جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 157815 11:04 1400/07/23
روسیه پنجمین دارنده بزرگ ذخایر ارزی جهان

روسیه پنجمین دارنده بزرگ ذخایر ارزی جهان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روسیه پنجمین دارنده بزرگ ذخایر ارزی جهان

روسیه پنجمین دارنده بزرگ ذخایر ارزی جهان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، داده های بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۱.۹ درصد افزایش (معادل ۱۷.۴ میلیارد دلار) به ۶۱۸.۲ میلیارد دلار رسیده است. به گفته بانک مرکزی روسیه، این افزایش ناشی از تداوم روند تقویت ذخایر و تغییر در نرخ های برابری ارز حاصل شده است.

ذخایر ارزی روسیه شامل ارز، طلا، حق برداشت مخصوص از بانک تسویه بین المل و اوراق قرضه کشورهای خارجی است. طی یک سال اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه ۱۴ درصد و از ابتدای سال جاری میلادی ۷.۹ درصد بیشتر شده است. ۱۵۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه را طلا تشکیل می دهد که نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲۰ میلیارد دلار بیشتر شده است.

در حال حاضر روسیه بزرگ ترین خریدار طلا در جهان و چهارمین دارنده بزرگ این فلز گران بها محسوب می شود. روسیه در شرایطی در پنج سال گذشته به طور متوسط ۲۰۰ تن طلا در سال خریداری کرده است که سال گذشته این کشور ۸۱ میلیارد دلار از ذخایر دلاری خود را به طلا و ارزهای دیگر تبدیل کرده است.

به گفته بانک مرکزی روسیه تا پایان سال گذشته پوند انگلیس ۶.۳ درصد از کل ذخایر ارزی روسیه را تشکیل می داده که نسبت به سال قبل آن ۰.۲ درصد کمتر شده است. در طرف دیگر اما طلا سهم خود را از ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ رسانده است. اتفاق مشابهی هم برای یوان چین افتاده که سهم آن از ذخایر از ۱۱.۴ درصد به ۱۲.۸ درصد رسیده است.  

این کشور هم چنین تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند. وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |