پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 11786 13:54 1394/01/28
روسها پیشتاز بازگشت به نفت ایران

روسها پیشتاز بازگشت به نفت ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روسها پیشتاز بازگشت به نفت ایران

روسها پیشتاز بازگشت به نفت ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

انتشار خبر بازگشایی دفتر لوک اویل در ایران بعد از اعلام اجرای تهاتر نفت در برابر کالا و همچنین لغو قوانین تحویل سامانه دفاعی اس 300 سومین خبری است که از جانب مقامات روسی در ارتباط با ایران مخابره می شود.

بلوک نفتی اناران در دماغه کوههای زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق در شهرستان مهران و در خشکی واقع شده و بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران با نام آذر و همچنین میدان چنگوله را در خود جای داده و محدوده ای به مساحت ۴۸۱ کیلومتر مربع را در بر می گیرد. با توجه به اینکه این میدان با مخزن نفتی در کشور عراق مشترک بوده؛ توسعه آن اهمیت ویژه ای برای ایران دارد هرچند طرف عراقی نیز اقدام چندانی در این میدان نداشته است.

به گزارش ایلنا، نفت سنگین موجود در مخازن بنگستان این میدان حدود ۳۲ درجه API است و نفت در جای آن به میزان ۲/۵ میلیارد بشکه استاندارد تخمین زده شده است

بلوک اناران در سال 1379 طی برگزاری مناقصه‌ای بین المللی، برای انجام مطالعات زمین‌شناسی، تغییر خطوط لرزه‌نگاری و حفاری 5 حلقه چاه شامل 3 حلقه چاه اکتشافی و 2 حلقه چاه توصیفی به شرکت نورسک هدرو نروژ به عنوان پیمانکار اولیه واگذارشد؛ شرکتی که در آن زمان پس از ادغام با شرکت استات اویل به شرکت استات اویل هیدرو تغییر نام داد.

براساس قرارداد منعقده، پیمانکار موظف بود در محدوده 3000 کیلومتر مربعی بلوک اناران، عملیات برداشت، پردازش، تعبیر و تغییر خطوط لرزه‌نگاری دو بعدی را در حدود 800 کیلومتر، پردازش مجدد خطوط لرزه‌نگاری دو بعدی قدیمی را به میزان 1150 کیلومتر، حفاری 3 حلقه چاه اکتشافی و دو حلقه چاه توصیفی و مطالعات زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی و مخزن را انجام دهد.

با توجه به اینکه بلوک اناران در مناطق مرزی و عمدتا کوهستانی واقع شده و محدوده آن آلوده به میادین مین و مواد منفجره عمل نکرده بود و به همین دلیل ارتش به پاکسازی منطقه پرداخت. عملیات حفاری چاه اول به نام چاه آذر 1 به دلیل بروز مشکلات فراوان متوقف شد اما حفاری چاه شماره 2 یا آذر 2 موفقیت‌آمیز بود و پس از محرز شدن وجود هیدروکربور در سازنده های ایلام و سروک‏، میدان نفتی آذر بین دو شهر دهلران و مهران در جنوب غربی استان ایلام، یک میدان تجاری شناخته شد. سال 1387 پس از کنار رفتن شرکت نروژ از پروژه، برنامه‌ریزی برای تولید از این میدان آغاز شد اما به نتیجه نرسید و شرکت لوک اویل با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، این شرکت روس نیز فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کرد. واجیت علی اکبروف، رئیس لوک اویل هم در نوامبر 2014 گفته بود که این شرکت قصد دارد تا در صورت امکان و لغو تحریم‌ها به ایران بازگردد.

راویل مگانوف، معاون رئیس شرکت لوک اویل همچنین مشارکت در پروژه اناران را اولویت اول لوک اویل خوانده و البته تاکید کرده که این شرکت به حضور در سایر پروژه‌های نفتی ایران نیز علاقه‌مند است. البته وزیر نفت کشورمان نیز اعلام کرده که ما با چین و روسیه به همان نسبتی که در دوران تحریم با ما دوستی کرده اند همکاری خواهیم کرد.

شایان ذکر است؛ وزیر نفت درباره این که روسها ادعا کرده اند که تهاتر نفت ایران با کالای روسی آغاز شده است، نیز گفت که چیزی برای تهاتر امضا نکرده ایم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |