پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 106422 14:38 1399/03/25
روزهای خوش گروه سیمان در راه است

روزهای خوش گروه سیمان در راه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روزهای خوش گروه سیمان در راه است

روزهای خوش گروه سیمان در راه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

صنعت سیمان با مباحثی در خصوص افزایش نرخ فروش مواجه است. چانه زنی برای افزایش نرخ فروش به میزان 100درصد آغاز شد بعد شایعاتی در خصوص 63درصد افزایش و 40درصد افزایش شنیده شد.

ولید هلالات، رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: در سال های قبلی عمدتا صنعت سیمان با رشد قیمت 25درصدی مواجه بوده اما ازآنجا که سیمان در کل مصالح مورد استفاده، ارزش ريالی اندکی دارد، احتمالا این بار که فاصله بین سیمان و مقاطع فولادی بسیار بیشتر از قبل شده، امکان رشد بیشتر نرخ هم مهیا است.

این تحلیل گر بازار سرمایه بیان کرد: در صنعت سیمان حاشیه سود از 25درصد به مرور افزایش یافت و در نیمه دوم سال 98 بین 38 تا 40درصد محقق شد.

وی با اشاره به ترکیب هزینه سیمان در شرکت های بورسی گفت: در ترکیب بهای تمام شده صنعت سیمان در کشور بین  3 تا 7 درصد از هزینه مربوط به هزینه حقوق و دستمزد است. همچنین مواد اولیه حدود 25درصد از کل بهای تمام شده را تشکیل می دهد و الباقی آن سربار است. بنابراین حدود 70درصد بهای تمام شده را سربار تشکیل می دهد، که در آن قسمت نیز عمده هزینه مربوط به دستمزد غیر مستقیم و پس ازآن انرژی و مواد غیر مستقیم است.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار افزود: در صورت تحقق افزایش نرخ 40درصد، با توجه به رشد 11درصدی انرژی و همین طور 25درصدی دستمزد، حاشیه سود به 48درصد می رسد اما سود خالص 68درصد افزایش خواهد یافت. به بیان دیگر رشد 40درصد نرخ فروش، 68درصد سود صنعت را افزایش خواهد داد.

وی افزود: در صورتی که افزایش نرخ 63درصد صورت گیرد، نرخ سودآوری به 125درصد می رسد، چون حاشیه سود هم به 55درصد خواهد رسید.

هلالات گفت: این مساله نشان می دهد که میزان رشد قیمت بسیار با اهمیت است. هم اکنون P/E گروه صنعت سیمان 38واحد است، اما در نمادهایی همچون "سفانو" ، "ساروج"، "سبهان" ، "سبجنو" ، "سهگمت" و" "ساروم"  نسبت P/E بین 18 تا 25 به صورت TTm است.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در پایان گفت: لذا افزایش نرخ 40درصد باعث می شود که P/E بسیاری از سیمانی ها به 10 برسد و افزایش نرخ 63درصد P/E را به 8 می رساند، لذا صنعت سیمان در نقطه ای است که اگر این افزایش نرخ ها محقق شود، شرایط خوبی خواهد یافت. البته دو نکته هم باید توجه کرد. اول اینکه حامل انرژی همچون سایر صنایع 11درصد رشد کند و پس از افزایش نرخ فروش، بازار تقاضا کشش کافی داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |