جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 8412 18:13 1393/10/08
رنج نامه ساکنان بن‏ بست «شیده»

رنج نامه ساکنان بن‏ بست «شیده»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رنج نامه ساکنان بن‏ بست «شیده»

رنج نامه ساکنان بن‏ بست «شیده»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

انتظار کارکنان صنعت هوانوردی برای خانه‏ دار شدن ۹ ساله شد

مهدی زاهدی- هنگامی که در سال ۱۳۸۳ هیاتی تحت عنوان هیات پنج نفره واگذاری واحدهای مسکونی در پرند با هدف تهیه مسکن کارکنان بخش حمل و نقل هوایی شکل گرفت، هیچ از یک از متقاضیان این طرح حتی خیال هم نمی‏کردند که در حدود ده سال بعد از آن، این پروژه نه تنها به سرپناهی برای آنها تبدیل نشود بلکه به دلیل تحمیل هزینه‏ های سنگین مالی به عنوان یکی از معضلات روحی آنها مطرح و باقی ارکان زندگی‏شان را تحت الشعاع قرار دهد.

تعاونی مذکور با هدف خانه ‏دار کردن افرادی که همگی از خانواده بزرگ صنعت هوانوردی کشور بودند تاسیس شد، پس از انعقاد تفاهم‏ نامه‏ ای میان وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن وقت در همان سال، وارد فاز جدیدی شد و یک سال پس از این تفاهم، مدیران این تعاونی که از مسوولان ارشد شرکت فرودگاه‏ها و سازمان هواپیمایی کشوری بودند طی فراخوانی با آرم شرکت فرودگاههای کشور از متقاضیان مسکن دعوت کردند در این طرح ثبت‏ نام کنند.

براساس تفاهم‏نامه‏ ای که ذکر آن رفت مقرر شد در شهر جدید پرند سه پروژه در سه فاز ۳۱۰ واحدی، ۱۱۰۰ واحدی و ۴۰۰۰ هزار واحدی ساخته و به متقاضیان تحویل شود که البته براساس آنچه اعضا و نمایندگان اعضای این پروژه‏ ها می‏گویند به غیر از فاز ۳۱۰ واحدی که البته متعلق به اکثر مدیران بود و آن هم در زمانی به مدت ۷ سال ساخته و واگذار شد، سرنوشت ۲ فاز ۱۱۰۰ و ۴۰۰۰ واحدی همچنان در هاله‏ ای از ابهام است.

اعضای تعاونی مذکور که بعدها در سال ۱۳۸۷ به نام تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هوایی "شیده" تغییر نام داد معتقدند در سال ۱۳۸۴ با اعتماد به لوگوی شرکت فرودگاههای کشور و سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به ورود و سرمایه گذاری در پروژه ۱۱۰۰ واحدی کردند، اما امروز و پس از حدود ۹ سال از این اقدام و به رغم پرداخت تمامی آنچه سهم متقاضیان این طرح اعلام شده بود هنوز به سر پناهی که وعده‏اش را داده بودند نرسیده‏ اند.

احتمال تصرف واحداهای تحویل نشده!

ماجرا اما به همین خلف وعده ختم نمی‏ شود؛ به گفته نمایندگان اعضای این تعاونی، بانک مسکن قرار شد به ازای هر واحد در این پروژه مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام در اختیار تعاونی قرار دهد که پس از تکمیل این واحدها، اعضا به به صورت اقساطی این مبلغ را بازپرداخت کنند، اما نتیجه اقدامات مدیریت این تعاونی به این نقطه ختم شد که در حال حاضر اعضای این تعاونی با احتساب کل این وام به همراه جریمه دیرکرد و سود مشارکت آن، مبلغی در حدود ۵۲۰ میلیارد ریال به بانک مسکن شعبه کریم‏ خان‏ زند بدهکار شده اند و براساس گزارش‏ های رسیده بانک درصدد به مزایده گذاشتن این واحدها برآمده است!

این داستان در پروژه ۴۰۰۰ واحدی هم کم و بیش به همین منوال پیش رفته است؛دراین فاز هم فراخوان با لوگوی شرکت فرودگاههای کشور انجام گرفت و متقاضیان با پرداخت مبالغی از ۹ تا ۱۵ میلیون تومان به صورت نقد و اخذ تسهیلات ۱۴ میلیونی و همچنین ۵ میلیون تومانی در ۴ قسط وارد این پروژه شدند.و البته ۵۰ میلیون ریال وام بانک ملی شعبه فرودگاه مهرآباد که تسویه شده است.

براساس آنچه از مدارک ارایه شده توسط اعضای این تعاونی به دست آمده است، تاریخ شروع کار اول آذر ۸۸ و مدت زمان تحویل ۳۶ ماه عنوان شده بود، با این حال اما پس از گذشت حدود ۶۰ ماه متقاضیان می‏گویند این پروژه حتی به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی هم نرسیده و کارگاه ساخت مسکن حدود ۱۸ ماه است که به صورت نیمه تعطیل درآمده است!

نمایندگان اعضای تعاونی شیده می‏گویند: اطلاع یافته ایم سرنوشت زمین ۷۴ هکتاری که از طرف شرکت عمران شهر جدید پرند درسال ۱۳۸۷ به تعاونی برای ساخت مسکن ۴۰۰۰ واحدی در جنوب فاز ۳ شهر جدید پرندآنهم با شرایط تقسیط واگذار شده بود به دلیل پرداخت نشدن اقساط آن توسط تعاونی شیده، در معرض خطر قرار گرفته، به طوری که نیمی از این قطعه زمین (۳۸ هکتار ) آن در حا ل استرداد از این تعاونی می باشد.

بی اعتمادی حاصل اعتماد شد!

با این اوصاف امروز آنچه برای اعضا باقی مانده است بی‏ اعتمادی کامل به وعده‏ هایی است که در این سا‏لها با تغییر مکرر زمانبندی پروژه به اعضا داده شده است. این بی‏ اعتمادی تا بدانجا پیش رفته است که "ساکنان بن‏ بست شیده" به تمام مسایل مالی مدیران این تعاونی شبهه وارد کرده‏ اند و خواستار شفاف‏ سازی مسوولان عالی رتبه سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاههای کشور شده‏اند.

در نامه، یا به معنای دقیقتر آن، رنج نامه‏ ای، که اعضای این تعاونی به دفتر روزنامه جهان اقتصاد فرستاده‏ اند، همگی آنها متفق القول سوالاتی را مطرح کرده و خواستار پاسخ گویی مقامات مسوول به این سوال‏ها و درصورت اثبات ادعا، تغییر هیات مدیره این تعاونی شده اند.

آنها خواسته اند بدانند علت تغییر نام و ماهیت تعاونی از هیات پنج نفره واگذاری واحد مسکونی در پرند به تعاونی انبوه ساران مسکن حمل ونفل هوایی " شیده: چه بوده و به چه علت پروژه ۱۱۰۰ واحدی بعداز ۹ سال به سرانجام نرسیده است.

اعضای تعاونی مسکن شیده پرسیده اند: با وجود اینکه آقای قدیمی که به عنوان اولین رییس تعاونی (منصوب شده از طرف سازمان هواپیمایی کشوری) مذکور فعالیت می کرد و در حال حاضر مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران است چرا احساس تکلیف وتعهدی نسبت به وامهای اخذ شده از بانک نکرده ودر جلسات حضور ندارد و اگر گفته می شود ایشان استعفا داده آیا این منطقی است که بعداز گرفتن وام استعفا داده باشد؟وبه چه دلیل در حال حاضر از سه نفر هیات مدیره، تنها آقای باقرزاده آنهم در روزهایی که خود اعلام می نماید حاضر شده پاسخگویی کند ودیگراعضا حتی حضور فیزیکی هم ندارند؟

آنها در سوالات خود یادآور شده اند در مورد فروش واحدهای پروژه ۴۰۰۰ واحدی آماردقیقی از اعضا ارائه نشده و اطلاع رسانی صورت نگرفته است ضمن اینکه تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر بصورت خود جوش توسط اعضا شناسایی شده واحتمال می رود تعداد نفرات بیش از ۱۰۰۰ نفر باشند.

متقاضیان تعاونی مسکن مذکور اعلام کرده اند: متولیان "شیده" همواره با ارایه بهانه هایی همچون افزایش نرخ دلار،تحریم ،تورم ،مشکلات پیش آمده در سیستم بانکی جهت دریافت تسهیلات ظهور مسکن مهرو .... تاخیرهای به وجود آمده را توجیه کرده اند که البته برای ما اعضا قابل قبول نیست چرا که در همین شرایط خیل عظیمی از مسکن مهر و دیگر تعاونی های انبوه سازان پروژه های خودرا تکمیل نمودند.

روزنامه جهان اقتصاد آمادگی دارد، تا واکنش‏های در خور مسوولان و متولیان این صنعت مهم را از یک سو و پاسخ‏های اتهام خوردگان احتمالی این گزارش را به صورت مشروح پوشش دهد.گفتنی است تمامی اسناد مربوط به این پروژه در دفتر روزنامه موجود است.

چالشهای پروژه "شیده" از زبان نماینده اعضای تعاونی

فرهید لطفی منش:  واحد های مسکونی پرند در دو پروژه ۱۱۰۰ واحدی از سال ۱۳۸۴ و ۴۰۰۰ واحدی از سال ۱۳۸۷ به کارکنان سازمان حمل و نقل هوایی توسط هیات پنج نفره واگذاری واحد مسکونی در پرند که بعدها بنام تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل هوایی (شیده) تغییر نام یافت، پیش فروش شد، اما این تعاونی تا به حال به تعهدات خود در ساخت این واحدها عمل نکرده است.

یکی از نمایندگان اعضای تعاونی شیده در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد با اعلام مطلب فوق،مشکلات پیش آمده برای اعضای این تعاونی را تشریح کرد و در این رابطه گفت: تمامی واحدهای پروژه ۱۱۰۰ واحدی و حدود۱۳۵۰واحد از واحدهای پروژه ۴۰۰۰ واحدی به کارکنان سازمان حمل و نقل هوایی پیش فروش شده است. واگذاری واحدهای فاز ۱۱۰۰ واحدی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد، در این پروژه دو سوم آورده افراد بصورت نقدی بود و مابقی بصورت اقساط، که تمامی اعضا سهم آورده نقدی خود را پرداخت کرده اند.

وی با اشاره به موضوع وام ۱۰ میلیونی گفت: بخاطر این وام گرفته شده وعدم بازپرداخت توسط تعاونی، با بانک مسکن به مشکل برخورده ایم و حتی احتمال به مزایده گذاشته شدن واحد های این پروژه هم وجود دارد. که تحقق تصمیم جدی بانک باعث خواهد شد تا با واگذار شدن واحدها به بانک از این پس اعضا با بانک سر و کار داشته باشند و وضعیت برای اعضا دشوارتر شود.

وی ادامه داد: این واحد ها باید پروژه ۱۱۰۰ واحدی درسال ۱۳۸۹ و پروژه۴۰۰۰ واحدی در سال ۱۳۹۱ به افراد واگذار می شد اما در حال حاضردر ۱۱۰۰ واحدی بطور میانگین ۷۳ درصد و در ۴۰۰۰ واحدی حتی ۲۰ درصد هم در ساخت این پروژه پیشرفتی حاصل نشده و برخی از بلوک ها حتی به مرحله گود برداری هم نرسیده اند.

وی ازاقدام غیر قانونی هیات مدیره در تغییر نام تعاونی،سخن به میان آورد و گفت:در سال ۱۳۸۷،بدون برگزاری مجمع عادی یا فوق العاده و بدون اطلاع رسانی به اعضا،هیات واگذاری پرند به نام تعاونی انبوه سازان مسکن حمل و نقل شیده تغییر نام داد. همچنین از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ آقای قدیمی هم مدیر کل فرودگاه امام و هم رییس هیات مدیره این تعاونی بود که بر اساس اصل ۱۴۴ قانون اساسی، این اقدام به نوعیخطای قانونی محسوب می شود . تا اینکه در سال ۱۳۹۰به گفته آقای قدیمی، به درخواست وزیروقت راه و شهرسازی وقت (آقای نیکزاد) این تعاونی استعفا دادند و آقای باقرزاده رییس هیات مدیره این تعاونی شد.

این نماینده اعضای تعاونی، جلسات برگزار شده با حضور رییس جدید را نیز بی نتیجه دانست و گفت:در حال حاضر نزدیک به ۴ ماه است اعضای تعاونی با آقای باقرزاده جلساتی داشته اند و خواهان برطرف شدن مشکلاتشان بودند، اما وی با وعده وعیدهای خود قول پرداخت بدهی پیمانکاران و اتمام پروژه را می دهد،اما تا به حال نه تنها هیچ اقدام موثری برای حل مشکلات اعضا انجام نداده بلکه پیمانکاران را هم وارد ماجرا کرده و با واگذاری برخی واحدها به آن ها (بصورت تهاتر) به اصطلاح آن ها را تشویق به تکمیل این پروژه کرده است.

وی افزود: بیست ویکم آذر ماه امسال جلسه ای در شهر پرندبا حضور اعضای تعاونی برگزار شد. در این جلسه ۷ نفر از اعضا به عنوان نماینده انتخاب شدند اما در این جلسه هیچ یک از اعضای هیات مدیره شرکت نکرده بودند.جلسه ای دیگر هم در دی ماه امسال با حضور هیات مدیره، اعضای تعاونی و شورای شهرجدید پرند برگزار شد و باز هم وعده و وعیدهایی داده شد، که انتظارنمی رود هیچکدام از آن ها عملی شوند.

این نماینده ادامه داد: در تیرماه ۱۳۹۳ یک تجمع توسط اعضا در مقابل سازمان هواپیمایی با حضور حدود ۱۵۰ نفر از اعضا برگزار شد اما هیچ توجهی از سوی سازمان به تجمع کنندگان نشدو تنها پاسخشان این بود که به ما ارتباطی ندارد.

وی مشاغل مرتبط به حمل و نقل هوایی بسیار حساس دانست و افزود: مشکلات ایجاد شده برای این قشر و تاثیر سویی که بر روح و روان ان ها گذاشته، ممکن استباعث شود،خطرات جبران ناپذیری این سیستم را تهدید کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |