پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 126962 14:57 1399/10/09
رشد ۴۰۰ درصدی معرفی ارقام جدید گیاهی

رشد ۴۰۰ درصدی معرفی ارقام جدید گیاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد ۴۰۰ درصدی معرفی ارقام جدید گیاهی

رشد ۴۰۰ درصدی معرفی ارقام جدید گیاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، کامبیز بازرگان در پنجمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی با اشاره به سوابق سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: این سازمان در طول 90 سال گذشته بیش از 700 رقم گیاهی را به بخش کشاورزی برای بهبود تولید معرفی کرده است.

وی ادامه داد: در معرفی ارقام جدید کشاورزی در کشور ما باید به شرایط خاص آب و هوایی توجه ویژه‌ای شود و همچنین خاک را به عنوان یک منبع تولید باارزش مدنظر قرار دهیم.

بازرگان با تاکید براینکه برای معرفی ارقام جدید گیاهی چهار محور مدنظر ما بوده است افزود: اولین محور کمیت است یعنی تعداد ارقامی که به کشاورزان معرفی می‌شود، دومین محور برای ما کیفیت است به این معنی که ارقام معرفی شده چقدر کارآیی داشته و موجب افزایش بهره‌وری از منابع تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: محور سوم توجه به طبقات بذری،تکثیری و توزیع به روش سیستماتیک است. بازرگان محور چهارم سازمان تحقیقات را نفوذ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در بخش کمیت با رشد قابل توجهی روبرو بوده‌ایم تصریح کرد: در سال‌های اخیر در بخش کمیت بذور معرفی شده جهش خوبی داشته‌ایم به نحوی که در هفت سال اخیر تعداد رقم گیاهی معرفی شده از 11 رقم به 49 رقم افزایش داشته است که رشدی 400 درصدی داشته است.

بازرگان خواستار افزایش سهم بذور تولیدی داخلی کشور در سبد کشاورزان شد و گفت: ارقامی که سازمان تحقیقات تولید کرده می‌تواند موجب افزایش تولید و کاهش واردات شود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در ادامه سخنان خود به معرفی چند نمونه از این بذور و نتایج حاصل از بهبود بهره‌وری استفاده از آنها پرداخت و اظهار کرد: به طور مثال در میان ارقام معرفی شده یک رقم جو وجود دارد که 400 تا 500 کیلوگرم در هکتار نسبت به شاهد خود افزایش عملکرد داشته است.

بازرگان نتیجه این دستاورد تنها در جو را افزایش 500 تا 600 کیلوگرمی در میزان تولید عنوان کرد که در سراسر کشور می‌تواند به معنی رشد قابل قبول در تولید این دانه غلات باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |