جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 157281 15:20 1400/07/19
روند سرمایه‌گذاری در صنعت دارو مناسب نیست

روند سرمایه‌گذاری در صنعت دارو مناسب نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روند سرمایه‌گذاری در صنعت دارو مناسب نیست

روند سرمایه‌گذاری در صنعت دارو مناسب نیست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مهدی صادقی نیارکی روز دوشنبه در افتتاحیه ششمین دوره رویداد بین‌المللی دارویی ایران فارما، با تشریح گزارشی درباره اقتصاد صنعت دارو اظهار داشت: امسال در صنعت کشور در صدور پروانه بهره برداری رشد ۴ درصدی داشتیم و حدود ۲۶۰۰ واحد صنعتی به بهره برداری رسید که رشد اشتغال ۲۶ درصدی را نشان می دهد، یعنی ۶۴ هزار نفر به صورت مستقیم در این ۲۶۰۰ واحد صنعتی مشغول به کار شدند. همچنین رشد ۱۷۳ درصدی در سرمایه‌گذاری داشتیم.

وی افزود: به استناد گزارش بانک مرکزی، بخش صنعت کشور در سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۸ درصد رشد تولید داشته و در سه ماهه ابتدایی امسال ۶.۱ درصد رشد که مرکز آمار این رشد را ۵.۵ درصد اعلام کرده است.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه حدود دو دهم درصد تعداد واحدهای صنعتی مربوط به صنعت دارو است، گفت: به این معنا که از ۷۳ هزار واحد صنعتی که در کشور وجود دارد نزدیک به دو دهم درصد مرتبط به صنعت دارو است؛ از نظر اشتغال زایی نزدیک به ۷ دهم درصد و از لحاظ سرمایه گذاری حدود دو دهم درصد به صنعت دارو اختصاص دارد یعنی این صنعت اشتغال زا است اما روند سرمایه گذاری در آن مناسب نیست.

صادقی نیارکی درباره اقتصاد صنعت دارو متذکر شد: روند جهانی اقتصاد صنعت دارو اینگونه است که در سال ۲۰۱۶ در صنایع زیست فناورانه حدود ۱۱ میلیارد سرمایه گذاری صورت گرفت و در سال ۲۰۲۰ به ۲۲ میلیارد دلار رسید.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی شده بیشترین حجم تولید دارو در سال ۲۰۲۶ به داروهای ضد سرطان، واکسن ها و سپس دیابت مربوط است، خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که اگر می خواهیم از دنیا عقب نمانیم باید در حوزه دارو و دانش بنیانی دارو سرمایه گذاری کنیم.

معاون وزیر صمت افزود: وضعیت هزینه کرد در تحقیق و توسعه هم نشان می دهد در سال۲۰۱۲، نزدیک ۱۳۷ میلیارد دلار در حوزه تحقیق و توسعه در صنعت دارو هزینه شده است که این عدد در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱،  حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۶ این عدد به ۲۵۰ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه که در این سال ها اتفاق افتاده است سهم داروهایی که دانش فنی دارند بیشتر است، درباره وضعیت فروش دارو هم یادآور شد: از ۲۰۲۱ تا افق ۲۰۲۶  پیش بینی شده در دنیا، رشد ۶.۴ درصدی در فروش دارو خواهند داشت.

صادقی نیارکی متذکر شد: با این اعداد و ارقام جهانی، اگر دنبال حفظ و ماندگاری، رشد و ارتقاء در حوزه صنعت دارو که سابقه ۷۰ ساله در کشور دارد هستیم نباید فراموش کنیم که با نظام قیمت گذاری و با نظام مبتنی بر ارز ۴۲۰۰ به جایی نخواهیم رسید.

وی افزود: اگر می خواهیم نیاز خود را تامین ‌ و بتوانیم در کشورهای اطراف صادر کنیم باید نخست به اصلاح ساختار اقتصاد صنعت دارو بپردازیم و یک وفاق و مفاهمه ای در سطح دولت و نمایندگان مجلس ایجاد کنیم.  

معاون وزیر صمت ادامه داد: همچنین باید تحقیقاتی نوآورانه و درون زا ایجاد کنیم که در درون کمپانی انفاق بیافتد و صاحب کمپانی سفارش دهنده آن باشد. بازسازی بازار صنعت دارو و یکسان سازی ارز و ارایه تسهیلات و رفع موانع تولید هم بسیار مهم و کاربردی است.

در این مراسم که با حضور مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در مصلی تهران برگزار شد، از پیشکسوتان عرصه دارو تقدیر شد.

همچنین ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما ۱۹ تا ۲۱ مهرماه با حضور ۵۰۹ شرکت داخلی و خارجی از ۲۳ کشور، در مصلای امام خمینی برگزار خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |