پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 123508 15:43 1399/09/17
رشد ۶۵ درصدی سالیانه نرخ تورم کالای وارداتی

رشد ۶۵ درصدی سالیانه نرخ تورم کالای وارداتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد ۶۵ درصدی سالیانه نرخ تورم کالای وارداتی

رشد ۶۵ درصدی سالیانه نرخ تورم کالای وارداتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. شاخص قیمت کالاهای وارداتی بر تورم داخلی تاثیر می‌گذارد.

به بیان دیگر، یکی از عوامل به وجود آورنده تورم داخلی، تورم وارداتی است. تورم وارداتی به معنای انتقال و سرایت تورم جهانی به اقتصاد هر کشور است. این نوع تورم زمانی رخ می‌دهد که قیمت برخی کالاها که کالاهای اساسی و تعیین‌کننده در تولید یا مصرف مردم در سطح جهانی است، به علت برخی عوامل طبیعی یا تصمیمات سیاسی- اقتصادی افزایش می‌یابد.

نرخ کالاهای وارداتی متاثر از دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است. اگر نرخ تسعیر دلار به ریال پایین باشد، کالاهای وارداتی برحسب ریال برای مصرف‌کننده داخلی ارزان‌تر خواهد بود. همیشه این استدلال مطرح شده که اگر نرخ تسعیر دلار را در سطح پایین تعیین کنیم، نه‌تنها کالاهای وارداتی ارزان‌تر تمام می‌شود، بلکه کالاهای تولید شده داخلی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تاثیر واردات قرار دارند نیز کم‌هزینه‌تر تولید می‌شود.

مرکز آمار در گزارشی نرخ تورم کالاهای وارداتی در تابستان امسال را منتشر کرد و در این گزارش، سال ۹۵ به عنوان سال پایه جدید در نظر گرفته شده و اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی است.

نرخ تورم فصلی ۱.۷ درصد رشد داشت
برپایه این گزارش، نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در تابستان امسال نسبت به فصل قبل، ۶۹.۴ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ٩٩ (برابر با ٦٧.٧ درصد) نزدیک به ١.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیز در تابستان ٩٩ نسبت به فصل قبل، ١٣.٣ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی بهار ٩٩ (برابر با ١٠.٨ درصد) حدود ۲.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی و غیره» (۴.۲ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها یا نیمه‌گرانبها و غیره» (۷۵.۲ درصد) است.

صنایع شیمیایی بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی
نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان ٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۹۸.۲ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ٩٩ (برابر با ۴۰۷.۵ درصد) حدود ٩٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۴.۱ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار سال ٩٩ (برابر با ٣٧.٢ درصد) حدود ۶.۹ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه‌های اصلی کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و غیره» (هشت درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» (۶۵۴ درصد) است.

رشد ۶۵ درصدی سالیانه نرخ تورم کالای وارداتی
تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به تابستان ٩٩ برابر با ۴۱۲.۲ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالیانه بهار ٩٩ (برابر با ۳۴۷.۱ درصد) ۶۵.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ٩٩ برابر با ۳۶.۴ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالیانه بهار ٩٩ (برابر با ٣٣.٢ درصد) حدود ٣.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه‌های اصلی طبقه کمترین نرخ تورم سالیانه در بخش ریالی مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و غیره» (چهار درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزاء و قطعات آنها و غیره» (۴۹۵.۳ درصد) است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |