چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 140509 17:49 1400/02/17
رکورد شکنی فلزات اساسی در بازار جهانی و بورس کالا

رکورد شکنی فلزات اساسی در بازار جهانی و بورس کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رکورد شکنی فلزات اساسی در بازار جهانی و بورس کالا

رکورد شکنی فلزات اساسی در بازار جهانی و بورس کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

با گسترش استفاده از واکسن کرونا در جهان و بهبود اوضاع اقتصادی کشورها موجب شد تا قیمت کامودیتی‌ها به سقف قیمت های 10 سال گذشته بازگردند به طوری که قیمت کامودیتی‌ها در بهترین شرایط خود قرار دارند. یکی از این کامودیتی‌ها که در حاضر بیشتر از دیگر کامودیتی‌ها زبانزد است، فلزات اساسی است.

به گزارش جهان اقتصاد، بازار جهانی فلزات اساسی در حال شکستن رکوردهای پی در پی است که موجب شده سرمایه گذاری در این حوزه بیش از گذشته افزایش یابد، به عنوان نمونه قیمت جهانی مس از 10هزار دلار عبور کرده و هم اکنون در قیمت 10 هزار و 400 دلار ایستاده است.

همچنین سنگ آهن در بازار بورس داليان نزديك ١٥ دلار افزايش یافت، در بازار بنادر نيز با افزايشی در حدود ١٠ دلاری در گريدهاي ٦٢ درصد و 65 درصد، به ترتيب به ٢٠٠.٤٠ و ٢٣٦.٤٢ دلار افزايش داشتند. به قيمت هاي فوق 15 درصد هم ماليات بر ارزش افزود اضافه خواهد شد. از دلایل افزایش بهای سنگ آهن می توان به افزايش بهای مقاطع فولادی، حاشيه سود بسيار مطلوب و تاكيد دوباره بر محدوديت‌هاي محيط زيستي طي تعطيلات و همچنين تنش هاي جديد ايجاد شده بين استراليا و چين اشاره کرد.

در دیگر بازارهای فلزات اساسی نیزاوضاع به همین شکل است.

با افزایش تقاضا و همچنین افزایش قیمت برای فلزات اساسی موجب شده است تا رینگ فلزات اساسی در بورس کالای کشورمان بسیار جذاب شود به طوری که شاهد رکوردشکنی این محصولات در بورس کالای کشورمان هستیم.

 معاملات بورس کالا درحالی به شدت رونق گرفته است و در حالی شاهد رکوردشکنی محصولات بورس کالا هستیم که نرخ دلار از محدوده 26 هزار تومان تا محدوده 21 هزار تومان ریزش کرده است، معمولا در زمان ریزش دلار شاهد کاهش قیمت و همچنین کاهش حجم معلات در این بازار هستیم که چنین پدیده ای این بار روی نداد. در زیر به برخی از این رکوردشکنی‌ها اشاره می کنیم.

**رکورد جدید قیمتی ورق گالوانیزه در بورس کالا

در پایان هفته دوم اردیبهشت 1400، ارزش معاملات ورق گالوانیزه در رینگ صنعتی بورس کالا 235میلیارد تومان بوده است و میانگین نرخ فروش ریالی این محصول به حدود 26.1میلیون تومان در هر تن رسیده است.

**رکورد جدید قیمتی کاتد مس در بورس کالا

همچنین در پایان هفته دوم اردیبشهت 1400، ارزش معاملات مس کاتد در رینگ صنعتی بورس کالا 792میلیارد تومان بوده است و میانگین نرخ فروش ریالی این محصول به حدود 221.2 میلیون تومان در هر تن رسیده است.

**ثبت رکورد جدید قیمتی تختال در بورس کالا

در پایان هفته دوم اردیبهشت 1400، ارزش معاملات تختال در رینگ صنعتی بورس کالا  1676 میلیارد تومان بوده است و میانگین نرخ فروش ریالی این محصول به حدود 17.1 میلیون تومان در هر تن رسیده است.

لازم به ذکر است رکورد شکنی فلزات اساسی تاثیر مستقیم بر افزایش سودآوری شرکت‌ها دارد به عنوان نمونه در پایان هفته دوم اردیبهشت 1400، ارزش معاملات مجتمع فولاد خراسان در رینگ صنعتی بورس کالا  482 میلیارد تومان بوده است که نسبت به کل اردیبهشت سال قبل، از نظر حجم رشد 14 درصدی و از نظر ارزش رشد 164 درصدی داشته است. میانگین نرخ فروش ریالی این شرکت به حدود 12.2 میلیون تومان در هر تن رسیده است. همچنین در پایان هفته دوم اردیبهشت 1400، ارزش معاملات فولاد مبارکه اصفهان در رینگ صنعتی بورس کالا  3416 میلیارد تومان بوده است و میانگین نرخ فروش ریالی این شرکت به حدود 20 میلیون تومان در هر تن رسیده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |