پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6268 13:40 1393/08/06
روانچی: اکنون هنگام تصمیم گیری سخت 1+5 است

روانچی: اکنون هنگام تصمیم گیری سخت 1+5 است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
روانچی: اکنون هنگام تصمیم گیری سخت 1+5 است

روانچی: اکنون هنگام تصمیم گیری سخت 1+5 است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

«مجید تخت روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: طبقه بندی تحریم ها را قبول نداریم و غرب باید تحریم ها علیه ایران را یکجا بردارد

.به گزارش ایرنا، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه درباره نحوه لغو تحریم ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد تحریم ها دانه دانه لغو شود یا اینکه توافق شکل دیگری پیدا کند.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: ما طبقاتی برخورد کردن با تحریم ها را قبول نداریم؛ یعنی یک طبقه تحریم های اقتصادی، یک طبقه تحریم های تجاری و یک طبقه تحریم های سیاسی و یا چیزهای مختلف باشد، بلکه با تحریم ها باید بصورت واحد برخورد شود.

** لغو پله به پله تحریم ها مورد قبول نیست

روانچی با تاکید مجدد بر اینکه اینکه لغو تحریم پله به پله از نظر ما قابل قبول نیست، اظهار داشت: اینکه تحریم ها باید برداشته شود، مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه ای که به کار رفته لغو تحریم ها است و ما به کمتر از این رضایت نمی دهیم.

وی با انتقاد از زیاده خواهی های غرب به آنان توصیه کرد: اگر قرار است تصمیم سختی بگیرند، الان موقع آن بوده و این کار شدنی است اگر واقعا اهل مذاکره باشند.

روانچی گفت: ظاهر قضیه، آنها هم علاقه مند هستند این مساله حل شود اما نباید فراموش کرد کسانی هستند که می خواهند این فرایند را تخریب کنند و ما در گذشته هم شاهد بودیم که اینها این تلاش ها را انجام دادند و به نتیجه نرسیدند و الان زمانی است که اینها باید این تصمیم را بگیرند.

** به فکر تمدید مذاکرات نیستیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: ما به فکر تمدید مذاکرات نیستیم و تلاش می کنیم در زمان مشخص به نتیجه دلخواه خود برسیم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه گفت: اگر غربی ها واقعاً دنبال حل مساله هسته ای هستند، نباید دنبال بهانه جویی باشند و باید با واقعیت های ایران کنار بیایند.

** غنی سازی را به عنوان «دکور» نمی پذیریم

روانچی درباره غنی سازی و میزان آن نیز گفت: چشم اندازی که در مورد غنی سازی داریم به آن خواهیم رسید و این هدف ما است.

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه اصل غنی سازی را «دکوری» نمی پذیریم، اضافه کرد: اصلا قابل تصور نیست شما با یک برنامه غنی سازی دکوری بتوانید به میزان 190 هزار سو برسید.

ی با بیان اینکه واقعیت های غنی سازی در ایران نمی تواند فراموش شود، ادامه داد: اینکه ما اکنون چه اندازه غنی سازی می کنیم و کمتر و دور از این میزان غنی سازی، مورد پذیرش ما نیست.

وی با بیان اینکه ما به مرحله پیشرفته از غنی سازی رسیده ایم، تاکید کرد: اگر کشوری بود که تازه می خواست فعالیت های استارت غنی سازی را انجام دهد، شاید می شد جلوی آن را گرفت اما برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفته است.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: هم در بحث اراک و هم در بحث نطنز، واقعیت های موجود در صحنه ایران را نمی شود پاک کرد بلکه باید با آن کنار بیایند.

** استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید جزء برنامه ما است.

روانچی درباره تعداد سانتریفیوژها هم تصریح کرد: درحال مذاکره هستیم. استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید جزء برنامه ما است. اینها از نسل یک است و تعدادی از نسل دو هم داریم و هدف ما این است که از نسل های جدید استفاده کنیم و حرکت ما به سمت جلو است.

وی افزود: به مرور که بحث طرح و توسعه ما تمام می شود بحث جایگزینی در مذاکرات داریم و بالاخره باید بتوانیم از توانایی هایی که داریم، استفاده کنیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات در زمان تعیین شده (24 نوامبر/ سوم آذرماه) گفت: ناامید نیستیم و فکر می کنیم شدنی است. اگر غربی ها واقعا دنبال حل مساله هستند، در چارچوب خطوطی که تعیین شده ما در یک ماه می توانیم تمامش کنیم ولی ما یک طرف نیستیم، طرف مقابل هم هست.

روانچی درباره چند صدایی گروه 1+5 نیز اظهار داشت: شما نمی توانید انتظار داشته باشید که 6 کشور موضع واحدی داشته باشند؛ ما به دنبال این هستیم که به حق خودمان برسیم و طرف مقابل هر طور دوست دارد مذاکره کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |