جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 111251 08:30 1399/06/16
روند همکاری تجاری ایران و چین ادامه دارد

روند همکاری تجاری ایران و چین ادامه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روند همکاری تجاری ایران و چین ادامه دارد

روند همکاری تجاری ایران و چین ادامه دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، یکی از موضوعات داغ این روزها در رسانه‌ها مساله توافق ۲۵ سال شراکت استراتژیک ایران با چین به شمار می‌آید.

رئیس جمهوری چین در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ در سفری که به تهران داشت تأکید کرد که چین همواره یک شریک تجاری قابل اعتماد برای ایران باقی خواهد ماند.

به باور کارشناسان اقتصادی، برنامه ۲۵ ساله همکاری‌ چین و ایران اساس و بنیانی برای گسترش روابط دو جانبه است. دو کشور در زمینه‌های علمی، فنی و انرژی به یکدیگر نیاز دارند و مکمل یکدیگرند. در چارچوب طرح «یک کمربند و یک جاده» جایگاه ایران برای چین مهم است و افزایش همکاری دوجانبه راه را برای ورود دو کشور به بازار جهانی بازتر می‌کند و ایران حلقه‌ای مهم در حمل‌ونقل کالای چین به آسیا و اروپا است.

به نوشته خبرگزاری «الجزیره» قطر، انعقاد توافق راهبردی میان ایران و چین سبب تقویت روابط دوجانبه خواهد شد. این دو کشور پس از آن به سوی همکاری‌های گسترده‌تر قدم بر می‌دارند و در عرصه‌های مختلف مکمل یکدیگر خواهد بود. ایران نیازهای عمده انرژی چین را بر آورده خواهد کرد و چین هم نیاز ایران به فناوری را تامین خواهد کرد تا این کشور بخش‌های انرژی و زیر ساخت‌های خود را توسعه دهد.

به نوشته روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» توافق همکاری راهبردی ایران و چین سبب گشایش راه ابریشم بین ایران و چین خواهد شد. این توافق صنعت نفت ایران را که به دلیل تحریم‌های آمریکا تاثیر پذیرفته است نجات خواهد داد و ایران خواهد توانست سطح تولید خود را به بیش از ۸ میلیون بشکه در روز برساند و ۹۰ درصد نیازهای نفتی چین را فراهم کند.

از آنجائیکه پکن نیازمند انرژی است، ایران همواره به عنوان یک شریک تجاری و اقتصادی چین باقی بماند، ایران نیز می‌تواند از این فرصت استفاده کند تا از توانایی‌های چین در حوزه‌های مختلف به ویژه فن‌آوری اطلاعات، ارتباطات و فن‌آوری‌های نو بهره‌مند شود.

«حسام‌الدین حلاج» معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می گوید: حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی یکی از اولویت‌های دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی مشاهده کرده‌ایم که همواره وقتی طرف‌های خارجی در مذاکرات شرکت می‌کنند، یکی از نخستین موضوع‌هایی که دولت برای مشارکت به طرف‌های خارجی پیشنهاد می‌دهد، حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران بر این باور است: ظرفیت‌های زیادی در کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. هم پروژه‌های متعدد بخش خصوصی است و هم خود دولت پروژه‌های زیرساختی و عظیمی را دارد که به سرمایه‌گذاری و مشارکت خارجی نیاز دارند.

وی با اشاره به نیازهای زیرساختی کشور در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گفت: یکی از بزرگترین پروژه‌های دولتی که بدون مشارکت خارجی امکان پیشرفت آن وجود ندارد، پروژه زیرساخت‌های توسعه شبکه نسل پنجم موبایل است که دولت همواره از طرف‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در آن دعوت می‌کند.

از دیگر سو به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران و چین دو کشور در مبادلات اقتصادی مکمل یکدیگر هستند.

«مجید رضا حریری» براین باور است: امروز نیاز به پایداری برای تامین منابع و شراکت در مبادلات همه جانبه را داریم که توافق‌نامه ۲۵ ساله با چین می‌تواند این خواسته را تامین کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه این کاهش بیشتر به علت افت ارزش قیمت نفت است، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار در حدود یک ماه و نیم گذشته ارزیابی شده در صادرات غیرنفتی کمتر از ۱۰ درصد کمبود مواجه شده‌ایم که با توجه به میزان صادرات احتمالا تا پایان سال میلادی قابل جبران نخواهد بود.

به گفته حریری، در پروژه ملی صادرات غیرنفتی به چین دو موضوع توسعه اقلام صادراتی فعلی از جمله فرش، صنایع دستی، پسته، انجیر، گلاب، خرما، پوست، شیرینی و شکلات و یافتن کالاهای جدید با قابلیت صادرات از ایران در دستور کار قرار دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |