پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 117306 17:20 1399/08/06
روند نزولی بازار سرمایه ماندگار نخواهد بود

روند نزولی بازار سرمایه ماندگار نخواهد بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روند نزولی بازار سرمایه ماندگار نخواهد بود

روند نزولی بازار سرمایه ماندگار نخواهد بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در برخی سیاست‌های اجرایی کشور شاهد آن بودیم که دولت با جدیت، حمایت خود را از سرمایه‌گذاری در بورس آغاز کرده و سهام عدالت را نیز آزاد کرد بایان حال اما چندی نگذشت که بازار سرمایه مسیر سقوط را در پیش گرفت.

عباس ضیایی نیری، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با جهان اقتصاد با اعلام به مطلب فوق گفت: در چند ماهه پایانی سال، دولت قصد دارد حمایت های خود در جهت رونق در تولید و معیشت مردم‌ را افزایش دهد و در همین راستا چند اقدام مهم در مورد مسکن و سکه و ارز را در دستور کار قرار داد. برای تقویت اقتصاد و بازارسرمایه دولت تصمیم به اعمال مالیات برای بخش های غیرمولد را در دستور کار قرار داده است که این موضوع موجب می شود قشر ضعیف جامعه، دارایی های مازاد خود را به بورس بیاورند تا بازده متناسب را بدست بیاورند.

نیری گفت: تصویب قوانین مالیاتی مربوط به خانه‌های خالی، تصویب قوانین مربوط به مالیات و سکه‌های خریداری شده سابق و الزام‌ قانونی خرید و فروش ارز از مواردی هستند که موجب می شود سرمایه از این بازارها خارج و به بازارسرمایه کوچ کند.

وی افزود: در این‌ بین خانه‌نشینی مردم و تعطیلی کسب و کار‌ها، از پوشاک گرفته تا تالارها و دیگر مشاغل آسیب دیده از موج اول کرونا و بیکاری عده زیادی از شاغلان، در کنار ناملایمتی برخی مالکان تجاری استیجاری، موجب گردید حضور در بازار بورس رونقی تاریخی به خود بگیرد و برگ‌ جدیدی از سرمایه‌گذاری ورق بخورد، به این ترتیب شاهد آن بودیم که عدد سهامداران بورس از مرز 5  میلیون‌ نفر گذشت و رکوردهای تاریخی بی بدیلی را ثبت کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: موج جدید، چنان اشتیاقی در خانواده‌ها ایجاد کرد که هرچه سرمایه داشتند را نقد کردند و راهی کارگزاری‌های بورس شدند، گویی که قرار است یک شبه ره صد ساله را بپیمایند، اما متاسفانه در این راستا فرهنگ سرمایه‌گذاری و آموزش بورس در میان مردم نهادینه نشده بود و برخی با سوء استفاده از این موضوع با سیگنال‌دهی در این بازار، منافع خاصی را دنبال کرده و به منفعت هم رسید‌ند و یکی از دلایل منفی شدن شاخص کل در تابلوی تالار شیشه‌ای در این ایام، همین مسئله است.

نیری تاکید کرد: با ریزش بورس باید تیم اقتصادی دولت به دنبال راهکارهای عملیاتی نوینی برای پایان دادن به این ریزش باشد چرا که نباید بگذاریم اعتبار بازار سهام و عقلانیت فعالان‌ این عرصه و علی الخصوص اعتماد مردم به این راحتی کمرنگ شود.

وی افزود: همچنین اقدام هیجانی برخی سهامداران در خروج نقدینگی در زمان نوسانات بورسی و دو زمانه بودن داد و ستد موجب تشدید ریزش بورس نیز شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما همگی باید بدانیم که غالب مشکلات معیشتی، ریشه‌ای داخلی دارد و اقدامات آمریکا ضد ملت ایران در عصر و دهه کنونی به سنگ خورده و عملا «هیچ» را نصیب آنها کرده است. بنابراین جهت برون رفت از مشکلات در ساختار اقتصادی باید نگاه به داخل داشته باشیم و مبارزه جدی با فساد را در برخی حوزه‌ها در دستور کار قرار دهیم، همچنین باید به دنبال گسترش روابط با همپیمانان خود باشیم، مانند قراداد ۲۵ ساله ایران و چین که موجب تنفس بهتر ایران در زیر شدید ترین فشارهای تحریمی تاریخ خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای پایان دادن به ریزش بورس بایستی نظرات نخبگان این بازار در اجرای سیاست‌های نوین و اخذ دستورالعمل‌ها لحاظ شود، و حمایت فیزیکی از این بازار را به صورت جدی‌تر در دستور کار خود قرار دهیم. ضمن این که برگرداندن ثبات و امنیت به بازارسرمایه با سرمایه گذاری بلندمدت صندوق توسعه ملی در بورس و لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس و همچنین الزام سهام داران عمده به بازارگردانی سهام امکان پذیر خواهد بود، لذا در صورت پیگیری دقیق، مطمئنا صف‌های فروش در اکثر نمادهای بورسی نیز کوتاه یا برداشته خواهد شد.

نیری گفت: بازگردانی اعتماد کمرنگ شده نیازمند اتخاذ تصمیمات درست و عملی کردن این تصمیمات است و من امیدواریم سرانجام سرمایه‌گذاری مردم در این بازار متفاوت‌تر از‌ قبل صورت گیرد و مسئولین محترم نیز با تلاش، به وعده‌هایی که در راستای حمایت از تولید و بازار سرمایه داده‌اند جهت برون رفت این این مشکلات قدم‌های مثبتی بردارند. به فعالان و سهامداران این بازار نیز قویا توصیه می کنم که در فروش اوراق خود شتابزده عمل نکنند و با تاثیرپذیری از جو کنونی به سرعت وارد صفوف فروش نشوند، و این نکته را مدنظر داشته باشند همانطور که روند صعودی بازار تا ابد پابرجا نبود، روند نزولی نیز ماندگار نخواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت تورم در کشور گفت: بدون شک با همدلی مردم و دولت به زودی شاهد برون رفت از تمام مشکلات خواهیم بود و بدون شک نتیجه آن را در سفره مردم و رونق اقتصاد کشور خواهیم دید، چرا که تورم، بیماری صعب‌العلاجی نیست و دولتمردان ما نیز می‌توانند با اتخاذ سیاست های اقتصادی به سمتی حرکت کنند که نقدینگی و نرخ تورم به درستی مدیریت شود. این امکان وجود دارد که با تکیه بر علم اقتصاد و تجربه جهانی و ارتباط صحیح با همپیمانان خود، نرخ تورم را به صفر برسانیم و یکی از راه‌‌کارها این‌ است که اگر قرار باشد تورم و نقدینگی در کشورمان کنترل شود، بایستی رابطه بانک مرکزی در زمینه خلق پول با بودجه دولت کاملاً مجزا گردد که این نخستین اصل است. همچنین با استقلال بانک مرکزی و واگذاری تعیین نرخ بهره بین بانکی و اجرای مستقلانه آن به بانک مرکزی، می توان قدم مثبت‌ دیگری در این راستا برداشت و در این زمینه باید در خصوص شورای پول و اعتبار، ساختار و نقش آن، در مواردی نظیر نرخ بهره بین بانکی نیز تجدید نظرهایی صورت گیرد و در کنار آن درآمدزایی ارزی را برای جبران کسری بودجه ریالی در دستور کار قرار داد و همچنین برخی بروکراسی‌های اداری صادرات را لغو کنیم. لازم‌ است با حمایت از تولید و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری ریشه مشکلات و حل آن ها را در داخل جستجو کنیم و بدون شک با روحیه انقلابی دولت و ملت خواهیم توانست به زودی بر تمامی مشکلات و معضلات اقتصادی غلبه کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |