جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 10606 16:23 1393/12/05
روایت مصائب اقتصاد ایران از زبان متولیان کشور

روایت مصائب اقتصاد ایران از زبان متولیان کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روایت مصائب اقتصاد ایران از زبان متولیان کشور

روایت مصائب اقتصاد ایران از زبان متولیان کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

«جهان اقتصاد» از هم اندیشی بزرگان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی گزارش می دهد:

روایت مصائب اقتصاد ایران از زبان متولیان کشور

نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی عصر روز دوشنبه در حالی برگزار شد که حرف های شنیدنی بسیاری برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران کشور داشت. در این جلسه محمد رضا نعمت زاده ؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی 13 درصد از منابع بانکهاست درحالیکه این رقم در دنیا به حدود صفر رسیده است.محمدرضا نعمت زاده افزود: اگر بتوانیم سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی را به 3 تا 4 درصد کاهش دهیم عرضه پول بیشتری اتفاق می افتد و تسهیلات اعطایی به تولید بیشتر می شود.وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه حمایت از تولید مقررات ذینفع واحد است که در عین درست بودن اصل آن، مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده است .  

تصمیمات مقطعی و ناپایدار، مشکل کنونی بازار سرمایه

در عین حال، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایت از بازار سرمایه گفت: حمایت از بازار سرمایه تصمیم و اراده استراتژیک دولت است.  بدیهی است ما در این مسیر با فراز و نشیب ها، چالش ها، فرصت ها و تهدیدهای زیادی روبرو هستیم که باید به طوری شایسته با تدبیر نسبت به حل آنها قدم برداریم.نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از مشکلات کنونی بازار سرمایه تصمیمات مقطعی و ناپایدار است، این در حالی است که ما امروز به این عقلانیت رسیده ایم که برای رشد و پیشرفت اقتصادی کشور و بزرگ شدن حجم بازار سرمایه نیازمند تصمیمات منطقی و پایدار هستیم.به عقیده ابوترابی، در قانون اخیر حمایت از تولید که در شورای نگهبان در حال بررسی است، تصمیماتی در این راستا اتخاذ شده که قابل دفاع و پایدار است.وی افزود: هم اکنون اراده جدی برای برون رفت از این فضا با حرکت به سمت قوانین پایدار وجود دارد.وی از دیگر مشکلات فراروی بازار را فضای کنونی کسب و کار عنوان و اضافه کرد: هم اکنون مشکلات فراروی بازار کسب و کار، رصد مشکلات و گشودن گره ها ، دغدغه مشترک دولت و مجلس است که امید می رود با نگاه منطقی بین دو نهاد شاهد قدم های قابل قبول در این راه باشیم.

لزوم خودداری بانک ها از بنگاه داری

علی طیب نیا در حاشیه همایش هم اندیشی فعالان بازار سرمایه که با حضور مسوولان ارشد اقتصادی تشکیل شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی همزمان با کاهش نرخ تورم، اظهارداشت: انتظار دولت این است که نرخ سود سپرده های بانکی متناسب با تورم کاهش یابد اما مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که بانک مرکزی موسسات غیرمنضبط را تحت کنترل در بیاورد.وی افزود: اگر در شرایطی باشیم که بانک های منضبط مصوبات و توافقات را اجرا کنند اما موسسات مالی غیرمنضبط آن را اجرا نکنند مشکلات جدیدی را ایجاد می کند.به گفته طیب نیا، در حال حاضر بانک مرکزی به صورت جدی با موسسات مالی غیرمنضبط و غیرمجاز مقابله می کند و این موسسات یا باید تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرند و یا اینکه منحل شوند، به هر حال این مشکل از گذشته شکل گرفته و هم اکنون در ابعاد گسترده ای وجود دارد.این عضو کابینه دولت یازدهم، تصریح کرد: بانک مرکزی با عزم جدی در حال مقابله با این مشکل است و معتقدیم همزمان با اعمال نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی و بانک ها باید در کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات حرکت کنیم.

عزم دولت برای رفع نواقص و خلاء ها

در ادامه، ولی الله سیف افزود: واقعیت این است که بازار پول نیز مانند بازار سرمایه نوسانات زیادی داشته و هنوز دارد. البته همان اقداماتی که در بازار سرمایه در چند سال اخیر انجام شده اما کافی نیست ، اجرای آن در بازار پول نیز لازم است و باید در این باره اقدامات اساسی و جدی را پیگیری کنیم. وی اضافه کرد: در دولت یازدهم عزم جدی بر این است بدون این که به گذشته برگردیم و عیب ها را بگوییم تصمیم می گیریم، نواقص و خلاء ها را پر کنیم اما بعضی ها با بی انصافی نواقص را گردن نظام جاری می اندازند. سیف گفت: از زمان پرداخت تسهیلات تا زمان شکل گیری مطالبات معوق در بانک ها چهار سال زمان نیاز دارد و این موضوعی نیست که در یک سال و نیم اخیر پرداخت شده باشد.

عرضه نفت خام در بورس انرژی

همچنین بیژن نامدار زنگنه در ادامه نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی گفت: علاوه بر نفت خام می توانیم فرآورده های نفتی مانند ال پی جی ، نفت کوره ، نفت سفید و نفت گاز را با روشهای مختلف مانند پیش فروش، مشتقه و اوراق سلف در بورس انرژی عرضه کنیم.زنگنه گفت: صندوقهای انرژی نیز می توانند در صنعت نفت سرمایه گذاری کنند و وزارت نفت با حضور بخش خصوصی مخالفتی ندارد.وی ادامه داد: اگر قرار است ایران کشوری سربلند و مقتدر باشد، باید افرادی سرسخت و زحمتکش در بخشهای مختلف کشور فعال شوند، به همین دلیل از رانت خوردن خوشم نمی آید و البته معتقدم اگر بنا به رانت خوردن باشد بخش خصوصی هم نمی تواند بخورد.زنگنه تصریح کرد: هرچند سرمایه گذاری بزرگ با مشکلاتی همراه است اما باید برای اداره کشور اقدامهای مناسبی را نیز انجام داد.

حاشیه های بالاتر از متن

به گزارش جهان اقتصاد این جلسه با حواشی جالبی هم مواجه بود از جمله اینکه ابوترابی با صدایی رسا از شبکه بانکی انتقاد کرد و خواستاد انسجام و انضباط همه جانبه در صنعت بانکداری شد. از سویی دیگر وزیر نفت با بیان اینکه درخواست نرخ خوراک 20 سنتی به مجلس در سال گذشته هیچ گاه از طرف وی و وزارن نفت به مجلس داده نشده و کذب است، عنوان کرد: من کرمانشاهی هستم و علاقه مند به ورزش کشتی. در این ورزش جوان مردی حرف اول را می زند. بورسی ها سال قبل آمدند مجلسی ها را روی پل ببرند با پیشنهاد نرخ خوراک 5 سنتی اما به یکباره رکب خوردند و نرخ خورک شد 13 سنت. من برای ورود به دانشگاه فنی تهران در سال 1350 زحمت کشیدم و هیچ گاه دنبال حل حل مسائل آسان برای گرفتن نمره نبودم. از شما هم می خواهم که به دنبال حل مسائل سخت باشید و به دنبال راحتی نباشید.

از سویی دیگر پور ابراهیمی نماینده مجلس نیز با انتقاد از رویکرد وزارت صنعت و معدن و تجارت به بورس کالاگفت: امروز تبصره این وزراتخانه در مورد قیمت گذاری و عرضه کالای پتروشیمی در بورس کالا باعث شده تا نقش این بازار در کشف قیمت عادلانه و شفاف کالا کم رنگ شده و عملاً به دلالی در خارج از این بازار دامن بزند. وی سهام عدالت و هیات مدیره این شرکت ها را یکی از زمینه های فساد در آینده ای نزدیک عنوان کرد و خواستار بازگرداندن مدیریت آن به دولت شده است. طیب نیا وزیر اقتصاد نیز با برشمردن اهمیت جایگاه بازار سرمایه گفت: امروز افزایش سرمایه بانک ها از نان شب واجب تر است. وی در عین حال گفت اگر نهادهایی از جمله شرکت های کارگزاری به عنوان موسسات رسمی پذیرفته شده باشند هزینه های اعتباری آنها به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی پذیرفته خواهد شد در غیر اینصورت خیر. وی در عین حال با تاکید بر لزوم کاهش نرخ بهره بانکی متناسب با کاهش تورم عنوان کرد: وقتی نرخ سود بانکی در اردیبهشت ماه امسال کاهش یافت برخی بانک های غیر منضبط این موضوع را نپذیرفتند و عملاً باعث شد تا منابع بانک های منضبط به سمت بانک ها و موسسات غیر منضبط گرایش یابند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |