جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 7857 15:31 1393/09/17
روحانی:  زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده است

روحانی: زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روحانی:  زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده است

روحانی: زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 روحانی با بیان اینکه اگر در یک کشور قبح رشوه، دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد، گفت: آنجا که قبح شکسته شود به جایی خواهد رسید که حکم و راه خدا و حق انکار می‌شود و حتی قانون و آیه شریفه قرآن مورد استهزا قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه خدا نکند به مرزی رسیده باشیم که قبح فساد شکسته شده باشد، گفت: اما گزارشاتی به گوش می‌رسد که زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده در حالیکه در قدیم بیشتر زیرمیری مطرح بود یعنی قبح این مساله وجود داشت.

وی با بیان اینکه نباید در برابر فساد عقب‌نشینی و اعلام ناتوانی کنیم، تاکید کرد: عقب‌نشینی در برابر فساد به معنای زیر پا گذاشتن بالاترین وظیفه یعنی امر به معروف و نهی از منکر است و در واقع به معنای از دست دادن نظام و انقلاب خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: ادامه و گسترش و تعمیق فساد به معنای در خطر افتادن اصل نظام و انقلاب است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مردم نوکر اسم جمهوری اسلامی نیستند، اظهار کرد: مردم نوکر اسلام و جمهوریت هستند یعنی مردم می‌خواهند هم جمهوریت یعنی اراده مردم و هم اسلامیت یعنی فرمان خدا اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید کمربندها را محکم‌تر ببندیم، تصریح کرد: چند ماه پیش که برای ارائه گزارش مبارزه با فساد خدمت مقام معظم رهبری رفتم ایشان فرمودند در این مسیر جدی باشید و تا هر جا که باشد اقدام کنید و من حمایت می‌کنم. پس وقتی رهبری روی این مساله حساس هستند و چنین پافشاری می‌کنند قوای سه‌گانه نیز باید دقت و پافشاری لازم را داشته باشد و مردم هم به صحنه بیایند.

رییس‌جمهور گفت: مردم بدانند اگر خودشان به صحنه نیایند و فداکاری نکنند موقعیت ما در حد لازم و کافی بر امر مبارزه با فساد نخواهد بود چرا که ما نیازمند نظارت عامه هستیم و این ولایت را باید نسبت به هم اعمال کنیم پس اگر می‌خواهیم رحمت خدا شامل ما شود در این زمینه باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

روحانی با طرح این سوال که چرا یک رسانه تهمت می‌زند که یک منکر آشکار است، ادامه داد: چرا یک رسانه یک قوه را استهزا می‌کند و یا یک فرد را بزرگ و فرد دیگر را خار می‌کند و چرا عده‌ای در زیر تابلوی کار خیر به فساد می‌پردازند و با آن برخورد نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه در مساله مبارزه با فساد اول رییس‌جمهور و قوه مجریه و قوه مقننه و قضاییه باید به صحنه بیایند، خاطرنشان کرد: همه قوا و بعد مردم در مساله مبارزه با فساد باید به صحنه بیایند همچنین نهادهای مدنی و روزنامه‌ها، چون مردم و دستگاه‌ اجرایی به تنهایی نمی‌توانند در این مساله کار کنند و باید تمام سندیکاها، انجمن‌ها و احزاب و گروه‌ها نقش خود را ایفا کنند چرا که بدون رسانه و بدون مبارزه عمومی و آمدن جامعه مدنی و حضور مردم در صحنه نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

رییس‌جمهور در ادامه به روایتی از امیرالمومنین (ع) در هنگام آمدن به بازار کوفه اشاره کرد و گفت: مگر با برتری‌جویی بر یکدیگر و فساد و آلودگی می‌توانیم به بهشت و سرای آخرت و رضوان خدا دست یابیم.

چه معنا دارد بنیاد شهید بانک و مرغداری داشته باشد

همچنین در این مراسم رئیس مجلس گفت: اینکه پالایشگاه به وزارت دفاع داده شود یا اینکه بنیاد شهید، بانک، مرغداری و دامداری داشته باشد، چه معنایی دارد؟ اینجاست که بخش خصوصی نمی تواند رقابت کند.

علی لاریجانی افزود: در زمینه شفافیت، قانون سلامت اداری، تصویب شد و در این زمینه آیین نامه هایی از سوی دولت مورد تصویب قرار گرفت. همچنین قانون دولت الکترونیک و قانون مبارزه با پولشویی از جمله این موارد است، اما در مورد عدم انحصارات، سیاست های اصل 44 ابلاغ شد ولی قانون آن ناقص و غلط اجرایی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش خصوصی امروز قدرت رقابت در زمینه اقتصادی را ندارد، انحصارات از یک شکل به شکل دیگر تبدیل شده و دستگاه‌هایی که رانت اطلاعاتی دارند، در این زمینه نفوذ دارند.

لاریجانی گفت: اینکه پالایشگاه به وزارت دفاع داده شود یا اینکه بنیاد شهید، بانک، مرغداری و دامداری داشته باشد و یا اینکه بانک‌ها خود شرکت‌های بزرگ داشته باشند، چه معنایی دارد؟ اینجاست که بخش خصوصی نمی‌تواند رقابت کند.

وی با بیان اینکه مساله انحصارات بسیار جدی است، افزود: این امر خود عامل تبعیض در کشور است تا رقابت به صورت منطق و شفاف نبوده و فساد وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر بنگاه اداری در کشور برای خود بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده است که این اشکال برای ایجاد فضای رقابتی است.

رئیس قوه مقننه افزود: به هم ریختگی در کار کشور در دولت قبل به وفور دیده می‌شد، اما دولت فعلی که قبول دارد این مساله را، باید جلوی به هم ریختگی‌ها را بگیرد، باید اقدامات اجرایی انجام دهد تا فضای برابر برای رقابت در کشور به وجود آید.

لاریجانی گفت: اولین تصمیم مهمی که باید در این جلسه گرفته شود، این است که از این به بعد چنین همایش هایی برپا نشود و به جای آن کارهایی با حضور صاحبنظران به منظور نظرات تخصصی آنها انجام شود.

وی افزود: اگر زمانی نیاز بود که در موضوعات کلان تصمیم‌گیری کنیم، آن زمان می توانیم جلساتی را در سطوح دیگر پیگیری کنیم، فعلا از نظر قانون‌گذاری راه برایمان باز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث مبارزه با فساد دیوان محاسبات، اصل ۹۰، دستگاه قضا و دستگاه های مربوط کارهایی را انجام دادند، علاوه بر آن ستادی که برای این امر تشکیل شده نیز در این دولت بهتر از قبل عمل کرده است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه مساله رکود و عدم رونق اقتصادی عامل دیگر فساد در کشور است، گفت: اگر فقر در کشور داشته باشیم، فسادهای عمومی وجود خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |