پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2384 14:44 1393/03/18
رييس قوه‌قضاييه: حفظ منبر منافاتي با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي جديد ندارد

رييس قوه‌قضاييه: حفظ منبر منافاتي با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي جديد ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رييس قوه‌قضاييه: حفظ منبر منافاتي با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي جديد ندارد

رييس قوه‌قضاييه: حفظ منبر منافاتي با بهره‌گيري از تكنيك‌هاي جديد ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در کنار فهم دين و شناخت عميق و همه جانبه آن، تبليغ و انتشار آنچه داريم و پاسخ دادن به شبهات نيز بسيار مهم و نشانگر اهميت مرحله بعدي کار عظيم حوزه‌هاي علميه، يعني تبليغ است.


رئيس قوه قضاييه با تاكيد براينكه " منبرها بايد حفظ شود"  گفت:در مقام تبليغ دين بايد در کنار منابر، از ساير روش‌ها و ابزارهاي نوين اطلاع رساني و تبليغ نيز استفاده کرد.
به گزارش ايلنا، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني در جمع طلاب و روحانيون حوزه علميه امام خميني (ره) تهران، محيط حوزه‌هاي علميه را از خالص‌ترين محيط‌ها توصيف كرد و گفت: حوزه‌هاي علميه همواره منشاء بركات بوده و هستند و نورانيتي دارند كه آن را به خالص‌ترين محيط‌ها‌ تبديل كرده است.
رئيس قوه قضاييه توجه جدي به ضرورت‌هاي امروز حوزه‌هاي علميه را خواستار شد و افزود: در شرايط فعلي فهم دين، تبليغ دين و آمادگي براي حضور و تلاش در حوزه‌هاي اجرايي و مديريتي از سوي روحانيون سه وظيفه و نياز اصلي حوزه‌هاي علميه است.

لاريجاني فهم دين را مرحله‌اي اساسي دانست و گفت: قرآن و روايات معصومين منبع اصلي فهم دين است كه براي فهم آن نياز به ابزار داريم، البته توجه به ابزار شناخت و فهم دين نبايد روحانيون و علما را از منبع اصلي که همان قرآن است غافل كند، برخي از گرايش‌هاي روشنفكري تلاش مي‌کنند فهم دين را چنان محتاط به فهم بشري و تابع آن بدانند که از منبع بودن قرآن و سنت چيزي باقي نگذارند اين در واقع تلاش براي ستاندن نگاه ديني از جامعه است.
وي تاكيد كرد: روحاني امروز با روحاني قرن سوم و چهارم هجري فرق مي‌کند و امروز كار در حوزه مشكلات خاصي دارد و تلاش بيشتري را مي‌طلبد.
رئيس قوه قضاييه افزود: طلاب و روحانيون امروز، نمي‌توانند به مسائل موجود در دنيا بي‌اعتنا باشند. فهم دين و تبليغ آن درزمان ما اقتضائات خاص خودش را دارد و اين كار نيازمند شناخت دقيق شرايط، شناخت فلسفه و نگاه جديد و روز به مسائل و تسلط به داشته‌هاي بزرگان حوزه علميه از گذشته تاكنون است.
لاريجاني با تاکيد بر اينکه " طلاب و روحانيون از متن کتاب و سنت بايد سخني براي گفتن داشته باشند" تصريح کرد: در کنار فهم دين و شناخت عميق و همه جانبه آن، تبليغ و انتشار آنچه داريم و پاسخ دادن به شبهات نيز بسيار مهم و نشانگر اهميت مرحله بعدي کار عظيم حوزه‌هاي علميه، يعني تبليغ است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينکه " منبرها بايد حفظ شود" از منافات نداشتن اين امر با بهره‌گيري از ابزار و تکنيک‌هاي جديد براي تبليغ دين نيز سخن گفت و تاکيد کرد: در مقام تبليغ دين بايد در کنار منابر، از ساير روش‌ها و ابزارهاي نوين اطلاع رساني و تبليغ نيز استفاده کرد و طلاب مستعد و توانمند با مد يريت صحيح مديران حوزه‌هاي علميه در فعاليت‌هاي رسانه‌اي، فرهنگي و هنري در حوزه سينما و تلويزيون حاضر شوند و از ابزاري مانند فيلم هم استفاده کنند چرا که گاهي آثاري که يک فيلم سينمايي يا تلويزيوني دارد يک منبر ندارد.
لاريجاني توجه به روش‌هاي تحقيق در حوزه‌هاي علميه را ضرورت ديگر حوزه‌هاي علميه برشمرد و به طلاب حوزه علميه سفارش کرد: در حوزه‌هاي علميه و در مقام طلبگي بايد تلاش فراواني صورت گيرد و در مقام فهم و تبليغ دين کارهاي زيادي هست که بايد انجام شود، از جمله توجه عميق به روش‌هاي تحقيق است.
رئيس قوه قضاييه " نگاه بدبينانه" به حوزه‌هاي علميه در بعد علمي را غيرقابل قبول دانست و افزود: در حوزه‌هاي علميه استعدادهاي بسياري همچون گوهرهاي تابناکي حضور دارند که لازم است به خوبي و در ابعاد مختلف مديريت و ساماندهي شوند تا آثار درخشان ايشان به درستي ديده شود.
رئيس دستگاه قضا آمادگي طلاب جوان براي ورود به امور اجرايي در حکومت اسلامي را مرحله ديگري از تلاش و کوشش طلبگي خواند و گفت: در جمهوري اسلامي مناصبي وجود دارد که نيازمند حضور روحانيون عالم و دانشمند است از جمله در قوه قضاييه، شوراي نگهبان، مجلس خبرگان رهبري و ساير حوزه‌هاي نظام اسلامي که نياز به مديراني دارند تا امور اجرايي را به خوبي اداره کنند.
وي با تقدير از تلاش‌هاي گسترده حوزه‌هاي علميه از گذشته تا امروز و با تاکيد بر ضرورت شناخت، بررسي و مطالعه دقيق و عميق آثار بزرگان حوزه‌هاي علميه از قرون گذشته تا حال بر " تخصص گرايي نوين " در حوزه هاي علميه نيز تاکيد کرد وگفت: چه خوب است که در حوزه‌هاي علميه با تقسيم کار و ترسيم افق‌ها، در گرايش‌هاي مختلف و متناسب با نيازهاي جامعه امروز و حتي مناصب و مسئوليت‌هاي اجرايي، طلاب پرورش يابند و تقسيم‌بندي مناسبي همراه با تاکيد بر دروس خاص براي پرورش مجتهد و يا مبلغ دين و البته روحاني آشنا به مباحث و مسائل روز صورت گيرد.
رئيس قوه قضاييه در پايان توجه به امور معنوي و اخلاقي را زير بناي تمام امور دانست و تاکيد کرد: مجتهد و مبلغ ديني بايد با توجه عميق به امور معنوي و عمل به دانسته‌هاي خود و مداومت بر مکارم اخلاق و توجه به آخرت و عوالم ديگري که در مسير زندگي انساني است، تقواي لازم را براي نجات خويش و نيز نجات جامعه‌اي که در آن زندگي مي‌کند و بلکه جوامع ديگر، تحصيل کند و تلاش کند همه امورش در چارچوب موازين الهي صورت گيرد



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |