جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 3535 12:54 1393/04/28
رعایت نکردن اصول روانشناختی در آثار کودک و نوجوان

رعایت نکردن اصول روانشناختی در آثار کودک و نوجوان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رعایت نکردن اصول روانشناختی در آثار کودک و نوجوان

رعایت نکردن اصول روانشناختی در آثار کودک و نوجوان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

‌یک نویسنده معتقد است، اغلب آثار چاپ‌شده در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان اصول جامعه‌شناختی و روان‌شناختی را رعایت نکرده‌اند.


سیدرحیم زارعی در گفت‌وگو با  ایسنا  در کرمانشاه، گفت: با توجه به اینکه هویت و شخصیت افراد در سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد، آثاری که در زمینه کودکان و نوجوانان نگارش می‌یابد از اهمیت زیادی برخوردار است و لذا باید در نگارش آن‌ها توجه شود.
او با بیان اینکه آثار خلق‌شده در حوزه کودکان و نوجوانان درواقع بخشی از شخصیت، هویت و دیدگاه‌های مخاطبانشان را شکل می‌دهند و از این حیث توجه به آنها از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: آثار خلق‌شده در این رده سنی بیشتر از آثار سایر رده‌های سنی بر مخاطبان خود اثر می‌گذارند و لذا هزینه کردن در این زمینه نه تنها هزینه نیست، بلکه حتی می‌تواند سرمایه‌گذاری به حساب آید.
زارعی با تاکید بر اینکه نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید اطلاعات زیادی از دنیای کودکان و نوجوانان داشته باشند، بر لزوم بالا بودن سطح آگاهی این قشر تاکید کرد.
او در ادامه با بیان اینکه مانوس شدن افراد با کتاب از کودکی شکل می‌گیرد، گفت: افراد در سنین کودکی و نوجوانی کتاب‌خوان می‌شوند و اگر کودکی از همان اوان کودکی با کتاب مأنوس شود در آینده نیز با کتاب مأنوس خواهد بود.
این نویسنده افزود: تنها در صورت مطالعه آثار خوب در دوران کودکی می‌توان انتظار داشت که آن فرد در آینده ارتباط مؤثری با کتاب داشته باشد.
او در ادامه کتابهای مصور را در فهرست بهترین انواع کتاب برای کودکان و نوجوانان قرار داد و بهترین کتابها برای کودکان و نوجوانان را کتابهایی دانست که متناسب با فرهنگ بومی و داستانها و قصه‌های ایرانی باشند و گفت: کتاب خوب کتابی است که در کنار غنی بودن از نظر محتوا از نظر تصاویر نیز غنی باشد.
این نویسنده در ادامه با بیان اینکه متأسفانه برای کارشناسی کتاب‌هایی که در حوزه کودکان و نوجوانان مجوز چاپ می‌گیرند از کارشناسان خبره استفاده نمی‌شود، گفت: به همین دلیل نیز اغلب آثار چاپ‌شده در حوزه کودکان و نوجوانان اصول جامعه‌شناختی و روانشناختی را رعایت نکرده‌اند.
زارعی در ادامه با اشاره به اینکه اکثر آثار ترجمه‌شده در حوزه کودکان و نوجوانان در واقع انتقال‌دهنده فرهنگ غربی هستند، گفت: استفاده از این آثار تنها در صورتی می‌تواند سودمند باشد که با برنامه‌ریزی درست با فرهنگ بومی و مذهبی ما هماهنگ شده باشند، در غیر این صورت می‌توانند آسیب‌زا باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |