پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 116194 14:07 1399/07/28
رشد کلی بازار سرمایه بی ارتباط با افزایش تولید و بهره وری

رشد کلی بازار سرمایه بی ارتباط با افزایش تولید و بهره وری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
رشد کلی بازار سرمایه بی ارتباط با افزایش تولید و بهره وری

رشد کلی بازار سرمایه بی ارتباط با افزایش تولید و بهره وری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یکی از مسائل بسیار مهم در بازار سرمایه وضعیت نقدینگی در کشور است، چرا که با بررسی وضعیت نقدینگی در کشور می توان میزان تورم را پیش بینی کرد.

سینا سلیمانی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین، در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به مطلب فوق گفت: برای درک بهتر وضعیت فعلی بازار سرمایه ابتدا باید به بررسی اعداد و ارقام مربوط به نقدینگی و تورم توجه کرد. بر اساس گزارشات معاونت بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی (YOY) در سال ۱۳۹۸ به رقم ۲۸.۳ درصد رسیده است، که متوسط نرخ رشد نقدینگی طی ۴۰ سال گذشته ۲۵درصد بوده است، لذا پیش بینی می شود که حجم نقدینگی در انتهای سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۸ الی ۳ میلیون میلیارد تومان خواهد بود.

سلیمانی گفت: گزارشات جدیدی از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است، اما بر اساس گزارشات قبلی ضریب فزاینده پایه پولی در سال ۱۳۹۸ به ۷.۲درصد رسیده است که احتمالا در انتهای سال ۱۳۹۸ این عدد به ۸.۱درصد افزایش داشته است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین بیان داشت: بنابراین اگر فرض کنیم آمار و اطلاعات بانک مرکزی صحیح باشد (که از نظر این جانب درست نیست) با درنظر گرفتن ضریب تکاثر ۴ نرخ تورم واقعی سال ۱۳۹۹ به رقمی بیش از ۶۰درصد خواهد رسید. به بیان ساده نرخ تورم واقعی در سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۰درصد خواهد بود و نه ۲۰درصد که از سوی مسئولین بیان می شود. برای صحت سنجی این محاسبات نیز کافیست به رشد قیمت ها در سطح جامعه و جیب خودتان نگاه کنید.

این تحلیل گر خبره بازار سرمایه با اشاره به این که اقتصاد ایران یک اقتصاد تورمی است گفت: به بیان ساده، شرط بقای اقتصاد ایران وجود تورم در جهت افزایش قیمت ها و متعاقبا افزایش فروش، افزایش ارزش ریالی دارایی ها و ... است.

این تحلیل گر بنیادی بازار سرمایه افزود: اقتصاد ایران یک اقتصاد مبتنی بر افزایش نرخ بهره وری نیست که رشد ارزش شرکت ها ناشی از افزایش تولید، افزایش سهم بازار، افزایش اجرای طرح های توسعه و کیفی سازی محصولات و ... باشد. شرایط تورمی، همانگونه که ارزش ملک، طلا، سهام و ... رشد می کند، ارزش یک قطعه زمین کشاورزی که در آن کشت و زرعی صورت نمی گیرد ( به بیان مالی ارزش افزوده ای برای توجیه رشد قیمت ایجاد نمی کند) هم رشد می کند.

سلیمانی گفت: در چنین شرایط تورمی، نرخ بهره بدون ریسک روندی کاهشی را دنبال می کند، به عبارتی، سپرده گذاران در سیستم بانکی با نرخ بهره ۱۵درصد و تورم واقعی بیش از ۶۰درصد، سالانه ۴۵درصد از ارزش سپرده های خود را از دست می دهند، زیرا نرخ بهره واقعی منفی  ۴۵درصد شده است. لذا نقدینگی برای کسب بازده مورد انتظار خود، باید به سمت سایر بسترهای سرمایه گذاری حرکت کند که امروز همه بازارهای موازی محدود یا مسدود شده اند. بازارهایی نظیر ارز، طلا، ملک، خودرو ( که متاسفانه در هیچ نقطه ای از جهان به عنوان کالای سرمایه ای به حساب نمی آید اما در کشور ما نه تنها خودرو، بلکه کالاهای اساسی نیز تبدیل به کالاهای سرمایه ای شده اند ).

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین بیان داشت: تنها بستر سرمایه گذاری ای که می تواند حداقل بازده مورد انتظار ۲۵ الی ۳۰درصد سرمایه گذاران را محقق نماید و با ریسک نقل و انتقال دارایی و مالیات بر عایدی و ریسک مبادلاتی و نگه داری دارایی و ... رو به رو نیست، بازار سرمایه است. زیرا بازده واقعی بازار ارز، طلا و ملک به دلیل کنترل دولت و شرایط جدید منفی است و بازار سرمایه تنها بازاری است که بازده مثبت برای فعالانش فراهم می کند.

این تحلیل گر خبره بازار سرمایه تاکید کرد با جمع بندی موارد فوق ، در شرایط "شدیدا تورمی" و "نرخ بهره واقعی منفی" نقدینگی به سمت تنها بستر سرمایه گذاری موجود یعنی بازار سرمایه سرازیر شده است.

سلیمانی گفت: شرایط شدیدا تورمی موجب می شود تا سیل نقدینگی تا نقطه ای مشخص، ارزش سهام همه شرکت ها را بدون درنظر گرفتن سودده بودن یا نبودن آنها، افزایش دهد. در کنار آن، نسبت سهام قابل عرضه به نقدینگی ورودی محرک رشد بیشتر قیمت ها می شود. نرخ بهره واقعی منفی نیز موجب می شود تا سرمایه گذاران دیگر به بازده یا نوسانات ۵درصد یا ۱۰درصد بسنده نکنند و نتیجه آن روند افزایشی است که درحال حاضر در بازار سرمایه مشاهده می کنیم. درنهایت ، رشدی که در کلیت بازار سرمایه اتفاق افتاده است، بر اساس منطق و اعداد و ارقام واقعی اقتصاد است. اما نه نتیجه افزایش قابل توجه تولید است و نه افزایش بهره وری.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین در پایان تاکید کرد: اما نباید رشد های عجیب را در بخش های کوچک بازار نادیده گرفت. در بخش شرکت های کوچک ، رشد هایی صورت گرفته است که قیمت سهام این شرکت ها را به طرز عجیبی فراتر از ارزش ذاتی خود برده است و اصطلاحا با سهامی مواجه هستیم که به شدت اورولیو شده اند. این بخش ها با فروکش کردن هیجانات اخیر، درگیر سقوط و اصلاح قیمتی شدیدی خواهند شد که ماهیت هوشمندی بازار، بطور اتوماتیک قیمت آنها را به تعادل خواهد رساند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |