پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 141422 16:40 1400/02/25
رکورد‌شکنی باورنکردنی کامودیتی‌ها

رکورد‌شکنی باورنکردنی کامودیتی‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رکورد‌شکنی باورنکردنی کامودیتی‌ها

رکورد‌شکنی باورنکردنی کامودیتی‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

گسترش استفاده از واکسن کرونا موجب شده است تا اقتصادهای مطرح جهان روند رو به رشدی تجربه کنند، ضمن آن‌که رشد اقتصادی کشورها موجب شده است تا قیمت کامودیتی‌ها هر روزه رکوردهای جدید را از فتح قیمتی ثبت کنند.

سینا سلیمانی، تحلیل‌گر بنیادی بازارسرمایه در گفتگو با جهان اقتصاد، عنوان کرده است که رکورد شکنی باورنکردنی کامودیتی‌ها موجب شده است تا شرکت‌های بورسی ایران نیز از این تحولات اثر ببیند. به عنوان نمونه در یک رکورد شکنی بیلت صادراتی ایران به 700 دلار و اسلب صادراتی ایران به 850 دلار برسد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: قیمت‌ها به سطوحی رسیده که حتی با وجود ۳۰ الی ۴۰ درصد ریزش در نرخ‌های جهانی هم شرکت‌ها با دلار ۲۰ الی ۲۱ هزار تومانی هم می‌توانند سود سال گذشته را تکرار کرده و حتی بیش از آن نیز محقق کنند.

سلیمانی در پایان گفت: باید دید احتیاط بیش از حد بازار سرمایه چه زمانی کمرنگ خواهد شد.

این تحلیل‌گر بنیادی بازارسرمایه یک خبر بسیار خوب برای اهالی بازار سرمایه داشت و گفت: اسلب صادراتی فوب ایران13.3 درصد معادل رشد قیمتی را تجربه کرده است همچنین بیلت فوب ایران نیز رشد 9 درصدی معادل 75دلار را تجربه کرده است، که هم‌راستا با روند قیمتهای جهانی فولاد است.

سلیمانی گفت: مس از ۱۰ هزار دلار عبور کرده است و در اردیبهشت‌ماه براساس شنیده‌ها شرکت ملی مس محموله صادراتی با مس ۹۵۰۰ دلاری داشته که به‌نظر می‌رسد گزارش فوق‌العاده‌ای در اردیبهشت و خرداد خواهد داشت. از طرفی روی هم به مرز ۳۰۰۰ دلار رسیده، روند افزایشی بهای فولاد نیز کماکان پرشتاب ادامه دارد.

این مدرس بازار سرمایه در پایان گفت: متانول چین در حال سقف‌شکنی پی در پی است و به ۳۹۸ دلار بر هر تن رسیده! شتاب افزایش تقاضا و قیمت متانول از ابتدای فصل گرما بطور قابل توجهی افزایش یافته که افزایش تقاضای واحد های MTO و همچنین رشد بهای تمام شده واحدهای تولیدی به مارجین تولیدکنندگان فشار آورده و باعث رشد قیمت‌ها شده است و پیش‌بینی سان سیرز این است که این روند افزایش تقاضا و قیمت به زودی بر متانول وارداتی چین نیز تاثیر خواهد گذاشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |