پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11816 15:53 1394/01/28
رویای گاز ایران برای قاره سبز

رویای گاز ایران برای قاره سبز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رویای گاز ایران برای قاره سبز

رویای گاز ایران برای قاره سبز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

لغو همزمان تحریم های اروپا با تایید آژانس

موگرینی: اطمینان دارم کنگره آمریکا توافق هسته ای با ایران را تایید می کند

رویای گاز ایران برای قاره سبز

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ابراز اطمینان کرد که قانونگذاران آمریکایی توافق هسته ای نهایی با ایران را تایید خواهند کرد. به گزارش جهان اقتصاد به نقل از پایگاه خبری «داو جونز»، موگرینی این مطلب را در واکنش به توافق سناتورهای آمریکایی درخصوص نظارت کنگره بر نتیجه نهایی مذاکرات با ایران بیان کرد. موگرینی در حاشیه نشست دو روزه وزیران امور خارجه گروه هفت در «لوبک» آلمان، گفت: همزمان با ادامه مذاکرات نهایی، دیپلمات ها برای ایجاد اجماع سیاسی در کشورهای درگیر مذاکرات تلاش می کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اجماعی حاصل خواهد شد، گفت: اطمینان دارم که اینگونه است؛ هم در آمریکا و هم در کشورهای دیگر.

موگرینی افزود: اطمینان دارم که آمریکا - هم دولت و کنگره آن کشور - درک می کنند که این توافق به نفع امنیت همه در منطقه و در سطح جهان است. سناتورهای آمریکایی روز سه شنبه به تفاهمی دو حزبی رسیدند که طبق آن کنگره آمریکا حق بازبینی در توافق نهایی با ایران را خواهد داشت. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: موگرینی گفت که اطمینان دارد توافق مقدماتی درخصوص برنامه هسته ای ایران تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی منجر خواهد شد.

همزمان با این اظهار نظر ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است: تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران همزمان با تأیید آژانس مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش لغو خواهند شد. هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اینترفکس» به اظهارنظر درباره مسائل مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت. وی در این مصاحبه که روز جمعه قبل از سفرش به مسکو انجام شده به ارتباط‌های دائمی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره مسائل مختلف از جمله اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد. اشمیت درباره ایران گفت: «مثلاً مذاکرات ایران را در نظر بگیرید؛ ما با روسیه و سایر شریکان خود همکاری‌های کرده‌ایم تا به تفاهم لوزان در ماه جاری برسیم.» وی در پاسخ به این سوال که روند مذاکرات هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کند گفت: «تفاهم سیاسی به دست آمده بر سر راه‌حل‌های اصلی، گامی مهم رو به جلو بود که به ما اجازه می‌دهد برای رسیدن به توافق جامع تلاش کنیم.» خانم اشمیت تأکید کرد اتحادیه اروپا به نقش خود به عنوان «تسهیل‌کننده» و تضمین رسیدن به توافق نهایی تا تاپان ژوئیه (تیرماه) ادامه خواهد داد.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مناقشات مربوط به رفع مرحله‌ای و یا یکباره تحریم‌ها علیه ایران پس از امضای توافق نهایی گفت: «مطابق آنچه در بیانیه مشترک موگرینی و ظریف آمده اتحادیه اروپا اجرای تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را همزمان با راستی‌آزمایی آژانس از پایبندی ایران به تعهداتش لغو خواهد کرد.» وی درباره تصمیم روسیه برای اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس ـ ۳۰۰ به ایران هم گفت که این اقدام نقض قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت تلقی نمی‌شود. اشمیت گفت: «اتحادیه اروپا متوجه تصمیم روسیه برای انتقال سامانه اس ـ ۳۰۰ به ایران شده است. این موضوع جدیدی نیست و قبلاً هم مطرح شده است. حسب اطلاع اتحادیه اروپا، این اقدام با قطعنامه تحریمی سازمان ملل مغایرت ندارد اما ما همچنان با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه و تأثیرات بی‌ثبات‌کننده تحویل این موشک‌ها از این بابت نگران هستیم.»

اتحادیه اروپا واردات گاز را از ایران بررسی می کند

همزمان با آغاز رایزنی ها در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ ، 'میگل آریاس کانیته' کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرد، اروپا در حال ارزیابی واردات گاز از ایران در صورت مشخص شدن توافق هسته ای است. به گزارش خبرگزاری افه (اسپانیا)، کانیته در پایان جلسه وزیران انرژی اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه در ریگا پایتخت لتونی برگزار شد، به خبرنگاران گفت: اگر در نهایت، یک توافق نهایی با ایران در پایان ماه ژوئن (۹ تیر) به دست آید، این امر فرصت های جدیدی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین اشاره کرد، کریدور جنوبی گاز (مجموعه ای از پروژه ها با هدف انتقال گاز از آذربایجان به اروپا)این فرصت را خواهد داشت فراتر از این مسیر توسعه یابد و در آینده به سوی ترکمنستان و ایران برود. آریاس کانیته افزود: هیأت اجرایی کمیسیون اروپا گفته است که افزایش همکاری های انرژی با ایران را که غنی از نفت است، رد نمی کند اما این امر فقط در صورتی محقق خواهد شد که همه نگرانی های مربوط با برنامه هسته ای این کشور رفع شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |