پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 122786 17:59 1399/09/12
روزهای حساس بورس

روزهای حساس بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روزهای حساس بورس

روزهای حساس بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

روز چهارشنبه روز حساسی برای بازار سرمایه بود و این موضوع موجب شد تا بازارسرمایه اندکی رنگ ببازد تا در آینده به بررسی این اوضاع حساس بپردازد.

به گزارش جهان اقتصاد، درآخرین روز معاملاتی هفته رئیس جمهور متن لایحه بودجه را منتشر کرد و صحبت هایی نیز در این مورد داشت. متن بودجه تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه دارد، به عنوان نمونه شنیده شده است که ارز 4200 تومانی از بودجه 1400 حذف شده است. این موضوع برای شرکت هایی که ارز 4200 تومانی می گیرند بسیار خوب است به طوری انتظار افزایش سود سازی این شرکت ها را داریم.

موضوع حساس دیگری که بازار سرمایه به آن واکنش نشان داده است این است که مجلس به دنبال تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» است، این موضوع واکنش های متفاوتی را در بدنه نظام داشته است چراکه دولتی ها با آن مخالفند. با این حال روز چهارشنبه خبر رسید که شورای نگهبان طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را با سه ایراد به مجلس برمی‌گرداند.زمان یک‌ماهه طرح به دلیل مغایرت با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، تغییر عبارت «از زمان تصویب» در مجلس به «از زمان ابلاغ» و بازگشت مجازات سنگین در بند آخر به همان صورت قبلی سه ایرادی است که شورای نگهبان به این طرح مجلس گرفته و به همین خاطر به مجلس بازخواهد گشت. نمایندگان مجلس امروز ایراد شورای نگهبان را اصلاح کردند. براین اساس عبارت«یک ماه» به «دو ماه» و همچنین عبارت «تصویب» به «لازم‌الاجراء» تغییر یافت.

موضوع دیگر که برای بازارسرمایه ناخوشایند بود، موضع گیری بایدن است.  بایدن در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه با مشورت با متحدان و شرکا، در حال مذاکره برای تشدید و طولانی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و رسیدگی به برنامه موشکی هستند، افزود آمریکا همیشه گزینه بازگرداندن سریع تحریم ها را در صورت لزوم دارد و ایران هم این را می داند.

تمام این موارد موجب شد تا در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص‌ کل بورس کار خود را در مدار منفی شروع کرد و طی ۱۵ دقیقه نخست معاملات با افت ۵ هزار واحدی مواجه شد. اما رفته رفته قدرت تقاضا بیشتر شد و شاخص کل هم از کف روزانه خود فاصله گرفت. در نهایت تا ساعت ۱۱ رشد روزانه شاخص کل به ۵۵۰۰ واحد (معادل ۰.۴ درصد) رسید. اما در دقایق پایانی بازار سرمایه مجددا فشار فروش سنگین موجب شد تا بازار نزول کند تا در انتها دو هزار 699 واحد معادل 0.18 درصد ریزش کند.

هم اکنون شاخص کل بازار سرمایه به منطقه روانی کانال یک میلیون 500 هزار واحد رسیده است و شاهد مقاومت سنگین در این محدوده هستیم باید دید در هفته آینده آیا شاخص کل می تواند این محدوده را شکسته و از آن عبور کند. محدوده ای که به مقاومت واعظی معروف شده است.( واعظی در رزمان ریزش بورس پیش بینی کرده بود که مقاومت شاخص کل در منطقه یک میلیون و 500 هزار واحدی قرار دارد و پس از آن شاخص کل رشد خواهد کرد. اما شاخص کل تا یک میلیون و 200 هزار واحد ریزش کرد.)

در روز گذشته همگام با ریزش سهام پالایشی، صندوق پالایشی یکم نیز 6.66 درصد ریزش کرد. بر این اساس خریداران این صندوق در سقف قیمتی معاملات دیروز تاکنون حدود ۲۰ درصد زیان را تجربه کرده‌اند. کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که با توجه به nav بالای این صندوق خرید این سهم توجیه ندارد.

در روز چهار شنبه بعد از ۱۰هفته بالاخره یک شرکت جدید یعنی صنايع چوب خزر كاسپين در بازار سهام عرضه شد. در عرضه اولیه «چخزر» به هر کد معاملاتی حداکثر ۷ سهم در قیمت ۲۵۰۰ تومان تخصیص یافت. به این ترتیب در این عرضه اولیه به هر متقاضی تنها ۱۷۵۰۰ تومان سهام تخصیص یافت تا شاهد یکی از کوچک‌ ترین عرضه اولیه‌های سال ۹۹ باشیم.  در این عرضه اولیه کمتر از ۴.۵ میلیون کد معاملاتی شرکت کردند. به این ترتیب تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه چخزر حدود یک میلیون نفر کمتر از مشارکت‌کنندگان وسپهر بود. همچنین در قیاس با بپیوند که با ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار شرکت‌کننده رکورد بیشترین مشارکت در عرضه اولیه‌ها را در اختیار دارد، شاهد افت ۱.۱ میلیون نفری معادل ۲۰ درصدی شرکت‌کنندگان هستیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |