جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 171472 11:45 1400/11/13
رشد 21 درصدی تناژ صادرات غیرنفتی  در دولت سیزدهم

رشد 21 درصدی تناژ صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد 21 درصدی تناژ صادرات غیرنفتی  در دولت سیزدهم

رشد 21 درصدی تناژ صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی با زیر سؤال بردن آمارهای اخیر درباره افزایش تجارت خارجی کشور گفته است: ارزیابی‌های تحلیلی، نشان‌دهنده این واقعیت است که رشد تجاری اخیر، ربطی به سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت ندارد. بررسی جدول واردات و صادرات کشور نشان می‌دهد که هر چند از نظر ارزش، صادرات ایران نسبت به سال گذشته، رشد بیش از ۳۰ درصدی را تجربه کرده، اما از نظر وزنی و تناژ، رشدی کمتر از ۴ الی ۵ درصدی ثبت شده است.

وی افزوده است:‌ رشد آمارهای تجاری کشور ناشی از رشد قیمت‌ها بوده و تحولات خاصی در رویکردهای تجاری ایران ایجاد نشده است؛ بنابراین دلیل اصلی رشد صادرات و واردات کشور در سال جاری ناشی از افزایش‌هایی است که در قیمت اقلام مختلف رخ داده است.

تناژ صادرات غیرنفتی کشور در ۵ ماه نخست دولت سیزدهم ۲۱ درصد افزایش یافت

اظهارات این عضو اتاق بازرگانی در حالی است که نگاهی به آمار گمرک درباره صادرات و واردات کشور در دولت سیزدهم بیانگر رشد چشمگیر آن هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزش است.

در حالی که حریری تلاش کرده آمارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان دولتی درباره افزایش صادرات کشور را صرفاً به ارزش آن منحصر کند و ارزش صادرات را هم به علت گرانی اقلام صادراتی در بازارهای جهانی ربط دهد، آمار گمرک نشان می‌دهد حجم و تناژ صادرات غیرنفتی ایران در ۵ ماه نخست دولت سیزدهم ۲۱ درصد بیشتر از ۵ ماه پایانی دولت دوازدهم بوده است. تناژ واردات کالا به کشور نیز در همین مدت ۴۰ درصد رشد کرده است.

علت افزایش تناژ صادرات کشور نیز توسعه روابط تجاری با همسایگان و احیای پیوندهای استراتژیک با کشورهای دوست ایران در سایر مناطق جهان در دولت سیزدهم بوده است؛ روابطی که در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم به امید واهی همکاری با اروپا و آمریکا کنار گذاشته شده بودند و بازارهای ایران در سایر مناطق جهان از دست رفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |