جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 5757 15:31 1393/07/15
رييس جمهور در دانشگاه تهران : خواهش‌ مي‌کنم سخت گيري نکنيد

رييس جمهور در دانشگاه تهران : خواهش‌ مي‌کنم سخت گيري نکنيد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رييس جمهور در دانشگاه تهران : خواهش‌ مي‌کنم سخت گيري نکنيد

رييس جمهور در دانشگاه تهران : خواهش‌ مي‌کنم سخت گيري نکنيد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئيس جمهور با بيان اين که در اين يک سال تلاشمان اين بوده که فضاي دانشگاه از فضاي امنيتي فاصله ، فاصله و فاصله بگيرد، تصريح کرد : تلاش ما همچنين اين بوده که اگر فردي با دلايل ضعيف کنار گذاشته شده بود، بر سر کار وکلاس خود بازگردد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني صبح امروز(سه شنبه) در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشي و فناوري که در دانشگاه تهران برگزار شد، در ابتداي سخنان خود با مورد توجه قرار دادن مقارن شدن آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها با اعياد مبارک قربان و عيد سعيد غدير، همچنين هشتادمين سال تاسيس دانشگاه تهران اظهار کرد: قانون ‌تاسيس دانشگاه تهران علاوه بر اهميت آن از لحاظ علم، دانش و توسعه جامعه ما يکي از آثار تحول اجتماعي و سياسي بود که در انقلاب مشروطه در کشور ما رخ داد.
وي افزود: انقلاب مشروطه به معناي حرکت مردم براي حکومت قانون بود و در پي آن تاسيس عدالتخانه حکومت قانون در سايه‌ي فعاليت مجلس شوراي ملي تاسيس بانک ملي ايران به عنوان نهاد مهم اقتصادي و همچنين در کنار آن تاسيس دانشگاه تهران در همين مکاني که معروف به باغ جلاليه بود مورد توجه قرار گرفت.
روحاني گفت: ساليان دراز وقتي در ايران گفته مي‌شد دانشگاه، معنايش دانشگاه تهران بود و بعدها دانشگاه‌هاي ديگر در رشته‌ها و علوم مختلف حضور علمي يافتند و من خودم به عنوان دانش آموخته همين دانشگاه هرگاه به دانشگاه تهران آمدم و يا از کنار آن عبور مي‌کنم برايم خاطره انگيز است و اين دانشگاه عظمت و حلاوت خاص خود را دارد. اگر چه امروز دانشگاه‌هاي بزرگ ديگر در کشور هستند که هر کدام در علم و دانش (سرآمد ) ‌محسوب مي‌شوند.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اين که علم يک سنت جاريه است و ما نمي‌توانيم علم راکنار بگذاريم، اظهار کرد: تحول علمي در سايه‌ي نقد پذيري علم حاصل مي‌شود. حتي در علوم ديني و تفاسير قرآن مي‌بينيد که دانشمندي موضوعي را به اثبات مي‌رساند که زماني دانشمند ديگر آن را نقد کرده است.
وي گفت: اسلامي کردن علوم انساني به آن مفهوم نيست که دانش بشري را در اين بخش به طور کامل کنار بگذاريم . علم را بايد نقد کرد نبايد به حفظ آن پرداخت؛ چرا که علم حذف شدني نيست، بلکه نقد شدني است ممکن است ابطال شدني هم باشد، اما نمي‌شود که حذفش کرد. حال چطور عده‌اي به فکر افتادند که بخشي از علوم را حذف کنند. حذف معنا ندارد، اما مي‌توانيم حرف بهتر و سخنن دقيق‌تر و مطلبي‌ علمي‌تر را عرضه کنيم و آن نکات قبلي را مورد نقد و ابطال قرار دهيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اين‌که دولت وعده‌هايي را که نسبت به دانشگاه داده است، فراموش نکرده و به اعتقاد من به بخشي از آن جامه‌ي عمل پوشانده است، از اين که نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي در اين مراسم سخنان خود را عنوان نکردند ابراز تاسف کرد و گفت: آمدن من به دانشگاه بيشتر براي شنيدن است تا حرف زدن وسال گذشته دقايقي که دانشجويان عزيز صحبت کردند بسيار لذت بخش و آموزنده بود.
روحاني گفت: نقد دانشجويي زيبايي ديگري دارد؛ چرا که بي غل و غش است. دانشجو آنچه در دل دارد و مي‌فهمد را تبيين مي‌کند و نشاط دانشگاه همين است. و بايد در دانشگاه فضاي لازم براي گفت و شنود و نقد و انتقاد وجود داشته باشد.
رئيس جمهور اضافه کرد: همان وقت که امثال ما در همين دانشگاه بوديم کلاس‌هايي را مي‌پسنديديم که اساتيد صحنه‌ي نقد را در آن باز مي‌گذاشتند و اصلا حيات کلاس و دانشگاه به نقد و سخن و بيان نظرات متفاوت است و ما نبايد از اين که اساتيد ما در کلا‌س‌ها سخنان متفاوتي را بيان مي‌کنند، بترسيم.
روحاني خاطر نشان کرد:‌ سخن متفاوت غير ازسخن مغرضانه است، بنابراين خواهش مي‌کنم سخت گيري نکنيد. سخت‌گيري‌هاي بي مورد به عدم تساهل منجر مي‌شود و عدم تساهل هم به رانده شدن افراد لايقي که بيان‌شان صريح است منجر خواهد شد.همچنين سخت‌گيري منجر مي‌شود که تملق‌گوها بالا بيايند.
نگذاريم در دانشگاه فضاي تملق باز شود. ما دلمان نمي‌خواهد جمعيت حدود 80 ميليون ايراني به 160 ميليون تبديل شود به اين معني که همه دو چهره پيدا کنند.
رئيس جمهور در ادامه با تاکيد بر اين که حکومت و اداره‌ي کشور بدون سعه صدر امکان پذير نيست، گفت: به خاطر يک اشکال کوچک و يک خرده اشکال آدم‌هاي بزرگ را کنار نگذاريم بر مبناي اعتقاد شيعه در اين جامعه هيچ کس معصوم نيست و فقط 14 معصوم، مصون هستند و همه خطا مي‌کنند. بي‌جهت افراد را زير سوال نبريم.
روحاني اضافه کرد : يک وقتي مي خواستيم به آقايي مسئوليت دهيم که يک نفر عکسي را نشان داد و گفتکه اين آقا اشکال دارد من به او گفتم تو از کجا اينقدر استعداد فراوان داري و تطبيق مي‌دهي. بعد از صحبت‌هاي مفصل گفت که احتياطش اين است. در حالي که اتفاقا ، احتياطش به آن سمت است؛ چرا که اساس اين است که همه مردم راستگو ، خوب و صالح و بيگناه هستند، مگر اين که عکسش ثابت شود.
وي گفت: متاسفانه در مراکز تصميم‌گيي بسيار مهم مي‌گويند فلان آقا براي رياست فلان دانشگاه به مصلحت نيست، چون کسي راجع به او مطلبي گفته است. حال بايد پرسيد آن فرد کيست؟ و چگونه مي‌شود به او اعتماد کرد. ما به راحتي آبروي مردم را معامله مي‌کنيم و اسمش را دقت نظر مي‌گذاريم. اين دقت نظر نيست، بلکه تخريب مسلمان و از بين بردن آبروي مردم است. البته اگر مدرک و سند قابل اعتماد است اشکالي ندارد اما بايد حواسمان باشد.
روحاني با بيان اين که در اين يک سال تلاشمان اين بوده که فضاي دانشگاه از فضاي امنيتي فاصله ، فاصله و فاصله بگيرد افزود: تلاش ما اين بوده که اگر فردي با دلايل ضعيف کنار گذاشته شده بود، بر سر کار وکلاس خود برگردد.همچنين تلاش ما اين بوده که در دانشگاه‌هاي ما فضاي آرامش حاکم باشد، ضمن اين که همه‌ي گروه‌ها نظرات سياسي و نقد خود را داشته باشند و در عين حال همه بدانند که اينجا دانشگاه است و باشگاه سياسي و مرکز فعاليت احزاب نيست.

رئيس جمهور در ادامه با بيان اين که حضور دانشگاه و دانشجو در فضاي سياسي فقط به اين معنا نيست که راجع به مسايل سياست خارجي و داخلي اظهار نظر شود گفت: پس محيط زيست و شرايط آب و هوايي و خشکسالي و کم وآبي و بي آبي و صادرات واردات، و موضوعاتي از اين دست چه مي‌شود. به هر ترتيب گاهي بسياري از مسائل دانشگاهي و اجتماعي در دنياي امروز با مشکلات و مسائل منطقه و جهان يکسان است، و گاهي بسيار شباهت دارند. مسائل ما در اقتصاد با دنيا خيلي فاصله ندارند. آنها هم درباره‌ي رکود وتورم و رونق صحبت مي‌کنند ما به دنبال فعاليت صلح آميز هسته‌اي هستيم ديگران هم مشابه ما کار مي‌کنند.
وي خاطر نشان کرد: اگر در کشور ما از لحاظ محيط زيست مشکل وجو دارد؛ اگرچه دولت هم در اين باره مسئوليت دارد اما تنها مسئول دولت نيست دانشگاه‌هاي ما هم مسئولند، آنها هم بايد به ميدان بيايند و راه حل ارائه دهند.در موضوعات مربوط به اقتصاد نيز دانشگاه‌هاي ما مسئولند اگر ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که کمبود آب وجود دارد و کشاورزي ما مکانيزه و آبياري ما علمي نيست همه مسئوليم. دانشگاه که فقط براي مدرک نيست که يک عده‌اي واحد بگذارنند و مدرک بگيرند. دانشگاه براي است که انسان‌هاي مسئول و مشارکت جو بسازيم.
روحاني گفت: تنها چيزي که ما در علم از آن فاصله مي‌گيريم علمي است که از اخلاق فاصله داشته باشد. ما به دنبال سلاح کشار جمعي و شيميايي و هسته‌يي و ميکروبي نمي‌رويم و ايران چقدر دارد براي اين که اخلاق علمي را دنبال کند ضربه مي‌بينند.
رئيس جمهور در ادامه موضوع استيضاح وزير علوم رامورد توجه قرار داد و گفت: البته حق مجلس شوراي اسلامي است که اگر خواست تحت عنوان استيضاح راي دهد، اما ما هم نمي‌توانيم تاسف خود را از اين که يک وزير دانشمند، اخلاقي و انقلابي را از دست داده‌ايم، ابراز نکنيم. وقتي آن همه اساتيد دانشگاه براي من نامه مي‌نويسند که آقاي دکتر فرجي دانا شايستگي دارد من با فشار اين و آن حاضر شوم که به او بگويم استعفا دهد؟‌اين با اخلاق و چارچوبي که اين دولت به مردم قول داده انطباق پيدا نمي‌کند.
وي با بيان اين که در طول يک سال ما 4 وزير و سرپرست را تجربه کرديم افزود: از آقاي ميلي منفرد خواهش کرديم که مسئوليت وزارت علوم را بپذيرند ديديم که مجلس شوراي اسلامي نپسنديد، اشکال ندارد. از آقاي توفيقي خواهش کرديم که سرپرستي را به عهده بگيرند از يمين و يسار به ما فشار آمد که او را معرفي نکنيد ، گفتيم اهلا و سهلا سر فرود آورديم براي اين که دانشگاه و کشور آرام باشد، آقاي دکتر فرجي دانا راي آورديم و ايشان شروع به کار کرد که بورسيه و ما ادراک البورسيه .
روحاني با مورد تاکيد قرار دادن اين موضوع که همه بايد به اخلاق علمي توجه کنيم گفت: ما نمي‌توانيم مساله‌اي را که صداقت و راستگويي و قانون در آن مورد توجه قرار نگرفته رها کنيم. از روز اولي که آقاي دکتر فرجي آمدند اولين گلام من اين بود که بايد مساله‌ي بورسيه را دنبال کنيد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که قدم‌هاي مهمي از سوي دانشگاه‌ها و مسئولان و دانشجويان عزيز ما در زمينه‌ي علمي و توليد و فناوري برداشته شده است گفت: نظر من اين است که با تک حلقه‌ها زنجير درست نمي‌شود. ما با مقاله‌ي علمي به ثروت و قدرت نمي‌رسيم اين حلقه بايد با حلقه‌ي ديگر وصل شود و اين روند ادامه پيدا کند. صنعت و کشاورزي بايد به دانشگاه وصل بشود؛ چرا که اگر اين گونه نباشد آن وقت ما فارغ‌التحصيلاني خواهيم داشت که شغل لازم براي آنها فراهم نيست.

روحاني با تاکيد براين که در صورتي ما پيشرفت علمي مي‌کنيم که به دنيا متصل باشيم و البته اين تعامل با جهان فقط در بخش سياست خارجي نيست افزود: در اقتصاد و علم و فناوري نيز بايد با جهان تعامل داشته باشيم در اين راستا ما به فکر ساخت شهرک IT با همکاري کشوري بزرگ هستيم. ما معتقديم دنياي امروز دنياي رقابت است و اگر عقب افتاده شود حتي استقلال و قدرت ملي آن کشور عقب افتاده به خطر خواهد افتاد.
وي در ادامه تصريح کرد: عده‌اي مي‌گويند اگر با اساتيد خارج تماس داشته باشيد، بلکه يکي از آنها جاسوس در بيايد . دست برداريد از اين بهانه‌جويي‌ها . لااقل اين رئيس جمهور در امنيت ملي متخصص است حتي اگر در موضوع ديگري تخصص نداشته باشد. البته ما بايد احتياط و مراقبت داشته باشيم اما لازم است تا اساتيد خارجي به کشور ما بيايند و اساتيد مابه خارج بروند و حتي يک دانشگاه ايجاد کنيم که زبانش زبان انگليسي باشد تا بتوان از اين طريق دانشجوي خارجي جذب کرد.
روحاني خاطر نشان کرد: نمي‌خواهم بگويم از آن جاهايي شروع کنيم که بعضي‌ها خيلي مي‌ترسند از کشورهاي همسايه شروع کنيم. ما بايد بتوانيم از فضاي علمي دانشگاه حداکثر استفاده را داشته باشيم .
وي خطاب به جمع حاضر اظهار کرد: تدبير را با تلاش خودتان نهادينه کنيد و اميد را با شور و دانش و علمتان بيشتر و بيشتر سازيد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |