جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 4922 16:37 1393/06/02
روحاني: اهل غيرتيم نه غارت

روحاني: اهل غيرتيم نه غارت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روحاني: اهل غيرتيم نه غارت

روحاني: اهل غيرتيم نه غارت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه صنعت دفاعي و آموزش نظامي جمهوري اسلامي ايران بر مبناي بازدارندگي و دفاع است، اظهار داشت که قصد دخالت، سلطه و تجاوز به کشوري و غارت منابع ديگران را نداريم و اهل غيرت هستيم نه غارت.
 به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني امروز (يکشنبه) درمراسم روز صنعت دفاعي در جمع مديران اين صنعت در نخستين روز از هفته دولت افزود: نه قصد دخالت در کشوري، نه قصد سلطه بر کشوري و نه قصد تجاوز به کشوري را داريم و نه مي خواهيم منابع ديگران را غارت کنيم. ما اهل غيرت هستيم نه غارت. ما نمي خواهيم منابع و منافع ديگران را غارت کنيم.
رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: ما در برابر تهديد و طراحي دشمن در برابر استقلال کشورمان دست روي دست نمي گذاريم اما حتي در دفاع، اخلاق و اعتدال را فراموش نمي کنيم.
وي اضافه کرد: ما در عين حال که دربرابر متجاوزان مي ايستيم، تعدي، ظلم و اجحاف را حتي در ميدان جنگ روا نمي دانيم.
** اهل تجاوز نيستيم/قدرت دفاعي ما به نفع همسايگان و کشورهاي اسلامي است نه عليه آنها
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، رييس جمهوري تاکيد کرد: قدرت دفاعي ما هرگز براي تجاوز به هيچ کشوري حتي يک کشور ضعيف نخواهد بود. ما اهل تجاوز نيستيم.
روحاني گفت: همسايگان ما بدانند اگر در صنعت دفاعي توانمند شويم، تنها براي امنيت خودمان نيست بلکه براي امنيت کل منطقه است.
رييس شوراي عالي امنيت ملي گفت: قدرت دفاعي ما عليه دوستان و همسايگان و کشورهاي اسلامي نخواهد بود بلکه به نفع آنها خواهد بود.
** به دنبال رقابت تسليحاتي نيستيم/ براي دفاع از خودمان از کسي اجازه نمي گيريم
رييس جمهوري همچنين اظهار داشت: ما به دنبال رقابت تسليحاتي نيستيم اما براي دفاع از خودمان هرچه لازم بدانيم، تصميم مي گيريم و از کسي اجازه نمي گيريم.
** شرايط ايران، منطقه و جهان راه روشني را به ما ديکته مي کند
روحاني سخنانش را در اين مراسم چنين آغاز کرد: درود و سلام همه ما بر روح آن امام بلند و بزرگواري است که راه ايستادگي و مقاومت را و ايثار و فداکاري را به ما آموخت و سلام بر همه شهيدان مان که استقلال، عظمت و عزت را براي ما به ارمغان آوردند و سلام بر شهيدان صنعت دفاعي و همه آنهايي که در راه پشتيباني نيروهاي مسلح تلاش کردند و مي کنند و خواهند کرد.

رييس جمهوري افزود: شرايط ايران و منطقه و جهان امروز راه روشني را به ما ديکته مي کند؛ اولا ايران، جغرافياي سياسي، ژئوپولوتيکي خاص خود را دارد و کشوري است که در قلب منطقه و يا حتي در قلب جهان با ويژگي هاي خاص فرهنگي و جغرافيايي قرار گرفته است.
** در آينده اي نه چندان دور شاهد جنگ آب خواهيم بود
روحاني تصريح کرد: در کنار اين ايران عزيز، انقلابي به ثمر نشسته است که براي بسياري از قدرت هاي بزرگ خوشايند نيست؛ ادامه اين انقلاب و اوج اين انقلاب براي مستکبران جهاني صداي ناموزوني است؛ آنها فکر نمي کردند در شرايطي که شرق مي گفت دوران دين به سر امده و غرب مي گفت دين ارتجاع و کهنه پرستي است ملتي به نام دين و با انگيزه هاي ديني در برابر همه جهانيان انقلاب را به پيروزي رساندند.
رييس شوراي عالي امنيت ملي اضافه کرد: از طرف ديگر دنياي امروز با مشکلاتي فراوان روبرو است؛ در گذشته هيچ کس فکر نمي کرد جنگي به وقوع بپيوندد به نام جنگ آب؛ آب و خوردنش هميشه سهل بوده است اما امروز هر دو مشکل شده و اين است که امروز همه به صراحت مي گويند در آينده اي نه چندان دور در بسياري از مناطق ما شاهد جنگي به نام جنگ آب خواهيم بود.
رييس جمهوري به مشکلي ديگر به نام مشکل انرژي اشاره کرد و گفت: هرچه زمان بگذرد و منابع انرژي جهان کاسته شود انرژي در اينده به عنوان يک معضل روبروي انسان ها قرار خواهد گرفت؛ امروز بخش انرژي فسيلي صادر شدني کاسته شده و ممکن است در آينده تنها به منطقه خليج فارس محدود شود و روزي صادر کنندگان نفت و حتي نفت و گاز فقط به اين منطقه تعلق داشته باشند.
وي افزود: مشکل ديگري که امروز جهان با آن روبرو شده، مشکل خشونت و افراط گري است، بلاي خانمان سوزي که امنيت و آرامش بسياري از کشورها را بر هم زده و حتي بنيانگزاران خشونت و افراط نيز از آينده اين شرايط نگران هستند.
** در مقام عمل هنوز براي مبارزه با افراط و خشونت کار چنداني نشده است
روحاني با يادآوري شعار "جهان عاري از خشونت و افراطي گري" که در سازمان ملل مطرح شد، گفت: گرچه به ظاهر اين صدا و ندا با استقبال مواجه شد و چند ماهي نگذشته بود که همه جهانيان و کشورها به اتفاق به جهان عاري از خشونت و افراط رأي دادند و حتي کشورهايي که دشمنان خوني جمهوري اسلامي ايران بودند جرات نکردند در برابر اين شعار قد مخالفت علم کنند اما در مقام عمل هنوز براي مبارزه با افراط و خشونت کار چنداني نشده است.
رييس جمهوري گفت: امروز بسياري از کشورها درگير با خشونت و افراط و تروريسم هستند؛ نه تنها رفاه آنها که امنيت آنها، نه تنها جان آنها که ناموس آنها و نه تنها خودشان که فرزندهاي کوچک شان و همه و همه در برابر تيغ افراط و خشونت بي رحم قرار گرفته اند.
رييس شوراي عالي امنيت ملي افزود: متاسفانه امروز در عراق چه اتفاقاتي مي افتد؟ هم کليسا خراب مي شود و هم کنسيه، هم مسجد و هم حسينيه و هم امام زاده.
روحاني گفت: امروز شرايط بسيار عجيبي روبروي ما خودنمايي مي کند، مخصوصا در سه چهار سال اخير و دهه اخير و 14 تا 15 سال اخير که چه جنگ ها و خونريزي ها و چه کشتارهايي در عراق، افغانستان، سوريه، پاکستان، ليبي و مصر اتفاق افتاده است؛ در حالي که کشورهاي صنعتي و پيشرفته و وابستگان آنها در مسير پيشرفت هستند جهان اسلام در نفاق و آتش نفاق مي سوزد و همه پايه هاي توسعه و ترقي زير پاي افراط له شده است.
** مگر مي توان از ثبات منطقه سخن گفت و از ايران حرف نزد
روحاني با اشاره به تاثير ايران در منطقه و جهان گفت: مگر مي شود از ثبات منطقه سخن گفت و از ايران حرف نزد؟ مگر مي توان از امنيت آبراه ها و حمل و نقل انرژي در جهان حرف زد و سخني از ايران به ميان نياورد؟ ايران جايگاه عظيم خود را دارد و به همان نسبت بار مسووليت سنگيني را به دوش دارد.
وي ادامه داد: اگر ايمان به خدا و پيامبر (ص) و جهاد و فداکاري با مال و جان ما يکي شد آن وقت سعادت دو جهان تضمين خواهد شد؛ اگر خطايي هم باشد خداوند آن را مي پوشاند و پيروزي و نصرت را خواهيم ديد.
** در برابر تهديد دست روي دست نمي گذاريم
رييس جمهوري اظهار داشت: به رغم همه حرف ها، دکترين نظام جمهوري اسلامي ايران روشن است ما در برابر تهديد دست روي دست نمي گذاريم و آرام نمي نشينيم اما در عين حال در اخلاق، عدالت و اعتدال را حتي در دفاع فراموش نمي کنيم.
روحاني افزود: ما در عين حال که در برابر متجاوز مي ايستيم، تعدي، ظلم و اجحاف را حتي در ميدان جنگ روا نمي دانيم؛ ماه ها و سال ها شهرهاي ما توسط موشک هاي عراقي گلوله باران مي شد اما امام (ره) اجازه نداد به آنها پاسخ بدهيم و وقتي که بعد از چند سال براي ايشان اعلام کرديم که براي دفاع اين کار لازم است، گفت: هر شهري که مي خواهيد هدف قرار بدهيد 24 ساعت قبل از آن از طريق راديو و تلويزيون به مردم اعلام کنيد.
** قصد غارت منابع و منافع ديگران را نداريم
روحاني اظهار داشت: ما هيچ تهديدي انجام نمي دهيم و همه تحقيقات دفاعي و صنعت دفاعي ما بر اين مبناست که چگونه دفاع کنيم و يا چگونه دشمن را از تجاوز بازداريم. يعني استراتژي ما استراتژي بازدارندگي است.
وي افزود: کشوهايي هستند که ناوهاي هواپيمابرشان، هواپيماهاي شان، بمب هايشان و بمب هاي سنگر شکن شان و ماهواره شان و نيروي دريايي شان همه بر مبناي تصرف، دخالت، سلطه، تجاوز ايجاد شده اما ما نه قصد سلطه و تجاوز داريم و نه مي خواهيم منافع و منابع ديگران را غارت کنيم؛ ما اهل غيرتيم و اهل غارت نيستيم.
روحاني افزود: طراحي، تحقيق، صنعت دفاعي و آموزش نظامي ما همه بر مبناي بازدارندگي يا دفاع است؛ اگر موشک زمين به زمين مي سازيم و طراحي مي کنيم و مخصوصا به دقت آن توجه مي کنيم، به خاطر تاکيد بر اخلاق است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |