جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 118709 08:59 1399/08/18
رفتارهای هیجانی در بازار سهام رخ داده است

رفتارهای هیجانی در بازار سهام رخ داده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رفتارهای هیجانی در بازار سهام رخ داده است

رفتارهای هیجانی در بازار سهام رخ داده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «امین موسوی» با اشاره به پیش بینی روند معاملات بازار اظهار داشت: زمانی می‌توان روند بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد که معاملات آن طبق قاعده و قانون پیش رود، بازار سهام اکنون از روند تحلیلی خود خارج شده است وهمه رفتارهایی را که در بازار شاهد هستیم در قالب احساسات و هیجان خلاصه می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که روند اصلاحی بازار ناشی از احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

وی افزود: اگر قرار بود بورس براساس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش رود باید به سمت ایجاد صف‌های خرید در بازار پیش می رفتیم و حمایت‌های بیشتری از بازار صورت می‌گرفت، به همین دلیل در وضعیت فعلی ایجاد صف فروش در بازار و در همه نمادها منطقی به نظر نمی‌رسد.

موسوی اظهار داشت: گروهی مانند صنایع غذایی که محاسبه آنها براساس ریال انجام می‌شود می‌توانند از کاهش نرخ دلار منتفع شوند اما به دلیل ایجاد رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران با صف‌های فروش همراه شدند که این روند چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هسته اصلی اتفاقات رخ داده در بورس، شکل‌گیری عدم اعتماد در معاملات این بازار است، گفت: رفتارهای هیجانی در بازار سهام رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: بازار سهام در گذشته هم شاهد افت و ریزش های سنگین بود، اما اصلاح های انجام شده در مدت زمان طولانی، با شیب بسیار ملایم و همراه با نقدشوندگی رخ داده است، تا به حال بازار چنین اصلاحی را در مدت زمان کوتاه سه ماهه تجربه نکرده بود.

موسوی اظهار داشت: روند معاملات بورس اکنون از پیش‌بینی‌ها خارج شده است، در ابتدا باید کلیت بازار به تعادل برسد تا بتوان حدس و گمان‌هایی را نسبت به روند آینده بازار اعلام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روندی که اکنون بازار در پیش گرفته است غیرمنطقی به نظر می‌رسد، گفت: ۶۰ درصد از ارزش بازار را صنایع دلاری محور تشکیل می‌دهند، در بررسی گزارش ماهانه شرکت‌ها شاهد هستیم که نرخ دلار در گزارش این شرکت‌ها بین ۱۸ تا ۲۳ هزار تومان بوده است و هیچ صنعتی تحت تاثیر دلار ۳۰ هزار تومان قرار نگرفت که حالا بخواهد با افت دلار در محاسبه سود و سودآوری شرکت‌ها تغییری ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام اکنون برای سرمایه‌گذاری بسیار ارزنده به نظر می‌رسد، افزود: اگر نرخ سود سپرده در بانک‌ها تا 22 درصد افزایش یابد، با توجه به وضعیت حاکم در کشور اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد و این نرخ سود جذابیتی را برای سرمایه گذاری نخواهد داشت.

موسوی با بیان اینکه بازارهای موازی در مقایسه با بورس از پتانسیل و جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری برخوردار نیستند، افزود: اکنون تنها مشکل موجود در بورس موضوع نقدشوندگی است که در صورت برطرف شدن آن می توان شاهد روزهای خوبی در این بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بازار با روند منطقی تری به سمت اصلاح پیش می رفت و معاملات آن براساس تحلیل ها صورت می گرفت، بازار به این شکل در نمی‌آمد.

وی خاطرنشان کرد: کلیت بازار سهام اکنون و بعد از اصلاح های ایجاد شده هیچگونه حبابی ندارد و اکثر سهام حاضر در بازار کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند. موسوی نسبت به آینده بورس اظهار امیدوار کرد و افزود: مشکلی که اکنون در بازار وجود دارد عدم رفتار درست و متناسب با بازار از سوی سهامداران حقوقی است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم هماهنگی در نهادهای ناظر، معاملات بازار را متزلزل کرد و باعث خدشه دار شدن اعتماد سهامداران در بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر برخورد سنجیده تری با بازار صورت می گرفت دیگر شاهد چنین اصلاحی در بازار نبودیم، افزود: اکنون روندی در معاملات بازار سهام حاکم شده است که حتی سهام ارزنده که با موقعیت و آینده خوبی در بازار برخوردارند خریدار ندارند، بازار اکنون از نبود تقاضا رنج می برد.

موسوی تاکید کرد: سهامداران بهتر است از معاملات مکرر در بازار خودداری کنند، برخی با کوچکترین اخباری در صف های فروش قرار می گیرند و سهام خود را با کمترین قیمت به فروش می رسانند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر فرآیند بازارگردانی را که سازمان بورس آن را مطرح کرده بود، سریع تر پیش رود می توان شاهد بهبود روند معاملات بازار بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |