جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 139131 13:57 1400/02/05
رفع موانع و پشتیبانی از تولید در زیر بخش‌های شیلاتی در سال 1400

رفع موانع و پشتیبانی از تولید در زیر بخش‌های شیلاتی در سال 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رفع موانع و پشتیبانی از تولید در زیر بخش‌های شیلاتی در سال 1400

رفع موانع و پشتیبانی از تولید در زیر بخش‌های شیلاتی در سال 1400

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، نبی‌الله خون‌میرزایی در رابطه با برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: برای دستگاه‌های متولی امر تولید مانند شیلات، رفع موانع و تسهیل امور یکی از ماموریت‌ها و ضرورت‌های کار است.

وی افزود: با توجه به انتخاب شعارهای ۱۰ سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری، تأکید بر موضوعات اقتصادی از اصلی‌ترین محورها و برنامه‌های ایشان و دولت بوده است اما از سال ۹۸ تأکید بر روی موضوعات اقتصاد مقاومتی و تقویت رویکردهای آن بیشتر شد و در سال ۹۹ این رویکردها با توجه جهش تولید، رشد بیشتری پیدا کرد.

خون‌میرزایی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی به خاطر بروکراسی اداری، اعطای مجوزهای متعدد و کندی سیستم بانکی تصریح کرد: با توجه به این موانع، تاکید بر شعار سال (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها) می‌تواند باعث دلگرمی به بهره برداران و رفع موانع تولید شود.

وی با بیان این که کشور ظرفیت‌های تولیدی بالایی در بخش شیلات دارد، گفت: سازمان شیلات به عنوان یکی از زیربخش‌های وزارت جهاد کشاورزی و متولی تولید غذا، نقش بسیار بالایی در امنیت غذایی کشور دارد، بنابراین مطالبق با شعار سال وظیفه رفع موانع را در چارچوب ضوابط و قانون بر عهده خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰ در قالب شعار سال بتوانیم تکالیف خود را در زمینه‌های آبزی‌پروری، صید، فرآوری، بسته بندی، پایش بازار، صادرات، بهبود تراز تجاری و مصرف سرانه آبزیان به سرانجام برسانیم.

افزایش خوداتکایی در تولید تخم چشم‌زده ماهی در سال جاری

وی در رابطه با رویکرد بخش صید و صیادی در سال جاری گفت: بخش صیادی همانند گذشته اهداف خود را با صید مسئولانه، توجه به پایداری ذخایر و همچنین صید از منابع کمتر برداشت شده، افزایش کیفیت محصولات صیادی و تقویت فرآوری و بسته بندی به پیش خواهد برد.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: کیفیت محصولات را با همکاری‌های این سازمان با یونیدو افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به این که در حوزه آبزی پروری پرورش ماهیان گرمابی، سردآبی، خاویاری، زینتی و تیلاپیا را توسعه خواهیم داد، افزود: در زمینه خودکفایی در تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل آلا و مولدسازی برای این نوع ماهی هم، اقدامات سال گذشته را ادامه خواهیم داد.

خون‌میرزایی ادامه داد: سال گذشته واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل آلا نسبت به دو سال گذشته به یک سوم رسید و بخش اعظم نیاز کشور از تولید داخل تامین شد، همچنین مولدسازی ماهی قزل آلا را در دستور کار داریم که امیدواریم سطح خوداتکایی را ارتقا دهد.

وی در رابطه با پرورش ماهی در دریا خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات سال ۹۹ و افزایش ضریب خوداتکایی در تولید تجهیزات این صنعت به بیش از ۷۰ درصد، امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم این خوداتکایی را به مرز ۱۰۰ درصد برسانیم تا به پشتوانه آن، با تامین خوراک و بچه ماهی میزان پرورش ماهی در دریا را افزایش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال سعی می‌کنیم همانند سال‌های گذشته نسبت آبزی‌پروری به صید را افزایش دهیم، همچنین تجهیز، تقویت یگان حفاظت و ایجاد زنجیره‌های تولید و توسعه آبزی پروری با استفاده از مکانیزاسیون را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید و تکثیر ماهیان خاویاری عنوان کرد: روند شتابنده توسعه مزارع ماهیان خاویاری و تولید گوشت و خاویار را در سال ۱۴۰۰ ادامه می‌دهیم و امیدواریم به دست آورد بزرگی در این زمینه برسیم.

توسعه مزارع پرورش میگو تا پایان دولت دوازدهم

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با پرورش میگو در کشور بیان کرد: با توجه به زیر ساخت‌های ایجاد شده و تنوع بازارهای صادراتی به دست آمده، امیدواریم بتوانیم تولید داخل را بیش از پیش توسعه دهیم و سطح زیر کشت میگو در سال جاری یک جهش بالایی داشته باشد.

وی با اشاره به این که توسعه مزارع پرورش میگو تا پایان دولت دوازدهم افزایش چشمگیری خواهد داشت، افزود: مزارع و مجتمع‌های پرورش ما در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امسال به چرخه تولید اضافه خواهد شد و همچنین توسعه پرورش میگو در استان گلستان را خواهیم داشت.

خون‌میرزایی با اشاره به این که سال گذشته در تامین مولدهای عاری از بیماری اصلاح شده بهتر از سال‌های ۹۸ و ۹۷ عمل شد، ابراز امیدواری کرد: به پشتوانه این مولدین سالم و باکیفیت وارد شده، پرورش دهندگان میگو بتوانند با اطمینان خاطر بیشتر تولید امسال را به پیش ببرند.

وی در رابطه با تولید ماهیان زینتی گفت: تولید ماهیان زینتی در کشور روند رو به رشدی دارد و با تنوع بازارهای صادراتی امیدواریم روند تولید افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پرورش تیلاپیا در ۴ استان دارای مجوز خاطرنشان کرد: امسال تولید تیلاپیا در این ۴ استان بیش از سال‌های گذشته خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم به اهداف برنامه ششم توسعه برسیم.

وی با بیان این که کارگروهی برای تحقق شعار سال و افزایش تولید در سال ۱۴۰۰ ایجاد شده است، تصریح کرد: در این زمینه پیگیری‌های لازم با سازمان‌های جهاد کشاورزی، استانداری‌ها و بخش‌های شیلاتی در سراسر کشور انجام شده است تا گزارشات مربوطه در اختیار کارگروه رفع موانع تولید گذاشته شود.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: یکی از موانع کار مربوط به تامین سرمایه و نهاده‌های مورد نیاز بخش است که اقدامات خوبی در ستاد وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی در رابطه با افزایش اعتبارات شیلات در بودجه ۱۴۰۰ گفت: با این ردیف بودجه، بدهی ۱۳ ساله شیلات به کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند صفر خواهد شد و می‌توانیم از ظرفیت‌های صید فراساحل در اقیانوس هند بدون دغدغه استفاده کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |