جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 10577 16:12 1393/12/04
رشد ۶۰ درصدی معاملات توام با افزایش نامحسوس قیمت مسکن

رشد ۶۰ درصدی معاملات توام با افزایش نامحسوس قیمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد ۶۰ درصدی معاملات توام با افزایش نامحسوس قیمت مسکن

رشد ۶۰ درصدی معاملات توام با افزایش نامحسوس قیمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته صورت گرفت

معاملات خرید و فروش مسکن در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشته است‎.
‎نگاهی به روند بازار مسکن طی سه فصل پایانی سال گذشته و سه فصل نخست سال جاری حاکی از تداوم ثبات نسبی در این بازار است به گونه ای که نوسان معناداری در این حوزه مشاهده نمی‌شود‎.
‎بررسی متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در شهر تهران نشان از رشد ۴٫۳ درصدی در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد‎.
‎همچنین در مقایسه روند متوسط قیمت مسکن با شاخص بهای کالا و خدمات عمومی در یک سال منتهی به آذر ماه سال جاری، شاهد هم سویی این دو شاخص و روند کاهشی تغییرات آن ها بوده ایم. هر چند نرخ رشد قیمت مسکن به مراتب کمتر از نرخ تورم عمومی دراین مدت بوده است‎.
‎با این حال براساس اطلاعات استخراج شده از سامانه ثبت معاملات املاک، تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشته است‎.
‎روند صدور پروانه‌های ساختمانی در ۹ ماهه نخست سال جاری نیز حاکی از افت این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته است‎.
‎اجاره بهای مسکن نوسان نداشته است
براساس این گزارش، در سه ماهه سوم سال جاری همانند شش ماهه نخست آن، متوسط اجاره بهای مسکن در شهر تهران با نوسان قابل ملاحظه روبرو نبوده و شاهد ثبات نسبی در این بازار بوده‌ایم‎.
‎لازم به ذکر است که در سال جاری با توجه به کاهش تورم عمومی و همچنین ثبات نسبی در قیمت مسکن (به عنوان دو عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت مسکن)، التهاب در این حوزه اندک بوده است‎.
‎در این راستا براساس اطلاعات استخراج شده متوسط اجاره بهای یک متر مربع مسکن در شهر تهران در پاییز ۱۳۹۳ معادل ۲۱۰ هزار ریال برای یک متر مربع بوده است، این درحالی است که به طور طبیعی دامنه اجاره بها در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت است‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |