پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 5917 15:20 1393/07/23
رییس پژوهشکده غدد درون‌ریز: کاهش سن ابتلا به دیابت به ۱۰ سال

رییس پژوهشکده غدد درون‌ریز: کاهش سن ابتلا به دیابت به ۱۰ سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رییس پژوهشکده غدد درون‌ریز: کاهش سن ابتلا به دیابت به ۱۰ سال

رییس پژوهشکده غدد درون‌ریز: کاهش سن ابتلا به دیابت به ۱۰ سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس پژوهکشده غدد درون‌ریز و متابولیسم کشور ضمن اشاره به عوامل خطر موثر در بیماری‌های متابولیک، نسبت به کاهش سن ابتلا به دیابت در کشور هشدار داد.


به گزار جهان اقتصاد ،دکتر فریدون عزیزی  رییس دهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم، گفت: کنگره بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود. این کنگره امسال از ۳۰ مهر تا دوم آبان‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار خواهد شد. در این کنگره شایع‌ترین بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم که شامل بیماری‌های اختلالات تیروئیدی، چاقی، دیابت و استخوانی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در این کنگره سعی شده مفاهیم جدیدی بیان شود، اظهار کرد: مسوولیت پزشک در قرن ۲۱ فقط تشخیص و درمان بیماری نیست. بلکه پزشک باید در چهار مرحله بیمار را مورد بررسی قرار دهد. در مرحله نخست پزشک باید دقت کند که عوامل خطر بیماری در جامعه وجود نداشته باشد. به عنوان مثال جهت پیشگیری از گواتر، نباید کمبود ید در جامعه وجود داشته باشد. در مرحله دوم پزشک باید دقت کند که اگر عوامل خطر در جامعه وجود دارند، این عوامل را کاهش داده یا از بین ببرد؛ مثلا اگر کمبود ید در جامعه وجود دارد، باید یدرسانی صورت گیرد.
عزیزی افزود: در مرحله بعدی نیز پزشک باید بیماری که خاموش بوده و علایمی ندارد را شناسایی کند. در این مرحله تمرکز باید روی غربالگری باشد. به عنوان مثال در ایران از ۱۰۰۰ نوزاد، یک نفر اختلال تیروئیدی دارد به همین دلیل باید غربالگری صورت گیرد تا قبل از بروز علایم، بیماری شناخته شود. مرحله چهارم نیز مرحله‌ای است که علایم بیماری بروز یافته و پزشک باید توانایی کافی تشخیص و درمان را داشته باشد.
رییس دهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم با تاکید بر اینکه در کنگره امسال سعی شده است به بیماری‌های غدد در زمان بارداری توجه ویژه‌ای شود، افزود: به این منظور سعی شده است از صاحبنظران برجسته در سطح دنیا استفاده شود. ۳۱۵ مقاله به این کنگره ارسال شده است که ۳۰ مقاله برای سخنرانی انتخاب شد و بقیه مقالات به صورت پوستر ارائه خواهند شد.
عزیزی ادامه داد: ۶۵ سخنرانی در این کنگره ارائه خواهد شد؛ ۹ سخنرانی جامع توسط اساتید داخلی و خارجی بوده، ۱۳ سپموزیوم، ۱۴ معرفی بیمار و ۳ پانل. تعداد شرکت‌کنندگان داخلی ۵۰۰ نفر و شرکت‌کنندگان خارجی از کشورهای ایتالیا، آلمان، دانمارک، انگلیس، عراق و عمان هستند.
رییس دهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم در ادامه با تاکید بر اینکه اکثر بیماری‌های غددی که در زمان بارداری ظاهر می‌شوند، خاموش بوده و بدون علامتند، گفت: این بیماری‌ها باید با غربالگری مشخص شوند.
افراد در معرض خطر دیابت بارداری
عزیزی ادامه داد: اکثر افرادی که در زمان بارداری مبتلا به دیابت می‌شوند، قبل از بارداری دیابت نداشتند. به همین دلیل همه افراد بویژه افرادی که دارای علایم خطر مانند چاقی، سابقه سقط جنین در خانواده، سابقه دیابت و فشار خون دارند باید در اولین مراجعه پس از بارداری مورد بررسی قرار گیرند. سایرین نیز باید بین هفته‌های ۲۲ تا ۲۸ بارداری مورد بررسی قرار گیرند.
وی در این باره افزود: معمولا در سه ماهه دوم بارداری جفت مقدار زیادی هورمون ضدانسولین ترشح می‌کند و این امر باعث نشان دادن علایم دیابت می‌شود. درمان دیابت زمان بارداری بعد از زایمان قطع می‌شود، اما معمولا این افراد تا ۱۰ سال پس از آن مبتلا به دیابت خواهند شد.
رییس پژوهکشده غدد درون‌ریز و متابولیسم تاکید کرد: اگر دیابت در زمان بارداری تشخیص داده نشود، منجر به سقط نوزاد و عوارض دیگر خواهد شد. البته موارد ذکر شده در مورد تیروئید هم صادق است. در برخی از کشورها همه افرادی که قصد باردار شدن دارند، باید غربالگری شوند. اما در اغلب کشورها تنها افراد دارای علائم خطر مورد غربالگری قرار می‌گیرند. غربالگری تیروئید برای نوازان در ایران از ۸ سال پیش آغاز شده و تقریبا همه نوزادن مورد غربالگری قرار می‌گیرند.
کبد چرب و همه عوامل موثر در بروز آن
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کبد چرب توضیح داد: تغذیه ناسالم و کم تحرکی زمینه‌ساز بیماری کبد چرب است. البته در کنگره امسال در مورد چاقی کمتر صحبت خواهد شد، زیرا هر دو سال یکبار کنگره سراسری چاقی در کشور برگزار می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |