سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7817 16:29 1393/09/16
رنج بازار از نبود بازارگردان هاي حرفه اي

رنج بازار از نبود بازارگردان هاي حرفه اي

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رنج بازار از نبود بازارگردان هاي حرفه اي

رنج بازار از نبود بازارگردان هاي حرفه اي

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمد امين ناطقيان: تابلوي معاملات تالار حافظ همچنان رنگ قرمز را به خود مي بيند. اين در حاليست که شاخص بورس از تاريخ 3 آذر تا کنون 4779 واحد ريزش داشته است.

بسياري از کارشناسان پيش بيني مي کردند روند رو به کاهش قيمت نفت و کاهش درآمدهاي نفتي دولت باعث سهم خواهي دولت از صنايع شود و براي جبران کسري بودجه خود رو به بازار سرمايه آورد، اما تجربيات يک سال گذشته نشان مي دهد دولت براي جبران اين مسئله جايگزين هاي ديگري در آستين خود دارد.روند کاهشي داد و ستد سهام را مي توان در عدم نتيجه اجرايي مذاکرات هسته اي تا به امروز و کاهش قيمت چشمگير نفت طي سال 2014 دانست. کارشناسان عقيده دارند که اين دوره را مي توان "دوره صبر و انتظار" دانست. اما مي شود اميدوار بود که با کاهش سهم دولت از درآمد صنايع ، روح تازه اي به کالبد بي جان اين روز هاي بازار سرمايه دميده شود. متن بودجه پيشنهادي دولت و همچنين افزايش 22 درصدي درآمدهاي مالياتي و کاهش سهم صندوق توسعه از درآمد هاي نفتي سال گذشته به 20 درصد نيز بيانگر همين مسئله نيز بوده است.

در اين باره سنا مي نويسد:با توجه به متن بودجه پيشنهادي دولت شاهد نوسانات قابل توجهي در قيمت حامل هاي انرژي نخواهيم بود زيرا سقف ثابت درآمد هاي دولت از اجراي هدفمندي يارانه ها تغيير قابل توجهي نسبت به سال 93 ندارد.در بازار پر التهاب کنوني، تالار شيشه اي پايتخت از نبود بازارگردان هاي موثر رنج مي برد در حالي که سهامداران عمده اي که سهام خود را در قيمت هاي بالا عرضه کردند نيز در حال حاضر نقش فعالي را در بازار ايفا نمي کنند.در بازارهاي بين المللي وقتي ارزش سهام و بازار کاهش مي يابد، اين سهامداران يا همان بازگردان ها هستند که با اتخاذ استراتژي هاي خاص سعي مي کنند بازار را از نوسانات نجات داده و روند بازار را مشخص مي کنند، در صورتي که متاسفانه در بعضي از موارد شاهد اين هستيم که حقوقي ها هم هيجاني عمل مي کنند و دنباله رو معاملات حقيقي ها هستند.

تمديد مذاکرات هسته اي و گشايش هاي سياسي در روابط ايران و دنيا که بزودي شاهد خواهيم بود را هم مي توان به نوعي خوش خبري براي بازار دانست و آن را راهرويي براي بازگشت رونق و اميد به آينده دانست و افق روشن تري را براي صنايع ترسيم کرد.با ارائه به موقع بودجه و مشخص شدن موضع دولت مي توان فضاي آينده بازار سرمايه را روشن و اميدوارانه دانست و نتيجه گرفت: گرچه هواي کنوني بازار سرمايه صبر و انتظار است اما به سرمايه گذاران توصيه مي شود بلند مدت در بازار بمانند و از داد و ستد هاي هيجاني بپردارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |