جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 127306 14:48 1399/10/11
روند رو به رشد بورس مازندران

روند رو به رشد بورس مازندران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روند رو به رشد بورس مازندران

روند رو به رشد بورس مازندران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، طی هفته جاری فعالان بازار سرمایه در مازندران ۲۷۸ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۰۲ سهم به ارزش بیش از سه هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال معامله کردند که نسبت به هفته قبل رشد ۶.۲ درصدی داشت. ارزش سهام فروخته شده نیز در رالی معاملات از ارزش خرید هفتگی پیشی گرفت و در مقابل یک هزار و ۷۹۷ میلیارد ریال سهم فروخته شده ، یک هزارو ۵۸۱ میلیارد ریال سهم خریداری شد.

رشد حدود ۶ درصدی ارزش معاملات سهام در بازار سرمایه مازندران در حالی این هفته نیز همانند هفته گذشته تکرار شد که بورس مازندران در آذر ماه حتی سقوط ۵۰ درصدی ارزش معاملاتی را تجربه کرده بود. این هفته شرکت های صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند، خدمات انفورماتیک، بانک اقتصاد نوین ، صندوق سرمایه گذاری اعتنماد آفرین پارسیان بیشترین ارزش معاملاتی را در بورس منطقه ای مازندران به خود اختصاص دادند.

شاخص قیمت بازار نیز در کل هفته جاری با عقب نشینی ۴۹ هزار و ۹۱۴ واحدی در پله یک میلیون و ۳۹۸ هزار و یک واحد متوقف شد تا دومین هفته فصل زمستان بازار را با کاهش ارزش شاخص آغاز کند. همچنین در سطح بازار بورس کشور این هفته ۹ میلیارد و ۲۰۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲۹هزار میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار نیز به بیش از ۵۵ میلیون میلیارد ریال رسید.

بودجه ۱۴۰۰ و حرکت دست به عصای بورس
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند سایه بلاتکلیفی بودجه سال ۱۴۰۰ کشور همچنان از حرکت رو به جلوی شاخص قیمت بازار جلوگیری می کند و تعیین تکلیف بودجه زمینه را برای رشد دوباره بازار فراهم خواهد کرد.

وحید بخشیان کارشناس بورس و فعال بازار سرمایه اظهار داشت : بودجه ۱۴۰۰ از ابعاد مختلفی در حال حاضر ترمز بورس را کشیده است و سایه سنگینی بر روی معاملات دارد که باعث شده سهامداران یا سرمایه های جدید حرکتی محتاط‌تر داشته باشند.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف نرخ ارز، قیمت انتفاع شرکت ها ، تعیین هزینه پتروشیمی ها و همچنین سهم بری دولت از بورس در قالب تامین اعتبار عواملی است که در حال حاضر به دلیل عدم تصویب بودجه و اختلافات میان مجلس و دولت بلا تکلیف مانده و همین عوامل ریسک پذیری را در بورس توجیه ناپذیر می کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نمی توان شرایط کاملا متفاوتی برای بورس مازندران در چنین شرایطی متصور شد ، افزود: بورس مازندران نیز در جریان موج های بورسی و دریای بازار سرمایه حرکت می کند و براساس تحلیل های آماری و داده ها جهت سرمایه گذاری و همچنین معاملات خود را تنظیم خواهد کرد ، پس نباید انتظار داشت در بلاتکلیفی بازار اتفاق متفاوتی در بورس های استانی رقم خورد.

بخشیان با اشاره به اینکه بازار سرمایه ظرفیت رشد بسیاری دارد و اکنون به خاطر بودجه سال آینده در یک خواب زمستانی فرو رفته ، گفت : تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۰ می تواند مسیر را برای رشد بورس هموار سازد و سرمایه گذاران را از این برزخ رهایی دهد تا انعطاف بیشتری در بازار شاهد باشیم.

وی به نوسانات هفته های اخیر بازار و شاخص های قیمت اشاره کرد و گفت: نمودار نوسانات نشان می دهد که بورس ضرب آهنگ تکراری را طی می کند. شاخص قیمت ها که در آذر ماه پیش از مشکلات بودجه ای روند منطقی رو به جلویی را طی می کرد که برای سرمایه های متضرر به نوعی به سمت اعتماد آفرینی پیش می رفت. اما مشکلات بودجه و اختلاف نظرات میان دولت و مجلس بار دیگر در هفته های اخیر باعث عقب نشینی بازار و همچنین افت قیمت ها شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اکنون رقیبی برای بازار بورس وجود ندارد و باقی بازارهای موازی در رکود کامل قرار دارند ، افزود : لازم است بازارگردان ها از ابزارهای مختلف برای رهایی از شرایط کنونی اقدام کنند تا بازار از تمام ظرفیت خود و همچنین سرمایه های سرگردان در خارج از بازار استفاده کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |