر می‌کنیم. این مساله نشان می‌دهد که اقتصاد ما به هیچ وجه فرهنگ صادراتی ندارد. به کشوری همچون ویتنام می‌گویند کشور صادرات محور که ۷۵ درصد کالایی که تولید می‌کند را باید صادر کند و ممنوعیتی هم ندارد. فقط در شرایط حاد ممنوعیت‌های خاصی در مورد صادرات اعمال می‌شود مانند زمان شیوع کرونا که صادرات ماسک در این کشور ممنوع شده بود.

نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: کشور صادراتی در زمان کمبود واردات را جایگزین می‌کند؛ بخش خصوصی ما به التفاوت عرضه و تقاضایی را که کم شده، از طریق واردات جبران می‌کند و وضعیت را به توازن می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه نباید ممنوعیت صادرات ایجاد کنیم، گفت: وقتی هنوز این فرهنگ در اقتصاد ما جا نیفتاده و دولت هر وقت اراده کند صادرات یا واردات کالایی را ممنوع اعلام می‌کند، چگونه می‌خواهیم یک کشور صادراتی باشیم؟

موسوی اظهار کرد: اقتصاد ایران به هیچ وجه پیش بینی پذیر نیست. بخش خصوصی و تجار در این شرایط نمی‌توانند وضعیت صادرات را بهبود بخشند. دولت در اولین گام باید فرهنگ صادراتی را قوت بخشد. در این صورت صادرات و ارزآوری خود به خود تقویت می‌شود و نیاز به حمایت خاصی هم ندارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |